Etusivu Foorumit Päävalikko Myydään Uudet talvirenkaat

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 16 - 30 (kaikkiaan 64)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #133968

    Yhdyn henkisesti Akaileen näin netin välityksellä – musta sisäkumi oli kulunut päällirenkaan sisäpinnan kuvion mukaisille urille, punainen sisäkumi oli kuin uusi, lukuunottamatta naulan reikää.

    Aikaiseminkin olen huomannut moista kulumista noissa mustissa kumeissa 🙄

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #133969

    Mustia misukan sisäkumeja, italialaisia (=kaikista huonoimpia) ja myös ranskalaisia, jotka ovat parempia. Havaitsin tämän saman ilmiön kolmen eri kulkimen talvirenkaissa. Luovuin sisäkumeista ja nyt en ole kahteen talveen paikannut yhtäkään rengasta. Niin ja vanteet olivat kaikissa ihan kohtuullisessa maalissa. (Ei piikkejä tai karheita kohtia) Ilmanpaineet 1.5-2.0

    Kuten Jimmikin kirjoitti, sisärenkaassa näkyy kuvio, joka on myös hakkapeliitan sisäpuolella…

    Ei ole pakko uskoa, mutta itse ainakin olen vähemmällä työllä selvinnyt tämän toimenpiteen avulla.

    PS: Samaan tulokseen pääsee nopeammin, kun uittaa rälläkkää sisärenkaassa 😀 Kulumistahan sekin on…

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #133970

    Ok, kovemmat paineet varmasti vähentää paljonkin kulumista.

    #133971

    @nameone wrote:

    Ok, kovemmat paineet varmasti vähentää paljonkin kulumista.

    …ja vähentää paljonkin pitoa… jota talvirenkailta myöskin toivotaan..? (ei siis pidon vähentymistä…)

    #133972

    Yleensäkin talvirenkaille suositellaan muutaman kymmenyksen korkeampia paineita, joten ei kai pito niistä suositusten mukaan tyystin häviä…

    #133973

    Eikös valmistajan ilmoittamat arvot ole 1.4 edessä ja 1.6 takana? (kesärenkaissa) Joten talvirenkaissa olen yleensä pitänyt 1.6 edessä ja 1.8 takana. Tämäkin riippuu hieman keleistä: Jos on pakkaskeliä niin pidän sellaisia paineita, että nastat pullistuvat ulos enemmän (1.8-2.0) ja lauhemmalla kelillä pidän rengasta taas hieman tyhjempänä, jotta kitkapintaa olisi enemmän.

    Väitätkö tosiaan, ettei sinun sisärenkaisiin ole tullut minkäänlaisia hiertymiä? Sisärenkaidenkin saatavuus heikkenee kokoajan, joten en viitsi niitä turhan takia kuluttaa. Kyllä se rengas elää silti vaikka pitäisi koviakin paineita…

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #133974

    Mulla ei ole ollut koskaan mitään ongelmia, olen hakkapeliitoita purkanutkin monet eikä sisäkumeissa ole koskaan ollut mitään kulumista.
    Se 1,4 ja 1,6 on 50v. vanha suositus, silloin tiet oli kärrypolkuja, nykyteillä voi pitää kovempia paineita.
    Yli 2 bar paineet edessä rupeaa olemaan kovat ajettavat sekalaisessa ajossa, mutta jo 1.8 bar edessä huomaa ihan konkreettisesti rullaavuudessa ja hyvin reogoivana ja kevyenä ohjauksena.
    Sitten on vielä se kitka ja renkaan kuluminen.
    Nämä renkaat on kuitenkin tubelesit, jos joku epäilee sisäkumien kestävyyttä.
    Paineet varmasti vaikuttavat kyllä kitkapinnan kokooon, mutta liukkaalla kelillä esim leveämpi rengas pitää huonommin, itse en ainakaan uskaltaisi väittää, että isompi kitkapinta on parempi. Pehmeämpi rengas pureutuu epätasaisuuksiin paremmin, se on saletti.

    #133975

    Olen omien talvirenkaideni kanssa huomannut, että:
    – jos 2CV:n eturenkaissa on talvikelillä painetta yli 1,6, ne alkavat tuntua liukkailta
    – sisärenkaaton asennus vuotaa vähemmän kuin sisärenkaallinen

    Renkaan ja vanteen reunat pitää olla ehjät, jotta sisärenkaaton asennus toimii. Aina on rengasliike kyllä saanut asennuksesta tiiviin, vaikka kyseessä ovat olleet vanhat renkaat ja vanteet. Sisärengasta olen tarvinnut vain jos renkaassa on ollut reikä, jota ei ole paikattu tiiviisti.

    #133976

    Se sisärenkaan kuluminen johtunee varmaankin noista koneen nyyttoneista suhteessa vanteen pyörähdykseen suhteessa päällirenkaan tempaantumiseen tien pinnan kosmeettiseen syleilyyn eli liian nopea kytkinpolkimen nosto suhteessa liian aikaiseen kaasupolkimen painallukseen saa aikaan suunnattoman liike-energian peltivanteeseen ja samassa kun edellä mainitun ilmiön huomaan on jo hätäisempi taas aloittanut kiihdytyksen vastaisen tilan eli hidastuksen niin jo sekunnin murto-osaa myöhemmin se vanne joutuu vastanyyttonien väkivaltaiseen puristukseen ja siten sisäkumi taas altistuu hiertymälle. Eiks näin o?

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #133977

    Niin eikä tarvitse ajaa kuin kerran selvästi tyhjällä kumilla, niin kuluminen lisääntyy exponentialisesti, rengas menee hyvin äkkiä ihan silpuksi, ei siihen muuta tarvita. 💡

    #133978

    Meidän perheen eräs ajoi 5 kilometriä täysin tyhjällä talvirenkaalla ja vasta tasoristeen töyssyn jälkeen soitteli, että jotain on vialla kun sätkä ei meinaa pysyä suoralla tiellä ja kurveissa on raskasta kääntää (tarkalleen se meni näin “Hei, pakko tälle sitikalle on nyt jotain tehdä kun ei meinaa edes suoralla tiellä pysyä – mitä sää noille renkaille teit eilen? Ootko sää siellä vielä? Haloo???”) – siinä meni Misheliini huonoon kuntoon = vähän riispaleelle, mutta pysy onneksi vantella :-)…

    siksi nykyisin nokialaiset… moi – hyvin on venynyt toi myynti-ilmoitus.

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #133979

    Että pysytään asiassa, niin kaikesta huolimatta nämä myynnissä olevat renkaat pitävät ylipainesenakin selkeästi paremmin jäällä kuin yksikään kitkarengas, ettei jää epäselväksi, vielä kun kitkarengas kuluu niin se pidä senkään vertaa.
    Lisäksi mahd. kitkat on ylileveitä.

    #133980

    @nameone wrote:

    Että pysytään asiassa, niin kaikesta huolimatta nämä myynnissä olevat renkaat pitävät ylipainesenakin selkeästi paremmin jäällä kuin yksikään kitkarengas, ettei jää epäselväksi, vielä kun kitkarengas kuluu niin se pidä senkään vertaa.
    Lisäksi mahd. kitkat on ylileveitä.

    Entäs sitten ihan normaalilla asvaltilla taikka lumella? Jäähän on aivan eri asia…

    Ps. Tampereen jaos järjestää tänäkin talvena ne jäärata-ajot.. 😉 Sinne saa sitten tulla testaamaan niitä renkaita ylipaineilla taikka ei, niin nähdään miten ne pitää.. 🙂

    #133981

    Pito jäällä on kuitenkin yksi tärkeimmistä, sillä usein onnettomuudet sattuvat juuri silloin kun liukkaus yllättää, makuasiahan se on millä ajaa, jokainen osaa varmaan itse päättää haluaako nastat vai ei.

    #133982

    Ylipaineisena tuossa myymässäsi nastarengastyypissä on varmasti vähemmän pitoa kuin kitkarenkaassa, jäälläkin. Paineistettaessa rengasta enemmän kuin on tarkoitettu, rengas laajenee keskeltä enemmän irroittaen nastat jäästä. Silloin jää tällaisessa renkaassa jossa nastat ovat vain renkaan reunalla rengas kantamaan pelkästään keskiosallaan.

    En usko, eikä tuskin kovin moni muukaan, että noissa pari vuosikymmentä vanhoissa renkaissa kumin pehmeys olisilähellekään sama luokkaa kuin uusissa. Lisäksi uusien kitkarenkaiden kumi on monin verroin pehmeämpää seosta kuin Nokialaiset alkujaankaan. Myös kitkarenkaiden jääominaisuuksia on saatu paranneltua runsaasti viimeisen vuosikymmenen aikana.

    Olen ajanut uusilla 145/70-15 kitkoilla sätkää, yllätti positiivisesti. Keski-Suomen jäisillä pikkuteillä. Myös Itävaltalainen ystäväni, joka ei ikinä ollut jäätä tiellä nähnytkään, ei pitänyt renkaita liukkaina. Ei myöskään pelottanut olla hänen kyydissään… Samana talvena ajoin myös Nokialaisilla sätkää, saman ikäisiä(siitä viimeisestä paistetusta sarjasta), täytyy ikäväkseni myöntää että rengaskehitys on mennyt hieman ohi noista Nokialaisista. Toki täytyy muistaa että ne ovat kuitenkin monin verroin paremmat kuin Michelinin 135-15 nastalliset.

    Mutta paremman pidon kyllä saa aikaan käyttäen “ylileveitä” (tarkoittanet tässä näitä 145/70-15 kitkoja, Smartin renkaita?) kuin ylipaineisia nastarenkaita.

Esillä 15 viestiä, 16 - 30 (kaikkiaan 64)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.