Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Esittäytyminen › Uuswanha sätkisti
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
4.10.2007, 18:57 #123613
Iltaa..
Lueskelin killan foorumia noin niinkuin lämmittelymielessä, tästä tuonnempana.
2CV:n saloihin minut johdatti kaveri Peku n. vuonna 1986 tai 1987, jolloin hän tarjoili minulle nelkkukyytiä. Rohkaistuin pyytämään koeajelua, ja olin myyty kertalaakista. Melko tuoreena autoilijana olin ehtinyt hankkia Datsun 100A:n jonka korvasin hyvinkin pian kotikaupungista löytämälläni Dyane -68:lla. En tuolloin tajunnut wanhusTiinan arvoa, noiduin sen myyneelle kaverille että hitto kun tää ei kulje mihinkään. Melkein meinasin myydä Tiinan hälle takaisin 😯
No kaveri sitten kauppamiehenä kaivoi jostakin nelkun Tiinan pariksi, joten kiireisemmät ajelut tehtiin nelkulla siitä eteenpäin. Tiinassa ilmeni jarruongelmia sekä lämpimänä esiintyi polttoaineen saantiongelmia. Jätin Tiinan sitten telttaan seisomaan ja odottamaan aikaa parempaa.
Nelkkuun tuli vaihdettua “parempi” nelkun kone, sitten kutvosen kone ja lååda, runko ja kaikki lattiapellit. Ajelin sillä 150 tkm, muutaman vuoden ympärivuotisesti ja muutaman kesän. Sitten alkoi perhettä ja jälkipolvea sikiämään, ja todettiin että jos kuitenkin hommataan varmempi (?) peli alle. Kuljin seisomaan, ja menin sitten myöhemmin sen myymään pois 😥 Vieläkin harmittaa.. Killan jäsenyyden taisin luovuttaa myös tässä vaiheessa..
Muutama vuosi meni eurooppalaisilla merkeillä ajellessa ja niitä kirotessa, kunnes hommasin xantian. Myöhemmin pari bx:ää ja vielä tuoreimpana ax:n. Parin viime vuoden aikana olen sitten vilkuillut eri palstoilta 2CV-pohjaista kuljinta, josko sopivan hintaista ja -kuntoista löytyisi. Kunnes kaveri kesällä totesi että eiköhän laiteta se sun Tiina kuntoon kesäksi -08. Käytiin järjestämässä latoa, jossa tämä vähän ajettu aarre nukkuu ruususen untaan. Nyt vkonloppuna olisi tarkoitus harjoittaa miesvoimistelua mitä ergonomisimmissa asennoissa ja aloittaa Tiinan korin irroitus rungoltansa. Johan tässä 19 vuotta mietittiinkin 😀
Yritän muistaa/jaksaa raportoida urakan kulkua säännöllisen epäsäännöllisesti 8)
Täältä tähän..
4.10.2007, 19:13 #141424*raikuvat aploodit* Tiinat toimivat monesti kakkosautona ja ne on suurimmaks osaks ajettu tosi pahaan kuntoon niin on hienoo kun niitä saatetaan jälleen ajoon, ei muuta kuin lykka till!
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]4.10.2007, 19:35 #141425Tervetuloa porukkaan..!
Tiinaa on aina jostain syystä väheksytty, niiden parissa puuhastelevia on vähän. Mutta onneksi muutama muukin löytyy oman hulluuteni tueksi…
Tässä muutama kuva omasta Tinskustani ja sen viimeisimmästä pienestä lattiapeltien huollosta sekä kaasuttimesta luopumisesta yms.
Jos jotain tarkempaa tietoa Tiinaan liittyen löytyä pitää niin uskoisin täältä avun löytyvän. Ainakin Kaila ja Akaile WanhusTiinalla ajelevat, itselläni on käytössä NelkkuTiinasta jalostettu yksilö.
4.10.2007, 19:55 #141426Kiitän kannustuksista! Kiva kuulla että wanhusTiinoja on ajossakin. Vuosia sitten Helgeltä kyselin tilannetta, hänen tiedossaan oli tuolloin muistaakseni 6 kpl näitä oopperaikkunattomia kaunottaria, osa näistä siis rojektikuntoisia. Ainoa kohtalontoveri, jonka olen nähnyt, oli kymppikokouksessa Nurmeksessa..
Tämä omani on siis seissyt vuosikaudet. Koriltaan on todella hyvä, rungon taka-aisassa on yksi hessuhopo-paikka, joka täytynee siistiä. Jarruosien saanti hieman huolestuttaa, siinähän on 9 mm putket. Yksi vaihtoehto on tehdä siitä väliversio sätkän jarruilla, ja miettiä myöhemmin museokatsastuskuntoon saattamista. Sähköt on joku aiemmin muuttanut 6-volttisista 12-volttisiin. Verhoilutarpeethan ne taitavat olla jarruosien ohella ne hankalimmat kohteet museointia ajatellen.
Jos kenkään tietää mistä löytyy alkuperäisasuisten wanhusTiinojen kuvia, olisin kovasti kiitollinen..
6.10.2007, 18:10 #141427Täytyy kyllä korjata, että oman maun mukaan maustettu wanhustiina 😀 no kuitenkin, ajossapa hyvinkin, tämäkin oli raato vielä 2003. Wanhustiinoja on ollut 12v sähköillä. Omanikin on, vaikka on niin “pientä” valmistusnumeroa, että tehtaasta tullut -67 mutta rekisteröity vasta 5/68… Muistaakseni 70-71 taitteessa jarrujunttureiden koko muuttui siihen 8 milliseen, eli 9mm jarrujunttureita löytyy kyllä ihan -70 nelkkurojuista. Toisekseen, en jaksa uskoa, että museokatsastuksessa kiinnitetään ko. kohtaan edes huomioita. Ja jos kiinnitetään niin aina voi selittää saatavuuden ja ovathan jarrut nyt aika tärkeät turvavarusteet, oli ne sitten 8 tai 9mm jarrujunttureilla 😀 😉
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]13.10.2007, 17:11 #141428Joo Dyane-rojekti on polkaistu 6.10.07 käyntiin keulan purkamisella ja voimanlähde/vaihteistopaketin nostolla pois keulalta, korin irroittelua on valmisteltu kovasti, nosto mahdollisesti huomenna. Kiinnostuneille kuvia (ne vähät, toistaiseksi):
http://sitruuna.unk.fi/gallery/Users/sitikkaporo/
Minkähän otsikon alla näitä rojekteja ja niiden edistymistä kannattaisi julkituoda? Tekniikka? Yleistä?
13.10.2007, 17:42 #141429Tekniikka sopii hyvin, pääasia että löytyy jostain :D. On tuohon tosiaan ainakin laturi vaihtunut uudempaan, vanhustiinoissa oli 12v latureitakin, mutta on sellainen startin kokoinen möhkylä ja kiinnitys on imupakosarjasta lähtien erilainen. Mutta jumantsukka, että on hyvän näköinen aihio projektiin! Onko väri alkuperäinen ja löytyykö AC-koodia? Pystytkö laittamaan valmistenumeron? Kiinnostaa siksi,että pystyy hieman kartoittamaan mitkä yksilöt ovat tulleet ekassa laivassa…
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]13.10.2007, 20:24 #141430Joo taidan laittaa Tekniikkaosioon threadin ja väliaikatietoja..
Kyllä tuossa on laturi ja säädin uudempaa (ja ei-ranskalaista) tuotantoa. Siellä on rintapellissä alkuperäinen, tod. näk. 6 V säädin. Ilmeisesti näissä on ollut se ihmeellisyys, eli tojotan virtalukko, suomalais-asennettuna jo satamassa?? Sellainen siellä on. Samoin tuo poikkirauta lokasuojien välillä näyttää liian suoraviivaiselta ranskalaisten tekemäksi. Kai siinä joku rauta on alunperinkin ollut, muttei kai tuollainen.
Väri ei ole alkuperäinen, AC-koodilätkä löytyi rintapellistä, en muista koodia mut sellainen sininen/siniharmaa se on ollut. Sisältä maalattu pensselillä ja päältä sentään ruiskulla vihreäksi. Katto on itse tehty, ohut kuin mikä.
Hitsattavaa löytyy takasisälokasuojien yläosasta ja taka-aisasta. Myös takaluukun yläosan “tippalista” vaatinee jotain, on vaan aika hankalan pieni paikka ja kohde korjailla..
Valmistenumeron voin katella kun menen taas ihmettelemään rojektia. Ja kuten sanoit, rojekti on aika hyvä lähtökohdiltaan. Ei juurikaan hitsattavaa, kone pyöri hyvin kun ropelista hellällä kädellä pyöräytin. Kaveri totesi että loota on timmi. Mutta korin etulattian “kolmiokotelon” tilannehan selviää vasta kun saadaan kori päältä pois. Parhaimmassa tapauksessa kuljin on niellyt kilometrejä vain mittarinsa näyttämän, eli alle 90 000. Joka tapauksessa alle 200 000, sen verran siitä on perimätietoa..
14.10.2007, 12:00 #141431Jännästi hyviin kuiviin tiloihin siirtyneet nämä -68 tiinat, tää sun yksilö on nyt kolmas -68, jonka tiedän nukkuneen ladossa. Omassani oli 68 680km taulussa ja suolaa ei ollut nähnyt varmaankaan koskaan. Perä oli kolaroitu ja taka-aisa/aisat aika lahot. Tosin onhan näistä tiinoista moni maatunutkin pois, mutta se kuinka alkuperäisenä moni on säilynyt näihin päiviin saakka on hassu juttu. Ottaen huomioon, että nokilla on kuitenkin vanhuskoneiden eliittiä tehojen puolesta…
Onko se tojotan virtalukko rattilukollinen? Omaani kuului sellainen virtalukko pienellä avaimella, jossa ei ollut rattilukkoa. Raja menee ilmeisesti juuri tuossa -67-68 välissä noiden jälkiasennusten kanssa.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B] -
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.