Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › Vääntynyt rattiputki
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
18.1.2010, 16:49 #125711
Sovittelin rattiputkea ja totesin sen pyörivän kevyesti 3/4 kierrosta, mutta 1/4 oli jäykkä. lähempi tarkastelu paljasti rattiputken olevan kiero 😈 . Asia totesin laittamalla kiinni ulommasta putkesta sorvin pakkaan ja painamalla löysät pois ratin suuntaan ja sitten pöyrittämälllä putkea. heittoa viereentuotuun sorvin teräään oli n 10mm. Onko kenelläkään hyviä ideoita oikaisuun ? Kunlin on kolaroitu ainakin kerran todennäköisesti kahdesti. Olisiko turvallisempaa vaihtaa putki ? Vaikuttaisi olevan kohtuullisen pehmeää materiaalia joten uskoisin, että ei ole murtunut.
Ajatuksia, ideoita, edullisesti myynnisä suora 😀
18.1.2010, 17:22 #155700Helpoin tapa se on tietysti vaihtaa toiseen suoraan putkeen. Jos sellaisen saa jostakin hankituksi ehyt boorisen.
Oikominenkin tietysti onnistuu,, mutta jos taipunut boorien ohennetun kiinnitys klemmarin vierestä niin katkeamis
vaara on mitä ilmeisin,, siinä ohuen kohdan koneistus rajassa on se heikoin paikka.. 💡
Itselleni jos laittaisin niin vaihtaisin ehyen putken turvallisuus syistä,,
vääntyneessä voi olla jo hiushalkeamia siellä boorien likellä.. ❗Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂18.1.2010, 17:59 #155701Älä aja, laita kuntoon….eli etsi uusi tai “nivel”….mallia Ami…löytyy…
terv.kari22.1.2010, 04:27 #155702Terve ! Kylla se rattiputki murtuu, itelleni olen sellaisen murtuneen tilalle laittanu ehjan. Ehdottomasti toinen putki, tossa asiassa ei kannata saastella eika kaytetty rattiputki montaa kymppia maksa
22.1.2010, 06:58 #155703😆 olen sitämieltä jos putkessa on loiva mutka, runkon taipumisen aiheuttama, kyllä sen voi oikasta, onhan rautaputkia taivuteltu maailman sivu kylmänä tai kuumana. jyrkätmutkat asia erikseen !
22.1.2010, 07:19 #155704Taipuminen on voinut aiheuttaa mm. sen, että rihlat putken alapäässä ovat sieltä syvemmältä kuluneet… joten tarkkana kannattaa olla.
“nimim. GS:n nivel ja ammattihitsari = oiva pari”
Tämmöisen olen joskus kuvannut.
Jimmi Porist'
044-339238kuusi
jimmi65(ät)gmail.com22.1.2010, 08:14 #155705🙄 Jos runko on kunnossa ei niveltä tarvita, jos on nivel et huomaa jos runkoalkaa pettää
22.1.2010, 08:46 #155706@ernest wrote:
😆 olen sitämieltä jos putkessa on loiva mutka, runkon taipumisen aiheuttama, kyllä sen voi oikasta, onhan rautaputkia taivuteltu maailman sivu kylmänä tai kuumana. jyrkätmutkat asia erikseen !
Onhan sitä oiottu itse kukin vaikka mitä isojakin koneen akseleitakin ja putkia teollisuudessa töissä ollessa..
Mutta rattiputkessa pitää olla sitten varma siitä että se helpoiten katkeava osa eli boorin juuri sorvaus on ehdottoman terve.. 😯Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂22.1.2010, 14:36 #155707@ernest wrote:
🙄 Jos runko on kunnossa ei niveltä tarvita, jos on nivel et huomaa jos runkoalkaa pettää
Kyllä pitää sen verran kuljintaan tarkkailla, että pettävän rungon huomaa aiemmin. Eikä sitä niveltä tarvitse pelkästään silloin kun homma on jo menossa päin hele… vaan siitä on normaalikäytössäkin hyöty, kun normaalit korin elämiset eivät tavoita yhtä voimakkaasti booria ja ohjausakselia.
Kysykääpä Mikiltä kuinka nopeasti putki katkeaa kun se katkeaa!
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]22.1.2010, 19:53 #155708Olen päättänyt vaihtaa ratiputken nivelelliseen, edellä mainituista syista. Tarkistaisin vain, että onhan amin putki kaikilta muita osialtaan 100% yhteensopiva.
Olen jo vaihtanut kolaroidun puolen raidetangon, tangonpään ja ohajus känkkärän napaan.
Jarrujen ja ohjauksen osalta muutenkin vaihdan/olen jo vaihtanut kaiken kuluvan muutenkin jokatapauksessakiitos kaikille vinkeistä ja ajatuksista.
näin ne hommat etenee
Jaspi
22.1.2010, 20:48 #155709Onkos Amissakin nivel rattiputkessa? 😮 . Mä olen luullut, että noi kaikki olis rakennettu GS:n niveltä/putkea käyttäen…
22.1.2010, 21:55 #155710Jos en väärin muista, niin Ami8 ja Super olisivat varustettu nivelellisellä akselilla, ja siinä on sitten kaksi niveltä eli menee koko rattiputkimysteerio vaihtoon… Myös tukevampi rattiputken yläpään laakerointi pitää sitten rakennella tästä kaksinivelisyydestä johtuen…
22.1.2010, 22:08 #155711Jooh pohdin itsekin tuota mahdollisuutta, että Ami Superissa olis nivel, mutta jopa Ami8:ssakin 😮 . Geesussa on kanssa kaksi niveltä, eli yhdestä GS:n tai Amin?? rattiakselista saa siten kaiketi tehtyä kahteen sätkään nivelellä olevan rattiputken melko helposti? 😉
23.1.2010, 07:21 #155712Kyllä pitää sen verran kuljintaan tarkkailla, että pettävän rungon huomaa aiemmin. Eikä sitä niveltä tarvitse pelkästään silloin kun homma on jo menossa päin hele… vaan siitä on normaalikäytössäkin hyöty, kun normaalit korin elämiset eivät tavoita yhtä voimakkaasti booria ja ohjausakselia.
Kysykääpä Mikiltä kuinka nopeasti putki katkeaa kun se katkeaa![/quote]
Jos ei muuta tee kuin lisää alapäähän nivelen niin munmielestä rakennelma päinvaston heikkenee eikä korjaannu !23.1.2010, 08:25 #155713
Kuvassa Ami Super ohjaus, luultavasti sama kuin Ami8
Nro.3 Ami L 355mm O=19mm ja Gs L 460mm O=17mm -
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.