Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › Tyhmiä kysymyksiä / 2CV 4-AZ-A2 vm. 1974
- Tämä aihe sisältää 224 vastaukset, 29 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 12.4.2016 at 16:29 Mika Koivunen toimesta.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
27.5.2014, 05:48 #171432
Takana tosiaan putki iskarit. Kannattaako / voiko noita jousivarvan päitä koittaa rasvata?
27.5.2014, 08:42 #171433Näitäkin on ollut käytössä, eli rasvattavia ja holkitettuja jousivarvan päitä:
Kun holkki on kovempaa kuin varpatappi, niin varpatappi alkaa kulumaan pois. Tämä ei ole kuitenkaan ongelma, sillä kuvan tapilla on tuolla kulumismäärällä ajettu jo 170tkm. (<–meni vaihtoon) Varpasilmukan venyminen tai mutterimallisen rapsahtaminen halki tapahtuu hallitsemattomammin kuin yo. tavalla toteutettu parannus. Ja tosiaan, rasvanipan kautta voi bruutata lisää liukua väliin. 😉
Superiin kun tein taannoin varpasilmukka ja tappiremontin niin huomasin välittömästi ajossa pintakovuuden vähentyneen ja alustan pienen jouston parantuneen. Siispä tälläkin huoltokohteella on merkityksensä alustan toimivuuden kannalta.
Nyt jos tekisin holkin niin saattaisin kokeilla Nylonia kestääkö se tuossa kohteessa säännöllisesti rasvattuna, vai kaivaako se kuopan tapille nopeasti.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]29.5.2014, 20:13 #171434Nylon ei kestä ns sekuntiakaan! Juuri valmistunut eka satsi aivan samanlaisia silmiä/tappeja kuin kuvassa, aine titan. Rasvanippa aivan ehdoton! Parannusta vielä noihin tappeihin on iso prikka ja M6 nylok mutteri eli se jousiprikka jää pois.Raportoin kun jotain asian tiimoilta kuuluu eli näkyy!
30.5.2014, 05:28 #171435En nyt välttämättä väittäisi parannukseksi sokan korvaamista mutterilla. Alkuperäinen lukitusratkaisu on yksinkertainen ja toimiva. Mutta voihan sen nuinniin tehdä.
//jym
"Operaatio 2CV-Lampaansyöjät" tulossa X/20XX. Hio puukko ja valkosipulinkynnet teräviksi.
30.5.2014, 05:53 #171436Alkuperäiset tapit on suunniteltu toimimaan kuivana. Tapin terävä kulma “keinuu” silmukkaa vasten eikä synny luistavaa liikettä, joka tappia kuluttaisi. Akailen kuvassa silmukka on niin pieni, ettei tappi mahdu “keinumaan” vaan sen on pakko luistaa ja tappi kuluu rasvattunakin.
Olen sitä mieltä, että jos varvan tappeja alkaa rasvaamaan, niin tekee vaan yhden huoltokohteen lisää. Tai itseasiassa neljä huoltokohdetta.30.5.2014, 09:41 #171437Yksi pahhaaksi koettu konsti on lisätä alkuperäiseen asennukseen vain riittävän paksut huoparenkaat
kahdenpuolen varvan silmukkaa ja kasata koko homma runsaalla vaseliinilla..
Näin toimien saadaan veden ja kuran kulkeutuminen varvantapille estettyä ja samalla ruostuminen ja osin kuluminenkin ehkäistyä.. 💡Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂30.5.2014, 12:16 #171438@Masa wrote:
Alkuperäiset tapit on suunniteltu toimimaan kuivana. Tapin terävä kulma “keinuu” silmukkaa vasten eikä synny luistavaa liikettä, joka tappia kuluttaisi. Akailen kuvassa silmukka on niin pieni, ettei tappi mahdu “keinumaan” vaan sen on pakko luistaa ja tappi kuluu rasvattunakin.
Olen sitä mieltä, että jos varvan tappeja alkaa rasvaamaan, niin tekee vaan yhden huoltokohteen lisää. Tai itseasiassa neljä huoltokohdetta.Tiedän tämän seikan alkuperäisestä toimintaperiaatteesta, eli keinumisesta. Kaivelkaapa käsiinne 100tkm ajeltuja alkuperäisiä varpatappeja. Olen sellaisia purkanut ja poikkeuksetta kaikissa se ohuin kärki, jonka varassa keinuminen pitäisi tapahtua, on tasoittunut pyöreäksi vuosien saatossa. Nyt jos sitten verrataan tähän “parjattuun parannusversioon” niin elinikää hylkyrajaan on tullut käytännössä 70tkm lisää, mikä ei mielestäni ole ihan mitätön määrä kilon metrejä. (Olisi tullut enemmänkin, jos rasvaus olisi ollut säännöllistä vuosina -93-97.)
Oleellisempi seikka tuon holkituksen osalta on se, että varpasilmukoista on useita kokemuksia ja kertomuksia kun se venyy tai pettää halkeamalla. Varsinkin se mutterimallinen (-74 eteenpäin) tykkää haljeta kahdesta terävästä kulmasta kulkevan halkeaman mukaisesti.
Ok, alkuperäisellä pääsee hyvin ja säännöllisesti tarkastamalla/vaihtamalla ikuisesti täysin huolettomasti. Omakohtaisesti kuitenkin tykkään, että kun laittaa kuntoon jotain paikkaa niin sitä pystyy parantelemaan varsinkin tällaisilla konsepteilla, joista on jo vuosien kokemuksia entuudestaan. Reissunpäällä on varsin ikävää, jos jousitus romahtaa täydessä lastissa. Yleensä tuhoa tulee kerralla enemmänkin.
Manun pointti huovan käytöstä ja rasvasta: eikös näin ollutkin vanhuksissa alunperin? Ts. siinäkin on yksi muutos, jossa on säästetty tuotannon aikana ns. huonompaan suuntaan.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]30.5.2014, 17:47 #171439Mun mielestä tiivistys pitäisi olla todella hyvä jos rasvaa laittaa. Muuten sinne kertyy rasva-hiekka -seos joka on huonompi kuin alkuperäinen kuiva ratkaisu.
Kehitystä on kiva kehittää ja parannukset on onnistuessaan hyvä asia. Mutta jos varpatappi kestää orggiksenakin 100tkm ja se on älyttömän helppo vaihtaa niin kallistun helposti alkuperäisen ratkaisun suuntaan. 100tkm on nykysätkäkansalle monta kymmentä vuotta. Jousituksen osia on toki hyvä tutkia aina välillä, ennen kuin kuljin rymähtää mahalleen.
31.5.2014, 07:55 #171440@Wonderi wrote:
Mun mielestä tiivistys pitäisi olla todella hyvä jos rasvaa laittaa. Muuten sinne kertyy rasva-hiekka -seos joka on huonompi kuin alkuperäinen kuiva ratkaisu.
Valitettavasti se ei ole ihan näinkään. Jäykkä rasva kun puristetaan rasvanipan kautta holkkiin niin se täyttää kaiken ilmatilan ja tursuaa ulos sieltä mistä pystyy. Nyt jos hiekka penetroituisi tuosta läpi niin sehän tarkoittaisi sitä, että myös olkatappimme kuluu loppuun hiekan takia? Sitäpaitsi, alkuperäisessä ratkaisussa tuohon samaan tilaan kulkeutuu vesi-suola-hiekkaseos, kun ei sitä ole rasvalla täytetty.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]31.5.2014, 09:27 #171441Tuota holkitusta olisi helppo vielä kehitellä paremmaksikin jos viitsii miettiä.. 💡
Tuossa kuvan mukaisessa jää samalla lailla varvantappi sään armoille kun alkuperäisessäkin asennuksessa..
Ja holkki voi myös mahdollisesti tukivarren väljässä sovituksessa johtuen liukua osittain sivusuunnassa ulos varvansilmästä joka ei ole tarkoitus..
Esimerkiksi voisi tehdä tuon varvansilmän holkin 0.5 milliä pitemmän mitä varvan silmukan leveys on..
Asennettaessa paikoilleen tukivarteen laitettaisiin kahden puolen isoja prikkoja siten että jää mahdollisimman
vähä rakoa tukivarren ja varvansilmän väliin,, sitä kun alunperin siellä on runsaasti..
Tuloksena saataisiin aikaan tiiviimpi asennus ja nipasta painettu ylimääräinen vaseliinikin kulkeutuisi sinne varvantapillekkin paremmin..
Lisäksi holkkiin poisi tehdä holkin ympäri sen keskelle vaikka millin levyisen rasvauran,,
tällä saataisiin nipaste tuleva vaseliini kiertämään koko holkki kun rasvausta suoritetään.. 😀Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂31.5.2014, 21:09 #171442170 000km / 10 000km vuotuisella ajosuoritteella –> = 17 vuotta. 170 000km / 70 000km ajosuoritteella per vuosi (näitäkin on Suomessa!) = 2,4 vuotta. Jokainen voi suhteuttaa tämän omaan ajamiseensa. En yritä ketään pakottaa tekemään asioita toisin, annoin vain kysyjälle perspektiiviä tehtävissä olevista asioista 😉
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]31.5.2014, 23:40 #171443On vähän pihistelyä jos säästää 100 tkm:n aikana muutaman kympin kehittelemällä mitä ihmeellisintä viritrlmää jousivarvan päiden ja tappien kanssa. Jos vaihtaa esim. samalla kun iskarit, vaihtoväli on vähintäänkin sopiva, eikä vie konkurssiin. Tietenkin maavaran säätö tulee ylimääräisenä toimenpiteenä, mutta sekin on ihan hyvä tehdä silloin tällöin.
1.6.2014, 05:35 #171444Eli seuraavaan tarviketilaukseen uudet tapit ja VLKSTP pakkiin pari silmukkaa varalle. Ymmärsinkö oikein että itse tappien vaihto on helppo homma. Kuljin ylös ja sokat pois, tappi pois ja uudet tilalle. Btw. Onko nuo tapit ja silmukat etu- ja takapäässä samanlaiset ja kokoiset?
1.6.2014, 06:29 #171445Juuri noin se menee. Mikin kanssa samaa mieltä ettei kannata tehdä itselleen aiheettomasti stressiä. Minulla on yksi tappi katkennut nelikymmenvuotisen harrastusrupeaman aikana. Eikä se sätkä silloinkaan mihinkään romahtanut.
1.6.2014, 07:40 #171446Minulta ei ole tappi katkennut. Kerran silmukka katkesi ohuimmasta kohdastaan moottoritiellä, mutta mitään hankaluuksia ei ollut pitää peliä tiellä. Kilometrejä on plakkarissa ja vuosiakin jo yli 40. Eli ei muuta kuin uutta tappia ja rasvaa kaveriksi.
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.