Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Uusi E10 bensiini.

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 16 - 30 (kaikkiaan 31)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #157379

    Juttuahan on niin, ettei Rättäripohjaisten kulkimien omistajien tarvitse tulevissa tankkauksissa pohtis kuin sitä, että tankkaako 98 E5 vai Shellin poweria. Asia on juuri näin yksinkertainen.ne jotka puhuvat ruiskuista ja muista jätettäköön omaan arvoonsa.

    #157380

    Tuotanoin. Sillä ei isommin ole väliä miten se bensa sinne perusmoottoriin on syötetty, kun tuossa miun tapauksessa itse moottoriin ei ole tehty mitään muutoksia. Moottorin osalta siis asiaa voi käsitellä täysin samalta kantilta kuin yleisesti, ja sama on tankin osalta johon on vain lisätty pari isompaa putkea…

    Kulkimessani on siis aivan vastaava moottori kuin kovin monella muullakin, on vain polttoaineensyöttöä hieman päivitetty. Tällä kertaa jopa ihan vakiokone, maltettu olla jopa toistaiseksi virittämättä..!

    Tosin sillä erotuksella että voin tarkastella moottorin toimintaa ja säätää sitä myös ajon aikana, jota ei kaasarin kanssa oikein pääse tekemään. Lambda-anturin kyllä kaasarikoneeseenkin laittaa voisi, jos haluaisi nähdä että mitä siellä “oikeasti” tapahtuu, ja sitten osaisi tehdä oikeammansuuntaisia muutoksia suuttimille jos kokee sen tarpeelliseksi…

    Vai voidaanko väittää että tuossa missä kerroin kokemuksistani, puhuin puutaheinää..? Jos näin, otetaan tarinat pois ja ollaan sitten hiljaa… 🙄

    On monella kaasarillakin liikkuvan laitteen kanssa vastaavia kokemuksia, joista on muuallakin vastaavasti raportoitu. Asia on todellakin varsin yksiselitteinen, eikä näihin kannattaisi muutakuin sitä 98 bensaa tankata, kun sitä kuluu sopivasti vähemmän ja sitä kautta lopputulos edullisemmaksi tulee…

    #157381

    Kyllä mielestäni Jasu puhuu asiaa..itse huomioin että Shell Power perstuntumalla olisi parempaa..no kyllä kuitenkin “vanha” bensa haisi niinkuin pitikin Bensalle
    ja kulki paremmin. juu sitten vielä että olen noita kulkimia jonkun tänne Suomeen saattanut ja KAIKISSA on ollut mukana pikkupullo josta tankatessa lorautetaan
    lantrinkia.! niin sinne tankkiin.
    ps. onkos joukossa kemistiä joka voisi mitata kuinkas paljon sitä soppaa on tällähetkellä seassa?? kuka uskoo ilmoitettuihin lukuihin, voi vaikka käydä haistamassa
    ja maistamassa.

    terv. Kari

    #157382

    Mitä sitä taivastelemaan, 98:ssa on etanoolia 5 prosentia ja Shellin Powerissa 0 prosenttia. Tottakai 2cv bokseri haukahtelee Shellillä tehokkaammin. Lisälaineet pitää joka tapauksessa lorruuttaa niihin koneisiin, joihin se kuuluu.

    #157383

    2cv:n tulevaisuutta ajatellen ruiskuasioista puhuminen on varsin suotavaa. Kaasarilla on varsin kiva ajella neljänä sunnuntaina vuodessa… yli 10tkm kun ajelee vuositasolla päivittäisajoa niin saattaa tulla jo mieleen vaihtoehtoiset tekniikat. Kukin harrastaa tavallaan ja uusien tekniikoiden soveltaminen 2cv:ssä ei ole keneltäkään pois…?

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #157384

    @AmiEs wrote:

    Mitä sitä taivastelemaan, 98:ssa on etanoolia 5 prosentia ja Shellin Powerissa 0 prosenttia. Tottakai 2cv bokseri haukahtelee Shellillä tehokkaammin. Lisälaineet pitää joka tapauksessa lorruuttaa niihin koneisiin, joihin se kuuluu.

    Tarkoitin että myyjä ilmoittaa esim. 5% etanoolia ?? kovin on vähän vaihtaakseen väriä ja hajua..entäs teidän nettinopeus…?? onkos se sama josta maksatte??

    #157385

    Eikös ollut niin, että 5% tai 10% on maksimimäärä. Eli määrä voi vaihdella.

    Etanoli sisältää 40% vähemmän energiaa kuin bensiini, eli “viinabensa” on laihempaa.
    Lisäksi nykybensa sisältää muitakin palamattomia lisäaineita, eli viinatonkin nykybensa on entisaikaista laihempaa.
    Jossain oli, että 10% laihempaa. Ilmeisti 98E laatu.
    Imeisesti moottoribensiininä myytävän aineen resepti on nykyään kokolailla erilainen kuin -70 luvulla.
    Pienkoneisiin myytävän “vihreän” bensan sanotaan haisevan vanhanaikelle menovedelle, miten lie se käyttäytyisi? Talvisäilytykseen sitä on joskus suositeltu säilyyvvtensä takia.

    Kaasarihan ei mistään tiedä syöttämänsä polttoaineen laatua, eli kaasutikone käy hieman laihemmalla kuin ennen.

    Ruisku taasen saa palutetta pakoputkesta, ja voi korjata tilannetta.

    Tuo 10% etanolilisäys ei ilmeisesti muuta moottorin toimintaa mitenkään radikaalisti, mutta etanolin vaikutus polttoainepuolen kumiosiin on arvoitus. Ja lika liukenee tankista ilmeisen hyvin.
    Lisäksi etanoliin liukeneva vesi hapettaa kevytmetalliosia, esim. sinkkinen kaasari.
    Ja vesihän tulee ilmankosteudesta.

    Ranskassa oli yksi auto jo palanut E10 testiajoissa.

    #157386
    jym

    Bensiiniin lisätyn etanolin vaikutuksia ilmailukäytössä on luettavissa täällä.

    //jym

    "Operaatio 2CV-Lampaansyöjät" tulossa X/20XX. Hio puukko ja valkosipulinkynnet teräviksi.

    #157387

    Nyt on kokeiltu. Erääseen sätkään oli mennyt nais immeisen toimesta erehdys-kymppiä tankkiin ilmeisesti aika monen kymmenen litran verran…Alkoi öljyvuoto kapeana norona muodostumaan pihahankeen ja samalla öljyn pinta nousi tikussa…

    Elekee myrkyttäkö kulkimianne tällä valtion rahasammolla ❗ 👿

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #157388

    Ylen netti uutisissa eilen BMV kertoo että koneeseen kertyy E10 bensiiniä käytettäessä vettä,,
    joka kulkeutuu öljyn joukkoon…
    😯
    Ja varmaan alilämpöisellä koneella vielä enemmän..
    http://yle.fi/uutiset/tiede_ja_tekniikka/2011/03/bmw_tasmensi_e10-lausuntojaan_2415670.html” onclick=”window.open(this.href);return false;

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #157389

    Kyllä näin on näreet…Ja ei puutu kyllä tuosta taloudesta kokemusta talvisätkäilystä…koskaan aikaisemmin ei moista öljynpinnan kohoamista ole tapahtunut ja mikään muu ei ole muuttunut kuin bensa.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #157390

    Ilmeisesti polttoaine imee ilmankosteutta tankissa ja vettyy,
    vesi taas höyrystyy sylinterissä ja taivaltaa männänrenkaiden päiden välistä koneen öljytilaan…

    Näin sen ymmärtäisin…

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #157391

    Lukekaapa tämä:
    http://www.ilmailuhallinto.fi/files/lth/Uutiset/Bensiiniin_lisatyn_etanolin_vaikutukset_ilmailukaytossa.pdf” onclick=”window.open(this.href);return false;

    tosin eihän rättäri korkealta putoa….

    #157392

    @kari80 wrote:

    tosin eihän rättäri korkealta putoa….

    Mutta mieliharmi voi olla siltikin suuri.. 😯

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #157393

    Pekkarisen lempi aihe…. Heh.. http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2011/03/pekkarinen_puolustaa_e10-polttoainetta_2419011.html” onclick=”window.open(this.href);return false;

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

Esillä 15 viestiä, 16 - 30 (kaikkiaan 31)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.