Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › Vääntynyt rattiputki
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
23.1.2010, 08:50 #155714
@ernest wrote:
Jos ei muuta tee kuin lisää alapäähän nivelen niin munmielestä rakennelma päinvaston heikkenee eikä korjaannu !
Saisiko perustelut? 🙄
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]23.1.2010, 09:33 #155715😆 -kaikki rattiin kohrituvat ylös alas sivulle kohrituvavoimat rasittavat yläkiinnitystä 🙄 ja taivuttavat alapäätä sovitusta vinoon kun nivel antaa sivuttain periks ! 😈
23.1.2010, 17:13 #155716Tuotanoin… se on kyllä totta että nivelen kanssa rattiputken yläpään kiinnitys joutuu kovempaan rasitukseen, mutta käytännössä tästä ei ole haittaa, kun se rasitus kohdistuu koriin. Mikäli tuo kohta olisi esimerkiksi niin laho, että rattiputken yläpään kiinnitys irtoaisi korista, olisi kuljin silti jotakuinkin ohjattavissa ratti sylissä. (Toisin kuin tilanteessa jossa putki napsahtaa kerralla poikki)
Jos mietitään rattiputken ominaisuuksia ja siihen kohdistuvia rasituksia: Putkeen kohdistuu normaalisti ainoastaan vääntöä, eli momenttia. Putken heikoin kohta lienee boorin yläpään “saumakohta”. Jos kori alkaa painua “rungosta läpi” kohdistuu tuohon boorin yläpäähän jatkuva voima (F). Tämä voima saa sen putken napsahtamaan pitkän nöyrrytyksen jälkeen poikki. No nyt jos tämän heikoimman kohdan tilalla onkin se yksi nivel niin boorille välittyy edelleen se vääntömomentti, mutta korin liikkeistä johtuva voima F ei vaikutakkaan juuri mitenkään, kun nivel myötäilee sen verran kuin tarvii.
Toki on erittäin tärkeää, että se nivel kestää ainakin saman verran vääntöä kuin rattiputki, ja Ami Super/GS/GSA nivel kestääkin. Kun ottaa sen nivelen käteen ja katselee sitä niin ymmärtää, että se on juuri oikeista kohdista riittävän vahva ja varmastikkin riittävän kestävää materiaalia.
EN KANNUSTA tällä kirjoituksella vaihtamaan alkuperäisten rattiputkien tilalle nivellettyjä putkia seuraavien ehtojen täyttyessä:
a) Kaikki on niinkuin pitääkin, lattia ei ole umpilaho, runko ei ole poikki/laho, eikä rattiputki ole selvästi jo huono booristaan.
b) Kori on korjattu, mutta asemoitu oikein akseliin nähden.
c) En osaa hitsata, enkä tunne ketään “luokkahitsaria”, joka voisi minua tässä putkiasiassa auttaa.
d) Minulla on ainostaan huono nivel, enkä tiedä sen alkuperästä yhtään mitään.
e) Olen epävarma siitä mitä olen tekemässä, foorumilla nyt vain luki tällainen vinkki…Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]24.1.2010, 08:20 #155717eikös kannattas ne torelliset viat korjata eikä mitään epämäärästä niveltä ruveta laittaan :mrgreen:kun jokatapauksessa ne täytyy korja jos kuljinta käyttää meinaa
24.1.2010, 09:03 #155718Niinhän minä tuossa edellisessä kirjoituksessa totesin epäsuorasti, jos maltoit lukea viestini loppuun saakka
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]24.1.2010, 09:43 #155719🙄 myönnetään mulla ilmenee lukihäiriöitö en aina ymmärrä kirjoitetusta tekstistä asian yrintä ! :roll:siksi voin vastata väärin ja väitellä aiheetta enkä oo ajatellu asiaa loppuun !
25.1.2010, 07:57 #155720Nyt kun olette päässeet vääntämisen makuun, niin huomautan, että ylläkuvaamani rattiputki kera GS:n nivelen on toiminut moitteettomasti
17 vuoden ajan – niin alapää kuin yläpääkin.Kysymys Ami8 asiantuntijoille: onko etuakselilla olevan matopyörän kulma eri kuin sätkässä eli jos käytössä on Ami8:n etuakselisto sopiiko se suoraan sätkän rattiputkelle vai onko “pystympi” – jotenkin on sellainen muistikuva, että tuo nivel on laitettu siksi, ettei sätkän rattiputki ja Ami8:n akselisto oikein sovi suoraan yhteen.
Toinen mielenkiintoinen asia on, että miten yhden nivelen putki käyttäytyy mahdollisessa keulakolarissa. Muutamia kuvia keulakolaroiduista sätkistä nähtyäni, kaikissa niissä jäykkäputki on taipunut ja suoristunut kohti tuulilasia. Eikö yksinivelinen putki käyttäydy samoin, kaksinivelinen toiminee jotenkin toisin…?
Nimim. “Mää tiedän kenen sätkässä tuo nivel on”
JK. Niveleen päätyessäsi muista pujottaa päällisputki paikoilleen ennen hitsausta.
Jimmi Porist'
044-339238kuusi
jimmi65(ät)gmail.com25.1.2010, 10:56 #155721Kyllä Amien akseleissa oleva matopyörä on pystympi. Tämä siksi että Amiin on haluttu lyhyempi keula kuin
rättärissä, eli Amissa istutaan rättäriä edempänä. Näillä kahdella ohjaus nivelellä rattia on saatu tuotettua
rättäriä edemmäksi.-Olli
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.