Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Uudet prosenttisäädökset

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 9 viestiä, 1 - 9 (kaikkiaan 9)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #123160

    Ajoneuvojen korjauksiin ja rekenteluun vaikuttavat prosenttisäädökset ovat muuttuneet vuoden alusta hieman harrastelijaystävällisempään suuntaan.

    Enää prosentteihin ei lasketa mukaan selkeitä kulutusosia kuten ohjauslaitteita ja jarruja. Korikehikon osuutta on hieman painotettu. En ole varsinaisesti verrannut vanhoja prosentteja ja uusia keskenään rättäristin näkövinkkelistä.

    Kanta-auton ennakkotarkastuksestakin on kuulemma luovuttu, mutta vastaavasti prosentteja aletaan jo kirjaamaan pienistäkin yli 10 % muutoksista.

    Alunperin säädösten muutoksilla tavoiteltiin kolarikorjausten vapauttamista prosenteista, mutta hanke vesittyi verottajan vaatimuksesta. Suomessa kolairoituihin autoihin ei edelleenkään voi vaihtaa esim. kokonaan uutta itsekantavaa koria ilman veroseuraamuksia, koska ehdoton 50% sääntö uudelleenverottamisesta jäi voimaan. No, se ei rättäristejä huoleta. Itsekantaviin rakenteisiin joudutaan korjaukset tekemään prosentteja säästellen vippaskonstein. Mitään veroetuahan ei kolarikorjauksella pysty itselleen saamaan.

    Tarkemmin esim.: http://www.mintc.fi/oliver/upl440-Prosenttis%E4%E4d%F6s2006.pdf

    A. Autojen (M1- ja N1-luokka) prosenttitaulukot 1. Kori varusteineen 1 34 % – korikehikko 2 22 % – katto 2 % – takalokasuojat 1 % /kpl – etukansi 1 % – takakansi 1 % – etulokasuojat 3 1 % /kpl – ovet 4 4 % – puskurit 0,5 % /kpl – etusäleikkö 1 % – lämmityslaite 5 2 % 2. Runko- tai pohjalevy 1 24 % 3. Moottori apulaitteineen 26 % – moottori 14 % – vaihteisto ja voimansiirto- akseli 8 % – jäähdytin 2 % – polttoainesäiliö 2 % 4. Akselistot 6 8 % – etuakselisto 4 % – taka-akselisto 4 % 5. Sisustus 4 % – istuimet 7 2 % – kojelauta 2 % 6. Valaisimet 4 % – etuvalaisimet 2 % – takavalaisimet 2 % Kohdat 1.-6. yhteensä 100 %

    #138693
    LPN

    Aiheuttaa mielenkiintoisen tilanteen, koska uudet prosentit poikkeavat vanhoista joiltakin osin melkoisesti. En lukenut päätöstä kokonaisuudessaan, mutta nopeasti en löytänyt ohjeita miten ‘vanhoja’ prosentteja nykyään tulkitaan.

    Siis kun omaan kulkimeen on runko vaihdettu, rekisteriotteeseen on merkitty prosentit. Huomattavasti vähemmän kuin mitä rungonvaihdosta nykyään menisi.
    Entä jos nyt vaihdan osia, menevätkö prosentit uusien vai vanhojen mukaan? Entä saanko vaihtaa kuluvat osat (jarrut, ohjaus) uusiin ilman prosenttien menetystä? Vanhojen sääntöjen mukaanhan niilläkin oli omat pisteensä.

    Hieman nauratti tuon polttoainesäiliön mukanaolo listalla. Luulisi nyt kuitenkin olevan pelkästään turvallisuudenkin kannalta järkevämpää, ettei tankin vaihdosta menisi prosentteja…

    #138694

    Vasta kysymyksenä voisi heittää sen, että onko kaikki mitä on vaihdettu pakko kertoa, jos ne on piilossa ja toisaalta ilman niiden vaihtoa katsastus tai yleensä ajaminen on mahdoton???
    😉

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #138695

    Ja viimeisin viesti minulle oli katsastus sedältä, jotta vaihda vaan se runko parempaan, eikä prosentit siitä mihinkään muutu…

    #138696

    @dago wrote:

    Ja viimeisin viesti minulle oli katsastus sedältä, jotta vaihda vaan se runko parempaan, eikä prosentit siitä mihinkään muutu…

    Sitten kun menet rehvastellen konttorille että vaihdoin rungon ja prosentit
    rapsahtaa tilille… Siinä ei paljoa ystävällisen katsastus sedän suullinen lupaus
    paina. Ikävää mutta näin se saattaa mennä joten “low profile” vaan.

    -Olli

    #138697
    LPN

    Eihän sitä pakko kertoa ole. Kuljin, jonka rekisteriotteeseen prosentit on merkitty ja osat sinetöity, saattaa vain herättää uteliaan katsastajan tutkimaan hieman tarkemmin.

    Kanta-autotarkastuksessahan ei alunpitäenkään ole kaikkia osia sinetöity. Tällaisissakin tapauksissa alkuperäisyyden todistamistaakka lienee kulkimen omistajalla.

    Enkä tiedä kuinka paljon parempi tämä uusi säännös meille harrastajille on. Nykyisin kun näyttää olevan niin, että rungon sekä moottorin (apulaitteineen) vaihto vie tasan 50 prosenttia.

    Noh, kohta päästään autoverosta eroon ja saadaan tilalle joku käyttömaksu 🙁

    #138698

    Vielä ei ole tullut kerrottua koneen /vast vaihdoista. Kerran kiinnitti huomiota kun olin laittanut levyjarrulaatikon, mutta totesi vain, jotta hyvä kun vaihdoit parempaan… Tulee olemaan yksi kuljin melkoinen sillisalaatti, että prosentit on varmaan 82 🙂

    #138699

    Jarruja ei tosiaan lueta prosentteihin uusissa säännöksissä ja parempiin jarruihin saa vaihtaa jopa museoautoissa. Tavalliseen “moderniin” 2cv-laatikkoon on periaatteessa mahdollista asentaa levyjarrut. Wanhukseen vain teoriassa. Laatikkojen alkuperäisyydestä ei kellään voi olla tarkempaa tietoa, joten prosentit on tuolla kohdalla vältettävissä.

    #138700

    @Isoo-Jukka wrote:

    Wanhukseen vain teoriassa.

    Mikään ei ole mahdotonta, haasteellisempaa se voi olla..
    Mullakin on tuossa punaisessa wanhuksessa levyjarrut eessä 😉
    Jos 2cv’n jarruista puhutaan niin itse olen isojen etu rumpujenannattaja.
    Tehoa on mielestäni riittävästi ja käsi jarrukin on kunnolinen..
    Levyjarrujen käsijarru on hieman surkuhupaisa.

    -Olli

Esillä 9 viestiä, 1 - 9 (kaikkiaan 9)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.