Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Tyhmiä kysymyksiä / 2CV 4-AZ-A2 vm. 1974

Esillä 15 viestiä, 61 - 75 (kaikkiaan 225)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #171402

    Takavyön kiinnitys reijät tosiaan ovat siellä takapenkin takana tulppien alla ja toiset siinä sisälokasuijien alalaidassa..
    Kun tulpat avaa niin kannattaa kierteet putsata, ovat takuulla vähän ruostuneet ainakin siinä takasuojassa olevat…

    https://www.2cv.fi/wiki/index.php?title=Asennetaan_taakse_3-piste_turvavy%C3%B6t.

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #171403

    Luppoaikaa täällä silmäpolilla tiputuksessa ollessa…, onpas muuten ollut mukavaa sätkäillä tänne Meilahteen hoitoon. Osaankohan enää tolla kovakattoisella sitikalla ajella. Mutta pari kysymystä on syntynyt taas, nää asiat selviåisiä varmasti tutkimallakin, mutta näiden tippavehkeiden kanssa ei saa kuulemma tuonne parkkihalliin mennä 😉
    1.
    Kulkimesta on alkanut aamulla kuulumaan sellainen naputtava ääni. Ääni riippuu nopeudesta, ei moottorin kierroksista. Ja paikallistui ilmeisesti nopeusmittarin vaijeriin. Ääni lakkaa mittaristoa vääntelemällä. Kanyyli kädessä en päässyt mittariston taakse ropaamaan. Onko tarve uusia vaijeri vai voiko vaijeri olla vain huonosti kiinni.
    2.
    Eilen alkoi myös etujarrut jarruttaessa vinkumaan, mutta pitää hyvin. Hihnojen kunto lienee helpoin tarkistaa rummut irroittamalla? Onko sätkässä edes mitään tarkistusreikiä? Nyytisten korjausoppaan kuvassa näyttäisi reikä olevan, mutta siitä ei varmaan ilman hammaslääkärin peiliä mitään näe.

    #171404

    Nopeusmittarin vaijeri on todennäköisesti kuiva. Irrotus mittarin päästä ja voitelu sopivalla öölillä.

    Etujarrujen vinkunan, jos se on ujellusta, aiheuttaa todennäköisesti liian kaukana sijaitsevat jarrukengät, jotka saavat epätasaisella kosketuksellaan rummun soimaan. Keskitys säätömuttereista jarrukilven ja vaihteiston välisistä muistaakseni 14mm kannoilla, 1 per kenkä.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #171405

    Kiitos, näitä kokeillaan heti kun käsi hieman tervehtyy tuon kanyylin jäljiltä hieman, nyt vielä kovin arka.
    Jarrujen ääni on tosiaan sellaista ulinaa, ei rahinaa. Säätöohjeen jo vilkaisinkin tuolta Killan korjausoppaasta.

    #171406

    Enpä sitte malttanut odotella, jarrujen säätelyä ja nopeusmittarin vaijerin rasvausta oli illalla ohjelmassa. Roppauksen onnistuminen selvinnee huomenna kun vie lapset kouluun…, sätkällä tietenkin.

    #171407

    Jarrujen ääntely kuuluu vähän niin kuin asiaan. Jos ne ottaa kunnolla, eikä puolla, en murehtisi. Yleensä takajarrut on herkemmät ääntelemään. Joskus reissussa kun on enemmän sätkiä ollut liikkeellä, on ollut hauska kuunnella miten yksilöllistä murinaa voivatkin pitää. Jostakin syystä erityisesti sumuisina viileinä aamuina tuo ilmiö on voimakaimmillaan. Nopeusmittarin vaijeri voi rouskutella vuosikausia ilman että pettää. Kannattaa tietenkin rasvata kuten akaile totesikin. Fillarin ketjurasva on aika hyvä. Heti suihkauksen jälkeen on hyvin lirua, jonka jälkeen jämähtää. Ehtii valua jonkun matkaa vaijerin sisälle. Käytän sitä säännöllisesti motskarin vaijereihin hyvällä menestyksellä.

    #171408

    On monia ääntelemättämiäkin sätkän rumpujarruja kuitenkin nähty. Niin kuin mun Waltterissa jonka jarrut on ihan mutulla ja sattuman säädöillä kasattu, eturummut on edelleen aikaisemman omistajan jäljiltä. Uuden jarruhihnan päähän voi viilata vähän pyöristystä, joskus sekin auttaa vähentämään ääntä. Miksei tietysti vanhaankin.

    #171409

    Jos mennään tuohon äänen syntyyn syvemmin niin miettikääpä kristallilasia, jota voi soittaa sormella kiertämällä lasin reunan kehää ympäri. Sama ääni jää tulematta, kun kasvattaa sormenpään pinta-alaa, joka kehää kiertää. 😉

    Jarrujen ulina; persoonallinen ääni rättärissä? Kyllä. Jarrukenkien tasaisesti kulumisen ja parhaan pidon kannalta hyvä juttu? Ei todellakaan.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #171410

    Mitähän kaikkia nippeleitä ja nappeleita mun tarvii hankkii, jos muutan tuon kaasun vaijerikäyttöiseksi. Tällä hetkellä siis tankokaasu, jossa kaasarinpäässä “suunnanmuuttaja”. Tarvii siis ainakin polkimen ja vaijerin, mutta mites noi nippelit. Koitan ottaa kuvan kaasaripään tän hetkisestä tilasta…

    #171411

    Ilmeisesti tuo kaasuvaijerin kuoren kiinnityksen rauta ei ole alkuperäinen? Eli sellainen ainakin tarvitaan. Kuvat mysteeristä löytyy linkistä http://satkalainen.fi/kaasutanko-mysteeri/” onclick=”window.open(this.href);return false;

    #171412

    Näppärästi se käy kun vaihdat riippuvamallisen kaasupolkimen ja hommaat tarvike kaasuvaijerin hilppeineen.

    #171413

    Tyhmä vastakysymys: miksi se lattiaan saranoitu kaasupoljin suunnanvaihtajineen pitäisi vaihtaa roikkumallin vaijerikaasuksi? Monien mielestä lattiakaasupoljin on paljon mukavampi polkea. Jos suunnavaihtaja on huono niin äkkiäkös tekee paremman, mä tein rintapellin etupuolessa kiinni olevan aikanaan.

    #171414

    No ei mikskään. On vaan näppärä tapa tehdä muutos. Saa sen tehdä niin kuin tykkää. Kukin omaansa.

    #171415

    Yritän perustella…

    • Luulen että vaijerikaasun saan toimimaan herkemmin

    • Saan samalla tukittua yhden mahdollisesti ääntä vuotavan reiän rintapellistä

    • Tietojeni mukaan ko. kaasutin / moottorityypissä kuuluisi olla vaijeriversio

    • Koska poljin, sen saranakumi ja tangon kiinnityskumi on kaikki huonokuntoisia ja pitäisi uusia muutenkin

    Edelleen kaipaisin yksityiskohtaista tietoa, mitä muutokseen tarvitsen. Ideana tässä, että saisin tilattua kerralla kaikki tarvittavat nippelit. Tarkoitus ei ole seisottaa kuljinta yhtä iltaa pidempää muutoksen vuoksi.

    Eli tilaan siis vaikka Franzoselta polkimen (tuleeko kiinnitys pinnapultti mukana), vaijerin, vaijerin kiinnitysraudan kaasariin, palautusjousen ja ilmeisesti tän lenkin jolla palautusjousi tulee johonkin kiinni?

    Mihin ja miten vaijerin kuoren toinen pää tulee kiinni (paloseinään)?

    #171416

    Se työntötankomalli kuluttaa kaasuttimen akselia ihan eri tavalla kuin vaijerisysteemi.

Esillä 15 viestiä, 61 - 75 (kaikkiaan 225)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.