Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › Uudemman mallin pyyhkijänkoneisto
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
28.5.2007, 14:26 #138929
Hou J-Azu, olisiko heittää jotain winkkiä diodi-tyypistä jotta osaisi lähteä haeskelemahan?
t. Persnahkahousumopilisti28.5.2007, 14:45 #138930@toppok wrote:
Hou J-Azu, olisiko heittää jotain winkkiä diodi-tyypistä jotta osaisi lähteä haeskelemahan?
1N5402 saattais kestää juuri ja juuri, kataloogit “yllättäen” hukassa näin muuton jälkeen… Vastaan käveli vain transistorit sisältävä opus…
Helepoimmalla tästä seleviät kun menet vaikkapas Elektro-Shemeikan pojilta kyselemään että “tarviasi pari-kolome itioottia, mieluusti kymmenen ampeerin kestoista”… Jos tähän myyjät itteensä tyrkyttää niin korjaile hieman lausuntaa muuttaen sana “itiootti” sanaksi “diodi”…
28.5.2007, 15:08 #138931Noo, nuo pykälletytkin pyyhkäisyt riittää toistaiseksi, kun ideana oli vaan ettei tarvi näppäillä enää ruuhkassa.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]4.6.2007, 15:26 #138932Katkaisija kolmella navalla löytynyt viikonloppuna, sekä vanha koneisto purettu pois. (Ei tiinasta vaan toisesta vanhasta pyyhkijävipstaakkelihärdellistä 😀 ) Sit pitäis heppailla umpeen vanhan koneiston jättämä reikä ja sovittaa uusi moottori siihen tilalle. Etenee hitaasti mutta varmasti. 😉
Niin ja ei muuten ollut Geesun katkaisija vaan -90 2cv! Kaikki Geesun katkaisijat oli kahdella navalla, paitsi puhaltimen, joka oli keinuvaa mallia ja kahdella asennolla.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]12.6.2007, 12:25 #138933Noniin, viikonloppu tuotti jälleen hedelmää ja pikkunäpertely jatkui…
Lähtökohta
Reikä umpeen
Valmis
Eniten meni aikaa sovituksessa, jotta koneisto on oikeassa kohdassa, mutta jatkoa varten on sapluuna valmiina.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]27.8.2007, 17:00 #138934Tuota tuota. Eli ko. härveli on nyt ollut paikoillaan maailmankokouksesta lähtien ja muuten toimii ihan kivasti, mutta em. kytkentäkaavioilla en saanut automaattipalautusta toimimaan. Sama ongelma oli veljelläkin uudemman moottorin kera, eli onko nyt ongelma meissä, kytkennöissä vai rikkinäiset palautusmekanismit molemmissa?
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]27.8.2007, 17:06 #138935Ja tosiaan tihkukytkinkin on käytössä, erittäin mukava lisä, vielä kun automaattipalautus toimisi niin pääsisi nauttimaan syys-sateesta enemmän. Nyt siis käy niin, että välillä pyyhkijät pysähtyvät keskelle lasia ja välillä paikalleen 😀 riippuen latauksesta ja siitä kuinka nopeasti pyyhkijänmoottori pyörii. Onneksi on kolme eri viivettä ja niillä saa yleensä arvottua siten, että pyyhkijät eivät jää “pahalle alueelle”. Kytkentä meni muistaakseni juuri niin kuin Jasu tuolla aiemmin opasti, kiitos siitä.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]30.4.2009, 14:03 #138936Nostetaampa juttu ylemmäs,, ettei huku kokonaan bitti taivaaseen…..
Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂30.4.2009, 15:43 #138937
Tuollaanen “kötöstys” miulla Tinskussa on ollu jo vissiin kymmenisen vuotta…
Piirsin sit siitä kytkennätkin… Tuo rele siis korvaa uudemmanmallisen käyttökytkimen…4.9.2009, 07:04 #138938Tämä on taas edessä, kun ei tuo vanha jaksa pyyhkiä…
Kuinkas tähän lisättäisiin sellainen itsepalautuva “pissapojan”/pitkien väläytys- kytkin kertapyyhkäisyä varten? Sellainen kun olisi kätevä laittaa ratin viereen, josta sitten yhdellä sormella nykisi kertapyyhkäisynä pienellä sateella…Kun ei millään jaksaisi askarrella tihkukytkintä erikseen… 😳
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]4.9.2009, 07:34 #138939Miulla on tuossa alkuperäinen pyöritettävä nappula “korvattu” vipukatkaisijalla, joka palauttaa toisesta suunnasta eli sitä voi käyttää juurikin kertapyyhköisyyn. Jostain kuorma-auton kojelaudasta tuli “pikkutyttönä” se irtiruuvattua, lavan kipin käyttönappulana oli se palvellut aiemmin…
Pitäs joskus (ehkä tässä talven mittaan/kun muutto ohi on?) tutustua jälleen tarkemmin Bx:stä evakuoituihin osiin, eli sen tihkureleeseen, sillä voisi tehdä tuon “muutoksen” jolla saisi näppärästi käytettyä uudempaa mysteeriota vanhalla nappulalla, ja samalla saisi myös tihkuomituisuuden käyttöön..?
4.9.2009, 08:53 #138940Tihkureleestä puheenollen putkahti mieleeni, että minullakin on moinen kalikka jostain sakemannista evakuoituna, joten jos jostain saat sellaisen kytkennän käsiisi niin aina vaan paranee.. Siinä oli portaaton säätö ja napsuttaa kyllä, mutten osannut sitä 2005 kytkeä tavalliseen vanhan malliseen koneistoon, joten siksi se siirtyi sivuun…
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]28.8.2010, 20:15 #138941Tähän asiaan löyhästi liittyen, tuli sitten testattua hitaamman nopeuden väsäämistä käytännössä…
Vastuksellahan tuota nopeutta olisi voinut helposti pudottaa, mutta jostain ihme syystä ei luonto antanut sellaiselle periksi. Nopeuden pitää olla aina sama, ja vastuksella ei tähän pystyttäisi… Tälläsin sitten kolme diodia sarjaan, joilla syöttävä jännite putosi pari volttia ja nopeus hidastuikin tuntuvasti, nopeamman jäädessä suoralle sähkölle. Kaikki toimi kivasti, kotona pöydällä sekä testatessa moottori käymättä eli lataamatta. Vaan kun laturi sitten tuotti hitusen lisää sähköä, niin eipä sitten enää kaikki ollutkaan niin kivaa…
Omassa kohteessani kun mukaan astui myös tihku, niin tihkuasennossa ei mokomat vipottimet malttaneet pysähtyä ikuna ajossa, eikä pyyhkijät pysähtyneet ollenkaan missään asennossa kun nopeus nousi yli kuudenkympin. Tätä “ongelmapaikkaa” sitten pitikin pohtia pari viikkoa, ei asettunut ajatukseen ollenkaan, kunnes yks aamu välähti->se hitaamman nopeuden diodipaketti..!
Tässä uudemmassa pyyhkijämysteeriossa pyyhkijämoottorin jarrutus tapahtuu oikosulkemalla moottorin piuhat, jonka sitten tihkureleen kanssa hoitelee ko. rele, ja yllättäen ykkösnopeuden käämin avulla. Vaan mitenkäs se sitten käyttäytyy tuon diodihässäkän kanssa, eipä sähkö enää kuljekaan tuohon suuntaan… Olisi siis muutama hauskaa vaihtoehtoa, luopua hitaasta nopeudesta, vaihtaa diodit vastuksiin (en suostu), laittaa “lisädiodi” estosuuntaan tämän paketin rinnalle(kamala vaiva, ei viittis), tai korvata koko paketti Zener-diodilla…
Otinpa siis viimeisen vaihtoehdon tuosta listasta, 15 wattisen 3,3 voltin zenerin, juotin siihen käypäset piuhat liittimineen kiinni ja hipsin Tinskua kohti. Entinen diodipaketti pois, ja zener-diodi tilalle, sopivasti tihkusateinen testikeli ja heti tuli tulokset esille… Toimii kuten ajattelin, pysähtyy heti kun pitääkin, tihku toimii kuin ajatus ja nyt saapi ajella tihkun kanssa vaikka ziljoonaa..!
3.11.2010, 17:24 #138942Hiijop kun ponnistetaan tätäkin aihetta taas ylöspäin…Koska tuohon pyyhkijänmoottorin modernisoimiseen aion ryhtyä niin nyt haluaisin mietintämyssyt kuumaksi tuon tihkun osalta. Löysin kätköistä sen sakemannitihkureleen, josta löytyy seuraavat merkinnät: 31, 15, 53, 31b1, 31b2, joista ymmärtänen seuraavaa: 31 maa, 15 plus, ja 53 on lähtö moottorille? mites nuo 31 bertat?
Jatkokysymys kuuluu, että saanko tämän tihkureleen avulla tehtyä perus kaksinapaisella kytkimellä sellaisen kytkennän, että uuden koneiston automaattipalautus toimii, tihku toimii, kaikki toimii ja vieläpä ilman tuota relettä, jonka kytkennän Jasu jo piirsi? Vai tuleeko yhtälö olemaan mallia; kaksinapainen kytkin+vaihtorele+tihkurele+uusi moottori?
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]5.11.2010, 18:51 #138943Onks näin?
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B] -
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.