Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Työntötangon suojaputken vaihto

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 5 viestiä, 1 - 5 (kaikkiaan 5)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #128134

    Onkohan jotain kätevää niksiä otsikon mukaiseen hommaan? Vai onko helpompi/parempi viedä suosiolla johonkin “moottorimurskaamoon”?

    Olisi yksi muuten erinomainen kansi, mutta kun on nuo suojaputket rutussa 👿

    Putkia näkyy olevan ulkomaan varaosakaupoissa saatavana, miten lienee kotoisissa?

    #168610

    Keinäsen Hannu on vaihtanut,, oli puhe taannoin että laittaisi kuvia työkaluista ja ohjetta tänne jotta olisin säilönyt tiedon 2cv-Wikiin..
    Mutta unohtanut varmaan koko asian..
    😯

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #168611

    Tämmöinen urakka taitaa tulla tulevalle talvelle eteen, paljastui vallan mystinen öljyvuoto lopulta vuotavaksi suojaputkeksi…

    Aiemmin keväällä otettiin “potilaasta” vänkärinpuoleinen kansi pois, siltä suunnalta kun tiputteli ihan runsaasti öljyä. Kovin tyytyväisiä oltiin, kun purkaessa paljastui suht kovaksi paistunut brillitiiviste, kuuluvasti kolahti lattialle pudotessaan, yhtään ei joustanut enää mihinkään suuntaan. Paikalleen laitettiin sitten uusi, vielä varmistellen tiivisteliimalla, koekäytössä ei vielä vuotanut…

    Kunnes sitten, vuoto palasi muutaman päivän ajelun jälkeen, ja sitten pari päivää takaperin lähdettiin korjaamaan oletettavasti huonosti onnistunutta remonttia, mutta joku etiäinen laittoi käynnistämään moottorin vielä ennen isompaa purkua, siinä vaiheessa kun oli irroitettu lämpöpahvit ja propelli. Hyvin ensin puhdistaen oletettu vuotoseutu, ensin ei tullut mistään mitään, mutta hetken käytön jälkeen alkoi jännä öljynkuplinta työntötangon suojaputken alapinnassa…

    Oli sitten syöpynyt pistemäisesti, pikkuisen reiän oli joku osannut tehdä suojaputkeen. Olisi varmasti taas jäänyt huomaamatta ilman tuota koekäyttöä… Siinä vaiheessa sitten pikainen neuvonpito, aamusta piti kyseisen kulkimen lähteä kohti Kuopiota, eikä eheää putkea siihen hätään mistään olisi löytynyt, ellei olis lähtenyt irroittamaan vanhaa putkea irtokannesta. Päätettiin sitten tilapäisesti kokeilla “sikakittiä”, sitä kun oli sopivasti tuubinjämät tallissa, ja sillä ainakin vielä toistaiseksi on pitänyt. Käynti Kuopiossa ei ainakaan vielä aloittanut vuotoa uudelleen, joten pieni toivo on että syksyyn asti tuolla selviäisi…

    Niin, kyseessä siis -87 SaksantuontiSätkä, Ruhrin tehdasalueelta. Ilmeisesti mittarissa olevat noin 50 tonnia pitää sisällään kaikki ajetut kilometrit, aika ja teollisuuden käryt ovat pelleille tehtävänsä tehneet, runkoa oli parsittu jo Germaaniassa ja täällä sitten lattiat meni laittoon pari talvea sitten. Tuota Ruhrin alueella oleskelua epäiltiin tuon syöpymän aiheuttajaksi, tarkemmin katsellessa löytyi enemmänkin pistemäisiä syöpymiä alumiinisista suojaputkista…

    Joten, mahdolliset ohjeet suojaputken vaihtoon ei ainakaan haittaisi, mieluummin talven pitkinä öinä itse askarreltaisiin kuin maksaisi koneistamolle (jossa olen kuullut moisia kyllä vaihdetun), aikaa kun talvella seisovan kulkimen kanssa olisi…

    #168612

    Putken kiinnitys kanteen on tehty kai jotenkin mankeloimalla. Siis putken halkaisijaa on kasvatettu niin, että se kiinnittyy tiiviisti ja kanteen. Tuosta erikoistyökalusta on jossain kuvakin on ollut.
    Nyt tuli taas mieleen idea, jolla putket voisi kiinniittää. Idea olisi pullistaa putki paikalleen hydraulisesti. Tarvitaan tietty sopiva työkalu. Voisi sorvata putken sisään sopivan tapin, johon pari o-rengasta sopivin välein. O-renkaiden väliin rasvaprässillä paine, joka pullistaa putken kiinni kanteen. Tässä idea lyhykäisyydessään.

    #168613

    18 mm:n kupariputkesta helppo tehdä noita putkia, itsellä putkiasentajan työkalu
    jossa eri kokoisille putkille (kupari) laajennus vaihtoehdot laippaliitoksen tekoon ja putkien päiden kunnostukseen, toimii niin että lyöntikiila laajentaa työkalua. Voihan käyttää hyvää lukitusliimaa
    jo ihan varmistamaan aina mahdollisten öljyvuotojen varalta ja putkeahan voi naputella
    kannen puolelta leveämmäksi ja sisäpuolelle lyödä piikillä muutaman varmistuksen.
    Asentaessa kannen kun laittaa uuniin ennen putkien työntöä paikalleen, ei pitäisi tulla ongelmia,
    tiivisteliiman ominaisuudet ja uunin lämpötilat pitää ottaa tietenkin huomioon, varmaan hieman yli 100 C tällöin riittävä ja pakastimeen voi vielä laittaa putket jäähtymään.

Esillä 5 viestiä, 1 - 5 (kaikkiaan 5)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.