Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Yleinen keskustelu › Uudet Superit nykysuomessa.
- Tämä aihe sisältää 68 vastaukset, 11 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 1.12.2019 at 16:59 Jasu toimesta.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
31.3.2005, 08:25 #130553
Kaippa sieltä meidän kylällä olevasta yamarinin tehtaasta vois käydä kyseleen viittiskö ne tehä muotit ja parit kopat!
Mut ehkä viel jonain päivänä 😆
3.4.2005, 07:42 #130554Huh huh olipa paljon puhetta suorituskyvystä ja sen semmoisesta. Kaikkea en jaksanut riviriviltä lukea, mutta tässä pari kommenttia vaikka kukaan ei nimenomaa niitä kysynyt.
Kyllä 2CV:n konetehon nostaminen on minusta ihan sallittua harrastamista 2CV-ajoneuvoillakin eikä se katso ikää eikä sukupuolta tässä tasa-arvon Suomessa, itsekkin olen kasvattanut päivittäisessä käyttökulkimessani konetehoa reilusti yli lakisääteisen (+20 %). Tämänkin muutoksen jälkeenkin ajokkini on tuntunut ihan 2CV-henkiseltä menopeliltä, silti monet menee edelleen ohi tieliikenteessä. Vetelimme ko menopelillä peräkärryt ja nelihenkisen perheemme mm Italiaa ja Itävaltaan ihan kaikessa rauhassa. Tässä mielessä olen Kooman linjoilla, kyllä harrastamisessa täytyy olla tiettyjä väljyyksiä
; makuja on monia.24 V Meharista
Suomeen on tuotu ainakin yksi 24 Volttinen Mehari, olen sen omin silmin nähnyt noin 10-15 vuotta sitten, silloin se sijaitsi tuolla eteläisessä ranta-Suomessa. Nyky sijaintia en tiedä, mutta sen löytyminen ei ole varsin vaikea toimenpide.
Kevään odottelua.
🙄
28.5.2005, 11:21 #130555@nameone wrote:
Se tietty sivu oli poistunut, mutta noita on näköjään enemmänkin, kulkevat nimellä 2EV.
Tuo olisi jotenkin kiva projekti, ainoa tuo akkujen kanssa pulaaminen. Olen kuullut, että Suomessa tekevät jonkin sortin vetyakkua. Sellaisen kun saisi poweriksi. Luulisi tuommoisen rojektin menevän läpi katsastuksesta.
10.7.2006, 15:23 #130556Nostetaanpas tämäkin taas takaisin ihmeteltäväksi…
Lupien hinta on luonnollisesti pompsahtanut taas, arvatenkin ylöspäin. 340€ tällä kertaa. Suorituskyky on jotain mitä ei osannut odottaa vaikka kuinka ennakkoon yritti valmistautua. Kovin nopsaan tuli nopeusmittarin nollatappi vastaan, tosin väärältä puolelta… Ja jo kolmospykälää käyttäen… Arvio oli että silloin olisi nopeutta about 150km/h käytössä… Asia saa varmuutta kunhan kierroslukemamittari mukaan saadaan…
Välitykset loppuivat aivan totaalisesti kesken, vaikka laitteessa on pitkävälitteinen laatikko. Seuraavaksi sinne askarrellaan Visan laatikosta peräisin oleva perävälitys, 4.125 ->3.875. Voimaa tuntuisi riittävän… Myös vauhtipyörä vaihdetaan takaisin Geesun osaan, nyt siellä pyörii Visan limppu. Näin saadaan suurempihalkaisijainen kytkinlevy mukaan, AX dieselin levy on käypänen, halkaisijaltaan ja akselin booriltaan… Pitää vaan siirtää Geesun limpussa startin hammaskehää ettei joudu taas muokkaamaan starttia…
Kulutusta päästiin mittaamaan vasta koeajon paluupuolella. menomatkallahan oli kaikkea pientä mittaustapahtumaa häiritsevää… Alle 7,5/100 meni joka tapauksessa, muun liikenteen mukana liikkuessa. “Isoa lujaa” mennessä varmasti meni enemmänkin, en ihmettelisi vaikka olisi sattunut ykkönen tuon edellämainitun lukeman eteen… Jännä laite, kulkee pintakaasulla jotain 120 ja kevyesti…
Ja niin, kukahan tuo ekan “oikean” superin suomeen. E.A.A:lla kuulemma on sellainen ostettuna ruåtsin puolella, milloin tänne se saapuu, on ilmeisesti vain ajan kysymys. Tuollaisen muuttaminen supersätkäksi olisi liiankin helppoa, kori vain vaihtoon…
10.7.2006, 18:42 #130557Jasu wrote:Nostetaanpas tämäkin taas takaisin ihmeteltäväksi…Lupien hinta on luonnollisesti pompsahtanut taas, arvatenkin ylöspäin. 340€ tällä kertaa.
Niinpä, kun eivät muuta keksi, ni perivät sitten lisää. Kyllä se tuosta vielä tulee nousemaan, usko vaan, aika nopeasti vielä…
11.7.2006, 09:40 #130558Hurjaa on tämä lupien hinnannousu, mutta kaikkihan tässä maassa kallistuu… Kymmenisen vuotta sitten luvat maksoi 506mk50p, about 15 vuotta sitten oli vielä eri hinta myönteiselle(500mk) ja kielteiselle (50mk) päätökselle… Näppärää oli kun tiesi saapumisilmoituksesta että miten kävi. Syy miksi eri hinnoittelusta luopuivat oli sellainen että kielteiset jäivät järjestään noutamatta…
Niin, ja silloin kymmenen vuotta sitten tuskailtiin että “ompas kalliit luvat, sitten kun ylittää 1000mk niin ei varman kukaan enää lupia hae”… Mutta miten kävi? Nyt 340€, markkoina siis rapiat 2000mk… Silti näitä lupia haetaan edelleen…
Kallistako? No, elämä on, ja harrastaminen vielä kalliimpaa… Pitäis varmaan alkaa hiihtämään tai luistelemaan, sellaisia harrasteita varten rakennetaan jopa halleja ja putkia että pääsee kesälläkin harrastamaan…
11.7.2006, 09:55 #130559@Jasu wrote:
rakennetaan jopa halleja ja putkia että pääsee kesälläkin harrastamaan…
Eikös lähdetä rakentamaan talvikautta varten sätkäputki jossa aurinko paistaa koko ajan, ja sinä on myötätuuliautomatiikka? Ja ohituskaista mulle ja Ollille 😆 .
11.7.2006, 10:09 #130560@miki wrote:
@Jasu wrote:
rakennetaan jopa halleja ja putkia että pääsee kesälläkin harrastamaan…
Eikös lähdetä rakentamaan talvikautta varten sätkäputki jossa aurinko paistaa koko ajan, ja sinä on myötätuuliautomatiikka? Ja ohituskaista mulle ja Ollille 😆 .
Tää kuulostaa jo liian hienolta… Ja saattaisin miäkin viihtyä siellä “teidän kaistalla”, tosin välillä kahta edellä mainittua väistellen..? 😉
15.5.2007, 14:56 #130561Tänään on ollut haaveilupäivä ja haluan nostaa tätä otsikkoa ylöspäin 😀 Eli Miki kun joskus lupailit kirjoitella minkälainen taistelu tämä 2cv super on saattaa kilpiin niin olisiko mahdollista saada näytille joitakin rivejä kuinka se nyt onnistuikaan? Niin ja onhan viimekesän valopilkkuna myös tuo Ollin pakukin? Lähinä mua kiinnostaa, että onnistuuko se homma ihan nelkun papereille, vaatiiko ne enää nykyään osien sinetöintiä ja kuinka tarkkaa on vaihdettujen osien prosenttilaskenta? Mitä mieltä Ake on todellisuudessa ulkomailta tuodun ami superin saattamisesta 2cv superiksi? Pitääkö amista maksaa autovero vai voiko sen tuoda varaosiksi? Mikä on ami superin runkojen, akselistojen saatavuus?
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]15.5.2007, 21:55 #130562@Akaile wrote:
Tänään on ollut haaveilupäivä ja haluan nostaa tätä otsikkoa ylöspäin 😀 Eli Miki kun joskus lupailit kirjoitella minkälainen taistelu tämä 2cv super on saattaa kilpiin niin olisiko mahdollista saada näytille joitakin rivejä kuinka se nyt onnistuikaan? Niin ja onhan viimekesän valopilkkuna myös tuo Ollin pakukin?
Olihan tuo ihan kiva rupeama, jos uusi vastaava vastaan tulisi niin en vastustaa kiusausta osais että mukaan “joutuisin”…
@Akaile wrote:
Lähinä mua kiinnostaa, että onnistuuko se homma ihan nelkun papereille, vaatiiko ne enää nykyään osien sinetöintiä ja kuinka tarkkaa on vaihdettujen osien prosenttilaskenta?
Sinetöintiä vaadittiin jos vahdettujen palikoiden osuus menee yli 34,9 prosentin. Mikillä tämä lukema tuli täyteen ennen kanta-ajoneuvotarkastusta, mutta kyseisen tarkastuksen jälkeen kun jarruosiin luetut osat eivät enää kuormita laskuria niin menikin alle tämän “maagisen” kustannuksia aiheuttavan lukeman… Ollilla pitäisi mennä alle tämän lukeman…
@Akaile wrote:
Mitä mieltä Ake on todellisuudessa ulkomailta tuodun ami superin saattamisesta 2cv superiksi? Pitääkö amista maksaa autovero vai voiko sen tuoda varaosiksi? Mikä on ami superin runkojen, akselistojen saatavuus?
Nyt, jälleen kerran, muuttuneiden pykälien mukaan korinvaihto on tehty mahdottomaksi, eli Ami Superin tekeminen 2cv:ksi korinvaihdolla olisi mahdotonta. Tosin ns. puolikorinvaihdot taitavat mennä edelleen läpi (siis 2cv pakuksi tms), mutta tällöin pitää jäädä selkeästi jotain vastaavaa palikkaa vanhasta korista joka hyödynnetään uudessa. Miten sitten tällaisessa 2cv -pohjaisessa rakenteessa jossa osa lattiaa on rungossa, siitä ei liene vielä uutta tietoa ole..? Taitaa kuitenkin tämä 2cv -maailma olla jossain määrin marginaalijuttua, todellisen kohderyhmän ollessa jossain muualla..?
Nykysäännöksia tarkemmin tietämättä, pähkäilee Jasu… 🙄
26.12.2008, 20:34 #130563Koska myynnissä on parhaillaan kaksi superia niin ajattelin, että olisi aika aiheen nostolle:
Onko kenelläkään menossa lupaprosessia tällä hetkellä? Onko hinta noussut tuosta 340e:sta ylöspäin? Entäpä tuo kanta-auton tarkistus: Kuinka tarkkaa se käytännössä on ja mitä osia jarrujen lisäksi voi jättää laskennasta pois? Tuleeko esim. moottoriin ja vaihteistoon jotain sinettejä vai ratkaiseeko moottorin tunnistelaatta tilanteen? Mites auton sisustaosat, pitääkö olla kanta-auton hallintalaitteet ja mittaristot vai voiko ne huoletta vaihtaa esim. GS:n vastaaviin?
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]26.12.2008, 23:18 #130564Jos tänä päivänä alkaisin moista projktia suunnittelemaan, aloittaisin tüv-hyväksytystä uustuotantorungosta jossa olisi suoraan oikeissa kohdissa koneen ja laatikon kiinnityskohdat. Ei tarvitsisi tehdä omia virityksiä eikä muutenkaan olisi sovitusongelmia. Nämä uustuotantorungot ovat kuitenkin alkuperäistä superin runkoakin vahvemmat.
Kunnolliset turvavyöt on mielestäni turvallisuutta edistävä varuste. Turvavöille tarpeeksi tukevan kiinnityspisteen tarjoaa ainoastaan riittävän vahvasta materiaalista tehty turvakehikko. Sitä ei edusta sätkän normaali B-pilari joka taittuu kahtia kun ford fiesta peruuttaa päälle parkkipaikalla.
Niskatuelliset istuimet voi kai myös laskea turvavarusteiksi. Ei siis sellaiset kosmeettiset systeemit joita Ameihin jossakin vaiheessa sai lisävarusteina, vaan penkkiin integroidut tai muuten tarpeeksi tukevalla kiinnityksellä varustetut.
Taakse saanee myös asentaa geesun levyjarrut kuormituksen tunnistuksella jotka on sovitettavissa kohtuullisella vaivalla.
Hallintalaitteet pitää kyllä olla alkuperäiset, mutta nykysääntöjen mukaan ehkä kokoonpainuva ohjauspyörä voisi turvallissuden kannalta olla sallittu. Silloin taas ei sätkän rattiputki tulisi kysymykseen, joten joku nivelletty sopivan mittainen akseli? Nivelellä taas saisi urheilullisemman kulman rattiin jne… Mittaristo merkataan kanta-ajoneuvotarkastuksessa, kuten myös johtosarja, periaatteessa. Itse ratkaisin nopeusmittarin takomalla taltta-roudarinteippisysteemillä GSA:n mittarin nelkun nopeusmittarin paikalle. Ei ollut kaunis, mutta toimi ja näytti oikein.
Mielikuvitusta vaan ja maalaisjärkeä. Uskon että nykysäännöillä voisi olla jopa vielä helpompaa saada moiselle lupa, kiitos turvallisuuspykälän. Sätkässä kun voi melkein missä tahansa yksityiskohdassa vedota turvallisuuteen.27.12.2008, 00:07 #130565Kanta-ajoneuvotarkastuskäytäntö pitäisi olla poistunut kiusa…
Prosenttisäännöt taasen ovat muuttuneet, pitäisi niitä lueskella joskus, mutta nekään ei pitäisi hommaa estää, sillä tuo “Pippuri-Paku” on niiden mukaan katsastettu…
Moottorin tunnistelaatta kyllä jotain lie ratkaisee, lupalapuissa kyseltiin aika tarkasti jopa auto mistä kyseinen moottori peräisin on…
tekniikka@ake.fi on hyvä paikka kysellä “oikeita ja varmoja” tietoja, täältä kuten monelta muultakin palstalta saa yleensä kuitenkin vähän vanhentunutta tietoa… Ikävä kyllä…
27.12.2008, 08:52 #130566@Akaile wrote:
Tuota 24v meharia valmistettiin myös Belgian armeijalle ja niissä ei ollut nelivetoa. Tällainen mehari on havaittu Kotkassa 90-luvun alkupuolella ja siinä vaiheessa mehari oli jo aika palasina…Mutta onko tästä em. kulkimesta muita havaintoja?
Toin kyseisen meharin suomeen -88, väriltään vihreä.
En muista kenelle myin..meni Porvoo-Kotka suuntaan.terv. Kari
6.3.2012, 10:19 #130567No nostetaampa tämäkin taas kaikkien ihmeteltäväksi. Aikaa on kulunut edellisestä hakuprosessista kuusivuotta. No hinnathan ei tietenkään ole laskusuhdanteessa, mutta harrastushan maksaa oli se sitten ihan mitä vaan. Jotkut ostelee heinää hevosille ja hoitaa niitä jokapäivä. Toiset ostaa bensaa ja saastuttaa luontoa vanhoilla ajoneuvoilla. Mutta on se harrastus mikä hyvänsä, niin se pitää mielen virkeänä. Näin olen ainakin huomannut.
Mutta jos sitä siirryttäisiin ihan tuohon alkuperäiseen otsikkoon, niin kyllä ymmärrystä vieläkin on tuolla jotka asioista päättävät.
Postin yllätys jota on jo kerinnyt odottamaan!
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.