Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › Tyhmiä kysymyksiä / 2CV 4-AZ-A2 vm. 1974
- Tämä aihe sisältää 224 vastaukset, 29 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 12.4.2016 at 16:29 Mika Koivunen toimesta.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
20.4.2014, 12:38 #171417
Eli yksi hyvä syy lisää vaihtaa vaijeriin. 🙂
10.5.2014, 09:18 #171418Pitäisi vaihtaa Herttaan pyöränlaakeri, en ole ennen tehnyt, onko mitään erityistä huomioitavaa?
Hommaa menee vissiin näin?1. vetari pois
2. laakerin kiristysrengas pois (erikoistyökalulla), stefa tulee vissiin mukana
3. laakeri pois oliko tähän muuta työkalua kuin moska?
4. ulkopuolen stefa vaihtaenVastakkaisessa järjestykseesä takaisin.
10.5.2014, 10:44 #171419Jos sinulla on käytössä lukitusrenkaan väännin työkalu niin muista porata ne renkaaseen lyödyt lukituspisteet pois ettei kierteet rikkoonnu rengasta avatessa..
Itse laakeri lähtee sitten hyvin helposti pois ja uusi tilalle jopa käsin työntämällä kunhan laakerin pitää suorassa asennossa.. 😯
Alla olevasta linkista löytyy kuvallisia työohjeita.. 💡https://www.2cv.fi/wiki/index.php?title=Etupy%C3%B6r%C3%A4n_laakerin_vaihto.
Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂10.5.2014, 19:22 #171420Hy-Rin työkalut oli kyllä käytössä. Vaikka porasin lukituspisteet auki, niin ei antautunut suosiolla. Porasin lopulta lukitusrenkaan poikki, sitten antoi periksi. Onneksi olin tilannut uuden jo valmiiksi.
Homma oli tarkoitus tehdä huomenna, mutta tuli nyt kuitenkin tehtyä jo tänään. Ja remontin lopputuloskin oli toivottu, eli jurina oikealle kaartaessa katosi. Kerran kävi yhden Rellun kanssa, että tuli vaihdettua äänen suunnan perusteella sen enempää tarkistamatta väärän puolen laakeri… Olisihsn nuo voinut vaihtaa tietysti molemmatkin, mutta ajattelin säästää kun toinen puoli vajaa kaksi vuotta sitten juuri vaihdettu.
10.5.2014, 20:29 #171421Jos pidät stefojen kunnosta huolta ja laakerissa on asialliset rasvat niin tuota remonttia ei tarvitse toistaa yli 150 000km:iin. Voit siis taputtaa itseäsi selkään varsin hyvästä remontista 😆 😉
(Nykymittapuun mukaan tämä on iäisyys pyöränlaakerin kestolle)
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]12.5.2014, 11:35 #171422Helpottaa aukeamista kun toinen persoona “roikkuu” vääntimen päässä ja toinen antaa napakan iskun eli herätyksen moskalla laakeripesän ulkopuolelle…
Jimmi Porist'
044-339238kuusi
jimmi65(ät)gmail.com13.5.2014, 08:32 #171423Moro !!
Just noin, kun Jimmi kirjoitti ja korostan vielä isku laakeripesän ulkopuolelle, ei missään tapauksessa työkaluun, sillä vain rikkoo hampaat työkalusta.
Lasse13.5.2014, 09:22 #171424Juu, ei teorissa varmaan noin, mutta kun edellinen vaihtaja oli hakannut kiristysrenkaat kolot ihan paskaksi, niin ei ollut paljon vaihtoehtoja. Muoto lovissa oli mallia __/
13.5.2014, 12:36 #171425Toi kiristysrenkaassa säästäminen on kyllä yks mitä en tajua. Kannattais aina olla varalle yksi uusi kiristysrengas kun laakeria alkaa vaihtamaan, ettei tarvihe vanhaa laittaa takaisin toisten harmiks..
13.5.2014, 19:37 #171426Sitikkaporo: Kiristysrengas pysyy täysin ehjänä, kun remppa tehdään oikein työkaluin. –> Ongelma ei ole kitsastelu kiristysrenkaissa, vaan työkaluissa. Edellinen seppä on Mikankin tapauksessa aukonut ja sulkenut renkaan lyöntivälinein, eikä kiristysrenkaan ruuvaustyökalulla. Kiristysrengasta kun lähdetään halkaisemaan niin siinä on riskinä vaurioittaa laakeripesän kierrettä, jonka jälkeen pääseekin olkatappihommiin huonolla tuurilla. 🙄
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]13.5.2014, 22:25 #171427Vanha totuus on että vitosen seppä tekee aina viidenkympin vahingon.. 😯
Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂14.5.2014, 13:14 #171428Joo toi mun kommetti oli huonosti muotoiltu, ei mika2cv:lle tarkoitettu, vaan häntä ennen laakerin vaihtaneelle Joku -nimiselle “sepälle”. Toki joskus käy niin että kenttäolosuhteissa tms joutuu leipomaan paikat kuntoon lähinnä sopivalla vermeellä. Mutta hyvä kun sait vaihdettua osan.
14.5.2014, 13:39 #171429Olen monta etupyörän laakeria vaihtanut. Viime kesänä jouduin ensimmäisen kerran kiristysrenkaan katkaisemaan poraamalla. Minulla on hyvät työkalut, mutta en halunnut kalua rikkoa. Jossain vaiheessa täytyy harkita mikä kannattaa.
27.5.2014, 05:33 #171430Takapäästä on alkanut kuulua narinaa, siis kulkimen ei kuljettajan eikä kartturin.
Onkos tämä ominaisuus, vai huollettavissa / korjattavissa oleva vika. Eli pienestäkin takapään liikkeestä kuuluu sellainen melkoisen selkeä narina ääni. Oliskos antaa vinkkejä mistä tuo johtuu? Onko kitkavaimennin jotenkin kulunut, kuiva tai jotain?
27.5.2014, 05:42 #171431Kulkimessasi on takana putki-iskarit, luultavasti, ei siis kitkoja. Narinan aiheuttajia ovat mm. kuiva jousipönttö, jousivarvan pää (kuiva myös), iskarin kiinnitysholkki, anoppi, mahdollisesti kivi tukivarren juuren ja korin välissä,…
Ominaisuus enemmänkin kuin vika.
Jimmi Porist'
044-339238kuusi
jimmi65(ät)gmail.com -
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.