Etusivu Foorumit Päävalikko Yleinen keskustelu Uudet Superit nykysuomessa.

  • Tämä aihe sisältää 68 vastaukset, 11 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 1.12.2019 at 16:59 Jasu toimesta.
Esillä 15 viestiä, 16 - 30 (kaikkiaan 69)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #130523

    Tuo sähkö2cv oli muuten hollannissa… Siitä on kuvaa hollannin maailmankokous videolla.

    Videoista puheenollen: Omistaako joku sen italian kokousvideon/dvd:n?
    Onko se hyvä? 🙄 toisin sanoen: kattava?

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #130524

    Koomalle tiedoksi en minä ole mikään otsarypyssä kulkeva sätkäläinen, minusta on hienoa että monella on intoa rakentaa sätkiä. Ainoastaan minusta noissa hommissa pitää olla tolkku mukana, sillä jos aletaan rakentamaan niin ne on minusta paljon kovenpia jätkiä mitkä tekevät sen sätkän omasta koneesta, sillä siitäkin pystyy ottamaan hyvin tehoa, kestävyys on mitä on, vähän aikaa kumminkin. Mutta tosta että sätkällä ajetaan melkein 200kmh, se on utopiaa, sama kuin kulutus lukemat. Jos katsotte vanhoja bensanpihistyskisojen tuloksia niin kyllä melkein nelkku aina on pihein, ei ole supereita paljoa näkynyt niissä pippaloissa, vaikka noilla tehoilla voisi ajaa tyhjäkäynnillä koko kisan jos on hirveä vääntökin aina parenpi senkun nelonen silmään ja antaa rullaa. Toinen asia muistaakseni Hollannin kokouksessa oli japanista tai sieltä päin jollaan ihmemoottorilla varustettu sätkä, joku varmasti muistaa. Vesa

    #130525

    Joo onhan se totta, että jollain nelkulla vaan voi päästä muistaakseni 2,4 litraan satasella, eikös se ooo ennätys? Siinä kun on niin pienet männät ettei mahu ees paljon bensaa palamaan 🙂 Mutta myös se on totta, että sillä viriviri superilla pääsee alle 7 litraan. Ja eihän se kulutus aina sätkällä mee sillain, että pienellä vähän, koska voittihan isoo jukka 652 koneellakin pihistyksen vuos pari sitten? oli mulla jotain muutakin mutta unohdin…

    Ja vauhtia on se mitä kukin haluaa ajaa. Minä itse en lähtis tuota kahtasataa koittaan…Pelkästään tuumaa isommilla renkailla saa kympin lisää vauhtia…

    Niinjoo, sitä halusin näsäviisastella, että ei noita supereita oo montaa suomessa, joten ei se mikään ihme oo ettei oo näkynny kisoissa.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #130526

    Joo, sori kun erehdyin yrittämään humoristista näljäilyä.

    En taas näe kovin suurta järkeä siinä että käytetään supernopeasti loppuun alkuperäisiä 2cv:n osia. Lisäksi tehot jäävät kuitenkin (100hp raja tuskin rikkoontuu vapaastihengittävänä, ENKÄ kannata turbottamista) niin kovin pieniksi. Säästetään ne alkuperäiset osat siihen maisemareittejä pitkin ajeluun. Pientä tuunausta voi tietenkin harrastaa jos se ei laske kestoikää.

    GS:n 1,3 on otollinen lähtökohta kulkevampaan sätkään. Sille ei tarvitse tehdä mitään tuunausta ja meno on huimaa. Vakio neljällä vaihteella vie 160km/h. Olen ollut kyydissä. Kierrokset olivat tapissa. Huimempaa on kuitenkin 0-100km/h kiihdytys.

    Jos vielä virittää tuota konetta mm. nostaa kiertävyyttä ja tehoja&vääntöä ja laittaa viisivaihteisen lootan niin en ymmärrä miksi 200km/h olisi utopiaa. Hullultahan se kuulostaa, muttei se tee siitä utopiaa. Onko se enemmän kuin tarpeeksi? TOTTAKAI! Mutta kiehtovalta se kuulostaa tämän nuorukaisen mielestä.

    #130527

    Eikä tosiaankaan kannata ottaa tosissaan tuota puristiosuutta. Olen itsekin puristi! En voisi kuvitella ajavani muulla kuin Citroënillä. Noh, superautoja ei lasketa (Ferrari, Porsche, Bugatti yms.), mutta niistä nyt ei ole pelkoa. 😕

    #130528

    Nelkun moottorin vaihtamisessa kutoseen käytetään tehoa/kuutioita yms vertaillessa mallisarjassa suurinta moottorimallia niin sanottuna vertailumoottorina. Eli kun kerran mallirarjassa on ollut ajoneuvoja kutosen moottorilla, niin silloin käytetään kutosen tietoja. Kuutiotilavuutta saa kasvattaa enintään 20% vertailumoottorin tilavuudesta. Tällä perusteella sätkään saa tällätä enintään 724 ccm moottorin, Amiin 1218 ccm jne. Mitenkähän suhtautuisivat Bijoun muutosten kanssa, sitähän on tehty vain 12- kaakkisella? Toisaalta olisiko siinä mitään järkeä, ottaen huomioon alhaisen valmistusmäärän(211 kpl).

    Ranskassa oli keväällä myynnissä Méhari 4×4 GS:n 1300 koneella, jotenkin alkoi houkuttamaan käynti Ranskanmaalla. Tosin katsastus Suomessa olisi voinut olla hankalaa, mutta ainahan voi ajella esim. siirtokilvillä. Ja nyt kun ajatus taas karkailee mopon tavoin käsistä, niin mikä/kuka estää rakentamasta sätkän korin alle omavalmiste putkirunkoa kavennetulla kiihdytysauton taka-akselilla, isolohkokasilla, automaatilla jne ja ajaa sitä Suomi-papereilla siirtokilvillä? Tätä kysyessäni kukaan ei osannut kieltääkään AKE:ssa… Pieni piru taitaa asua pääkopassa kun pistää tuollaisia ajattelemaan!!!

    #130529

    Siirtokilvillä? Kuinka kauan siirtokilvillä saa ajaa? Paljonko maksaa?

    Tehdashan ei ole tehnyt 2cv-pohjaisia 4×4:sia muuten kuin kahdella moottorilla, joten se voisi tosiaankin olla hankalaa rekisteröidä. Lisää mopon karkailua: Kahdella viritetyllä GS 1,3 moottorilla tehty 4×4. Ihan sama mikä kori siinä olisi päällä, puuhun sillä pääsisi. Ellei jopa kuuhun.

    Se Hollantilainen V8-sätkä oli rakennettu jonkin ameriikan ihmeen rungon päälle. 400hp ja automaatti.
    Kuulin Italiassa Hollantilaisilta telttanaapureilta että tämä kyseinen V8-sätkä ei ollut rekisterissä edes Hollannissa, mutta että Hollannin 2cv kerholla on toinen V8 minkä he ovat saaneet rekisteriin.

    http://www.2cv.nl/publicaties/v8/

    Tässä on se mikä oli Hollannin kokouksessa ja ei ilmeisesti ollut rekisterissä. Ennen tuosta sivusta oli englanninkielinen versio, mutta se on kadonnut.

    Eikai sentään Bijouseen isompaa konetta. Se olisi sellainen mitä kävisin vain rasvailemassa tallin perällä.

    #130530

    Meharia on ollut 4×4:na kahdella vaihteistolla.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #130531

    No prkl. Aina pääsee pikkuveli nokittaan. 😳

    Mutta sellainen pitäisi olla mieluusti joskus tuotu maahan ja rekisteröity.

    #130532

    olisikohan ollut hollannissa tahikka jossaki missä joku pelle peloton oli vääntänyt 280 heppasen 5.7 litrasen oldsmobilen v8:n rättäriin…. vahvistellu hieman joka paikkaa.. että jälelle oli jääny alkuperästä autoa noin korin verran

    #130533

    Méharin 4×4 on toteutettu yhdellä moottorilla ja vaihdelaatikolla, laatikko poikkeaa vakiolaatikosta siten, että siinä on voimanulosottoakseli takavetoa varten(irtikytkettävä, jolloin voi ajaa etuvetona), sekä alennusvaihteisto, joka estää nelosvaihteen käytön hitailla välityksillä. Vaihteita on siis eteenpäin 7 ja taaksepäin 2 kpl. Lisäksi takaperässä on kytkettävä tasauspyörästön lukko. Kardaaniakseli taakse kulkee huollon kannalta vitsikkäästi rungon sisällä… Méharin 4×4 on muuten ainoa A-runkoinen laite jossa on joka pyörässä levyjarrut! Varmasti riittää ottaen huomioon ajoneuvon paino.

    2CV Sahara on se malli jossa on ne kaksi moottoria vaihteistoineen. Nämäkin vaihteistot poikkeavat vakiomallista lähinnä vaihteensiirron osalta, välityssuhteista en sano mitään kun en sitä (vielä) tiedä. Kumpaakin vaihteistoa ‘paimennetaan’ samalla vaihdekepakolla joka sijaitsee lattiassa.Vivustoa varten tehty tunneli vie aika rumasti jalkatilaa, mm vanhuksen pyöreä jarrupedaali ei ole sopinut vaan siinä on käytetty sellaista uudempaa jo nelkusta tuttua kantikasta pedaalia.

    Siirtokilvet (tarra- eli puuhakilvet) maksaa muistaakseni joitakin kymppejä markkoina per päivä. Kilpiä varten pitää olla jotkut joutilaat paperit joille ne kilvet noutaa. Lisäetuna on se, ettei laitteessa tarvitse maksa käyttömaksua ja kilpiin sisältyy myös vakuutus! Laskeskeltiin tuossa menneenä kesänä erään kiltalaisen kanssa joka ajeli pikkupakua ko. kilvillä että tulee halvemmaksi hakea aina sätkätapahtumaan lähtiessä siirtokilvet (viiteen- kuuteen tapahtumaan kesässä) kuin maksaa käyttö- ja vakuutusmaksut sekä katsastaa kuljin. Lisäksi jos haluaa rakennella jotain “outoa” niin eipähän tarvitse selitellä kenellekään.

    Niin ja se heitto Bijousta, ei tulisi mieleenkään oikeasti pilata sellaista, ajattelin vain katsoa kiltalaisten reaktioita…

    #130534

    Joo, nyt palailee mieleen kuva tuollaisesta vaihteistosta minkä perseestä lähtee se kardaani. Samoin kuva rungosta jonka sisällä se menee. Jossain olen nähnyt kuvat niistä.
    Olisi mielenkiintoista nähdä kuva niistä takajarruista..
    On varmasti harvinainen setti tuollainen kokonainen alusta+vaihteisto.

    No jopas kuulostaa hyvältä nuo siirtokilvet! Ei muuta kuin sovittamaan XM:n/Xantian/C5:n V6:sta GS:n viisilovisen eteen! Ja Bijoun virtaviivainen kori siihen päälle… 😉

    Jos tuollaista lähtisi tekemään niin siihen voisi samantien laittaa hydropneumaattisen jousituksen. Se oli aika hieno se “2cv9” Hydropneumatic. Näin sen ekan kerran tuolla Italiassa vaikka onhan se jonkin aikaa ollut olemassa. Kuormattavuutta ja mukavuutta taatusti löytyy.

    Ei sulla Jasu muuten satu olemaan mitään tekemistä sen jyväskyläläisen kutosen kanssa millä oli ajettu alle 10tkm? Sataa ja kymmentä päästi sellainen menemään Italiaan mentäessä meistä ohi, ja Tanskassa osuttiin samalle huoltikselle..

    #130535

    Tuota tuota…Saakos niillä siirtkilvillä seilata pitkin eurooppaa esim. kuukauden päivät?

    Valmistetaanko 4×4 meharia vieläkin, koska eikös normaalia meharia tehdä? 4×4 sätkä olisi kyllä mukava laitos mökkiteille ja lumihankeen…

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #130536

    Onko uuden auton ostaminen koskaan järkevää? Arvo tippuu niin nopeasti että autosta pitää päästä kolmen vuoden päästä nopeasti eroon että saa vielä jotain vaihdossa uuteen..

    Niinpä. Toisaalta olen tasan kerran saanut uuden auton ostettua ja sitä tunnetta ja uuden tuoksua en unohda koskaan!! Se syöpyi syvälle sieluuni, kapitalistin piru nousi esille.

    Palaan tuohon superi keskusteluun. Itsekin olen siitä mielikuvaharjoituksia tehnyt ja saksalaisten kanssa keskustellut. Viimeistään Itävallan m-kokouksessa tuli mieleen rakentaminen, kun sain niin hyvän tarjouksen rungosta. No, sitä ei tullut vielä ostettua, mutta yhteystiedot on olemassa…

    #130537

    Mikä on noitten super-osien saatavuus suomessa? Välillä pistää merkille kun superin runkoja menee pakuihin tms jne niin on niitä oltava vielä jonkun verran liikenteessä noita osia meinaan…?

    Saksassa on ollut välillä myynnissä ami supereita jopa 900 euroon!!!

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

Esillä 15 viestiä, 16 - 30 (kaikkiaan 69)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.