Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Uudemman mallin pyyhkijänkoneisto

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 54)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #123195

    Kyseessä on loppupään kutosen pyyhkijänmoottori: Sisältää muovisen liittimen jossa neljä liitin-nastaa ja kysymys kuuluukin, että mitä kahdella noista nastoista tehdään?. Yksi on maa ja yhdestä sain jo moottorin pyörimään ilmeisesti nopeimmalla nopeudella…aivan luit oikein, luulen, että tässä mallissa on kaksi nopeutta mutta nyt en sitten tiedä miten nuo kaksi muuta napaa pitäisi kytkeä?

    Mistähän johtuu, että nää mun ongelmat liittyy yleisimmin sähköön.. 🙄 😳

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #138900
    LPN

    Mitään asiasta tietämättömänä voisin epäillä niiden liittyvän niihin hitaampiin nopeuksiin…?

    #138901

    Nopeuksia tuossa uudemmassakin mallissa on vain yksi. Jos vaihtaa uudemman koneiston on vaihdettava myös uudempi lasinpyyhkimien kytkin. Nelinapaisuus selittyy sillä, että kun pyyhkimet sammutetaan, niin pyyhkimen kytkin oikosulkee moottorin, jolloin moottori itse toimii jarruna ja se pysähtyy silloin kun pitääkin.
    Jos tuossa käyttää vanhaa kytkintä on kytkettävä vain ne johdot (2kpl), joilla toimii. Automaattinen palautus ei silloin toimi.
    Tarkempaa kytkentää en nyt jaksa muistaa, mutta tässä tärkeimmät.

    #138902

    Niin eli ne kaksi ylimääräistä yhdistetään toisiinsa? jotta saadaan automaattipalautus? Onko tämä perätön huhu vai arkea, että Korpivaara olisi joskus asennuttanut tihkukytkintä tai kaksinopeuksista moottoria pyyhkijöille?

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #138903

    Viimeisissä korpparin maahantuomissa oli kaksinopeutta, mutta oliko toinen tihku sitä en muista.

    #138904

    Vanha huhu kertoi niistä kaksi nopeuksisista pyyhkijöistä missä oli 2
    samaa nopeutta. Laki vaati kaksi nopeutta mutta missään ei sanottu
    tarvitseeko niiden nopeuksien olla eri.

    -Olli

    #138905

    Nonni, tää taitaa olla sitten sellainen juuri…mitäpä noilla nopeuksilla.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #138906

    Laita kuusvolttinen ja ykkösnopeus etuvastuksella. Kyllä pyyhkii! (en tiedä kuinka kestää, caramelli oli 12-volttistettu kuuden voltin pyyhkijänmoottorilla)

    #138907

    Miedän Acadianessa on oikea kaksinopeuksinen moteuri, joka jouduttiin asentamaan aikaisemman omistajan toimesta maahantuonnin yhteydessä v. 1985. Ei ole tietoa mistä ko. moottori on peräisin. Suurempi nopeus on selkeästi vauhdikkaampi kuin normaalisti. Alempaa nopeutta rajoittaa varmaankin joku esivastus. Tavallisista autoista kuulemma saattaa löytää sopivia esivastuksellisia kytkimiä.

    Riittävistä nopeuksista on varmaan olemassa oikein jotkin E-hyväksyntädirektiivit olemassa. Onneksi tihkukytkin tms. tuntuu nykyään kelpaavan mahantuontikatsastuksessa. Tihkukytkimiä on vain vaikea enää löytää; onko kokemusta mistä niitä vielä saisi?

    #138908

    Itsekkin sellaista etsin tiinaa kasaillessa, mutta päädyin kutosen neliskulmaiseen kytkimeen ja asennuspaikaksi tuulilasin vasen alanurkka josta sitä voi näpäyttää vasemmankäden sormilla suoraan ratilta… 😀 Jos se tihkukytkin ei toimi niin ei kannata vaivautua rattiin 😀

    Nyt kyllä kaipaisin kovasti jotain nelinapaisen gurua, joka osaisi mulle kertoa minkälaisen ja miten asennan vastuksen tms. kivaa.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #138909

    Jos maltat parisen (ehkä kolmisen?) viikkoa odotella, niin selvitän kytkennät… Miulla Tinskussa on tuollaine uudemmanmallinen pyyhkijämysteerio, tällä mainitulla nelinapaisella liittimellä, ohjattuna vanhanmallisella kytkimellä…

    Vaatii toimiakseen vaihtokytkimellä olevan releen, jota ohjataan alkuperäisellä kytkimellä. Uudemmanmallinen kytkin on vaihtavaa mallia oleva kytkin, vanhanmallisessa on vain sulkeutuvat kärjet…

    Ja yllättäen, tämän saa pyyhkimään ilman tuota relettäkin, mutta pyyhkijät pysähtyvät vain jos haluavat jos ei tuota pyyhkijän moottorin oikosulkevaa kytkentää mukaan laita. Ja taas, mistäkö tiedän… Kaikki näemmä pitää vain kokeilla itse..!

    #138910

    Enpä tiedä noista navoista, koska ei ole tullut sen tarkemmin tutkittua tuon 85:n pyyhkijän moottoria. Uudempaa mallia se joka tapauksessa on. Aikonaan kun rekisteröin sitä Suomen kilpiin riitti tuohon kaksinopeuksisuuteen tihkukytkin, joka näyttäisi alkuperäiseltä viritykseltä. (mittariston oikealla sivustolla, sellainen pöyritettävä potikka)
    Huhuista en tiedä senkään vertaa!

    #138911

    ziu,
    Miulta löytyi kuvatus, jonka pohjalta istutin pakuuni tuoreemman koneiston & tuoreemman kytkimen, että sain kertapyyhkäisyvirityksen pelittämään.
    Jos tarttet, mulla ompi ylimääräinen neliönmuotoinen kytkin joka käyp em. koneiston kaveriksi…
    Kuvatus on täällä : http://www.hulifer.net/paku/kuvat/Pyyhkijan_kytkent.jpg

    #138912

    Ja tuon Hulivieterin kuvatuksen perusteella voi suorittaa myös tuon mainitsemani rele-sätöksen, laittamalla vaihtavan releen tuon kytkimen paikalle. Tuo neliskanttinen katkaisija kun on vaihtavilla kärjillä oleva, sitä vaan “simuloidaan” (hieno sana, jotain näyttää Tekusta päähän jääneen) vastaavilla kärjillä varustetulla releellä jota siis ohjataan alkuperäisellä sulkeutuvilla kärjillä varustetulla katkaisijalla.

    Tämä siis jos haluaa säilyttää sen alkuperäisen pyöreän namiskan, ettei museotarkastajat kynsille hypi… 😆

    Tuon kun vielä muistaisi kummankoväriseen piuhaan se yhteinen napa siinä relheessä tulisi, jo vain olisi tämäkin ohjeistus liki täydellinen. Mutta eihän sitä enää muistaa voi, onhan tuollaisen viime kertaisesta ihmettelystä jo toista viikkoa aikaa… 😳

    #138913

    Löysin tihkukytkimen! Laitan lisää inffoa ja mahtollisesti kuvia aiheesta, kun saan näprättyä sen kasaan.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 54)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.