Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Uudemman mallin pyyhkijänkoneisto

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 16 - 30 (kaikkiaan 54)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #138914

    Noniin, eihän tässä taas pitkälle päästy kun alko vaivaamaan, nyt kaikki sähköinsinöörit hereillä: Tihkukytkimen kytkentäkaaviot tapaukseen jossa on kytkin nopeuksilla hidas ja nopea, sekä automaattipalautin normiasentoon. Kuvassa yksi on normaalikytkentä ilman tihkutinta ja kuvassa kaksi tihkukytkin lisättynä sekä siitä johtuvat lisäjohdot väritettyinä. Kysymys kuuluukin kuinka kytken em. laitteen tähän uudemman mallin pyyhkijänmoottoriin??

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #138915

    Heti alkuun, anteeksi suttuinen/pimiä kuva…

    Auttaako yhtään Haynesin liitinnumeroiden ja linkittämäsi kuvan liitinnumeroiden yhteensovitus..?

    Moottorilla:
    N1 = 53
    N2 = 53A
    N3 = 31
    N4 = 31B

    Katkaisijalla (Haynesin kuvassa värikoodia tarkoittavat kirjainmerkinnät):
    Bc = 53E
    Bl = 53
    N = 15

    Josko näillä selviäisi..?

    Linkittämässäsi kuvassa on kuvattu kaksinopeuksiset pyyhkijät. Unohda se toinen nopeus ja moottorille menevä piuha 53B. Jos ei selviä niin kysy lisää, yritän selittää sitten tarkemmin…

    #138916

    Huh huh, toivottavasti ei tarvi ajaa tihkukelillä 🙄
    Lasse

    #138917

    Lasse, yrittänyttä ei laiteta 😀 Jos ei vinkkejä olisi tullut niin olisin ruennut puhtaasti kokeilemalla arpomaan toimintaa. Laitan kyllä mitämissämilloin-tietoja tänne kaikkien nähtäville heti kun aparaatti alkaa valmistumaan.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #138918

    En noilla Blanc, bleu, ja noir tiedoilla juurikaan tee, koska johdot eivät ole alkuperäiset. (tosin moottorissa saattoi olla värejä vielä näkyvissä) Mutta ymmärsinkö oikein että 31 on maa, 53 on virta kytkimeltä moottorille, 53E aiheuttaa automaattipysäytyksen oikeaan kohtaan? 53A, 31B, 15=?

    Ja sitten tuosta väritetystä kaaviostani, ymmärränkö oikein, että B sekä F “navat” yhdistyvät releiden sisällä ko. piirissä? ts. niitä ei tarvitse kytkeä mihinkään? Tihkukytkimen oranssi virtakytkimen +:n?, sininen tihkukytkimen virtajohto?, vihreä tihkun maa?, keltainen?

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #138919

    Miten tämän nyt selittäisi sillai kätevästi..?

    Juu, ne B&F jätetään kytkemättä. Sit tuon tihkukytkimen kuvan kaksi erillistä kytkintä kuvittelee yhdeksi vaihtokytkimeksi (kuten Haynesin kuvassa on, eli siis Sätkässä) jossa:
    – yhteinen napa 53 (com, common, Bl-sininen)
    – avoin napa 15 (no, normal open, N-musta)
    – suljettu napa 53E (nc, normal closed, Bc-valkoinen).

    Tuletko Markkinoille, siellä asiaa voisi helpommin selittää..?

    #138920

    En pääse, pitää käyttää se aika tuohon askarteluun. Tarkennettuna projektin vaihe siis: Pitää etsiä tuollainen kolminapainen kytkin, askarrella uudemmanmallin koneisto vanhaan dyanen pyyhkijänkoneiston kehikkoon, kasata tuo tihkukytkin kokonaisuudessaan (vaihe tällahetkellä osat ja piirilevy boksissa) jonka jälkeen kytkeä koko systeemi. Eli tarkoitus oli selvittää onko kytkentä edes mahdollinen ja mitä joudun hommaamaan. Minulla on neliskanttinen kytkin, mutta se on muistaakseni kaksinapainen. (Käytössä vanhan koneiston kanssa) Oliko Gs:ssä kolminapaista kytkintä?

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #138921

    Fundeerasin, että laitan tihkukytkimen nopeudensäätövaihtokytkimen johdoilla siihen on/off kytkimen viereen ja seuraavanlainen juttu alkoi askarruttaa:

    Tarvitseeko noita ympyröityjä yhdistää johdoilla? (kytkimen ja piirilevyn välillä) Niistä ei näyttäisi menevän siltoja piirilevyssä minnekään, joten eikös ne ole turhia?

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #138922

    Noita ympyröitä pisteitä ei ymmärtääkseni tarvitse kytkeä mihinkään. Ei edes välttämättä juottaa, mutta juotettuna toimivat lisätukena kytkimelle. Ilmeisesti 12 -asentoinen kiertokytkin, jossa on kolme ryhmää…

    Etkä tarvitse myöskään kolminapaista kytkintä, jollainen löytyy uudemmasta sätkästä (ehkä Heinolan varastossa vielä sellainenkin majailee), vaan voit ohjata vanhalla kaksinapaisella kytkimellä vaihtokoskettimilla olevaa relettä.

    Kyllä projekti pitäisi onnistua ja olla täysin mahdollinen kytkeäkin jo annetuilla ohjeilla. Hankkia siun pitää joko se kolminapainen kytkin tai edellämainittu rele. Helppoa ja hauskaa..!

    #138923

    Joo mä luulen, että Geesu-rojuista vois löytyä tuo em. kytkin. Jos ei löydy niin vaivaan sitten foorumin porukkaa uusiksi 😀 Pääsi pahasti tuo elektroniikkakärpänen puraisemaan, tässä ei vielä ole edes kaikki :D:D Hinutusta aluksi, mutta palkitsee lopussa. Jaan kyllä tiedot parhaani mukaan eteenpäin, jotta seuraavalla “hullulla” olisi helpompaa.

    Kiertokytkimessä on off, 5-10-ja 15 sekunnin viive, eli neljä asentoa kaikenkaikkiaan.

    Jos joskus lossahtaa elektromagneettinen pulssi niin saatte sitten nauraa, kun uudet autot ei toimi ja mulla ei toimi pyyhkijät :D:D:D 😉

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #138924

    @Akaile wrote:

    Joo mä luulen, että Geesu-rojuista vois löytyä tuo em. kytkin.

    Yritin Haynesista väijyä Geesun kytkentää, mutta siinäpä olikin varsin huonot sähkökuvilot. Tosin sämä kirja väittää että Geesussa olisi pyyhkijöille viiksi eikä nappulaa… Eli tämän perusteella ei apua Geesusta olisi..?

    @Akaile wrote:

    Kiertokytkimessä on off, 5-10-ja 15 sekunnin viive, eli neljä asentoa kaikenkaikkiaan.

    Vaan eikös tämä kiertokytkin ole sellainen että sen saa lukittua haluamaansa määrään asentoja? Eli käytössä olisi 2-12 asentoa, riippuen lukitusrenkaan asennosta..?

    Vasemman yläreunan kolme pistettä kertovat tihkulle että lupa toimia olisi, ylimmän kytkemättömän jos näihin kolmeen kytkisi niin taas tihku toimisi, vasen alareuna taasen kytkee erilaisia vastuksia mukaan joilla säädetään vastus-kondensaattoriketjun aikavakiota joka sitten tihkun aikajakson määrittää…

    #138925

    Kyllä ja kyllä. Eli siis geesussa on viiksi pyyhkimille, ellei kahtakin, eli pilli ja pissapoika toisessa, mutta geesusta löytyy myös useampi neliskanttinen katkaisin ja siksi aion tarkistaa onko siellä yhtään kolminapaista. Tämä siis ensiviikonloppuna vasta.

    Ja tuohon pyöritettävään kytkimeen: Juuri kun olin edellisen viestin kirjoittanut niin aloin räplätä sormissani sitä kytkintä, hetken pyöriteltyäni huomasin että hetkonen, eihän tässä näin montaa pykälää äsken ollut 😀 kunnes tajusin lukkorenkaan juuresta.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #138926

    Dodi, ite aparaatti valmis.

    Ja tarkkasilmäisimmät huomasivat varmaankin että tämäkin on Vellemanin laite.

    Sitten seuraavan laitteen pariin… 😉

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #138927

    Lipsahtipas tuossa mieleen että korvaamalla tuon Vellemanin laitteen kiertokytkimen ja pari vastusta potentiometrillä niin tuosta saa portaattomalla säädöllä olevan tihkukytkimen… Itse ainakin niin toimisin jos tuota ajattelisin käyttää…

    Tosin Tinskuuni on tulossa Bx:n tihkurele, joka on modattu säädettäväksi..!

    #138928

    Tämän seuraavan lukemista en suosittele “tiukoille pussihousuhemmoille”, eli siis fanaattisille alkuperäisyyden kannattajille. Ainahan näitä “paranneltu” on, vai pitäisikö sanoa, rakenneltu..? Nippelivammaiset saavat tästä (ehkä) jotain mitä ei sanoin selittää voi..:

    Ja tuota uudemmanmallista pyyhkijäkoneistoa käytettäessä voi ihan hyvin tehdä pyyhkijöistä kaksinopeuksiset, hidastaa ykkösnopeudella ja täysillä pyörii kakkosnopeudella. Ovatten sen verran vauhdikkaammat kuin vanhemmalla koneistolla pyöritettäessä…

    Hidastuksenhan saa kätevästi tehtyä käyttämällä muutamaa riittävän virrankeston omaavaa diodia, niihin kuhunkin kun tärvääntyy noin 0,7 volttia. Kahden-kolmen voltin pudotuksellakin saadaan jo näkyvää eroa nopeuksiin. Ja käyttämällä Bx:n tihkurelettä, jonka siis voi modata tihkuajaltaan säädettäväksi, mukaan saa ominaisuuden joka käynnistää pyyhkijät muutaman pyyhkäisyn ajaksi lasinpesuria käytettäessä…

Esillä 15 viestiä, 16 - 30 (kaikkiaan 54)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.