Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › VAIHDE PÄÄLLÄ, MITÄ TEHDÄ ??
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
16.10.2006, 14:57 #122866
pakki on päällä eikä lähde pois. kun en ole koskaan korjaillut rättärin tai minkää muunkaan kulkimen laatikkoa niin käytännön ohjeet tulisivat tarpeeseen. olen avannut laatikon kannen mutta mimulle ei oikein avaudu mitä tehdä. missä laaikossa on kiertorengas mistä asiasta olleessa jutuissa oli puhe että kierre aukeaa peruutessaessa.
pitääkö avata pultit tagoista, paikan merkitsemisen jälkeen ja sitten yrittää siirtää pakin haarukkaa vapaalle vaiko pitääkö itse tanko ottaa myös pois (saako tangon pois kun laatikko on kiinni moottorissa ??) ??
olisin todella kiitollien jos joku kiltalainen avustaisi aika tuoretta rättäriharrastajaa kulkimen saamiseksi taas liikkeelle.
mikko16.10.2006, 15:26 #136993Aika hankala sanallisesti tuota on selostaa, täällä palstallakin on parin viestiketjun verran tuota puitu. Kyllä sen pystyy vaihdeloodan paikallaan ollenkin korjaamaan, itsekin olen moista kerran ronkkinut. Pallo on nyt sätkän sijaintipaikkakunnan kiltalaisilla.
16.10.2006, 15:43 #136994Oliskohan tästä linkistä mitään hyötyä:
http://www.citroenchen.de/2004/1/getriebe.htm
ja tässä siihen suomenkielinen teksti:Vaihdelaatikon korjaus
Kun esim. pakki jää päälle peruutettaessa, on vika useimmiten huonosti lukitussa kiristysrenkaassa. Silloin ei saa työntää mitään vaihdetta väkisin päälle, koska vaihdelaatikko ei ole vielä kokonaan hajonnut. Korjaaminen kestää tunnin pari ja vaatii sorminäppäryyttä.
1. Irrota käsijarru ja laita takapyörien eteen kiilat.
2. Irrota konepelti.
3. Irrota myös lämpöputket ja ilmansuodatin. Irrota akusta johdot ja poista starttimoottori.
4. Vaihdetangon nivelen sokka pitää ottaa irti ,ja vaihdetanko työnnetään auton sisälle.
5. Muut mahdolliset johdot ja putket pitää myös työntää syrjään.
6. Ruuvaa irti vaihdelaatikon kannen ruuvit. Pidä viimeisellä ruuvilla kantta paikoillaan, ettei kannen etuosassa sijaitseva jousi singahda ulos.
7. Kansi vaihdekeppeineen nostetaan varovaisesti pois. Varo kuulan ja vieterin singahtelua ympäristöön. Vieteri ja kuula poistetaan varovaisesti. (Jousi ja kuula sijaitsevat vaihdelaatikon kannen kohouman alla.)
8. Oikeanpuoleisen tukivarren alle työnnetään nestetunkki. Tukivartta nostetaan ilmaan niin paljon, että pyörä pyörii vapaasti.
9. Yritä työntää siirtäjätangot vapaa –asentoon, niin että urat tulevat linjaan, mutta ei väkivalloin. Tarvittaessa pyöritä pyörää, jolloin hammasrattaat liikkuvat. Tankoja siirtäesssä pitää olla varovainen, koska sormet voivat jäädä helposti väliin.
10. Tarkista, että kiristysrengas , joka kiinnittää takimmaisen hammasrataspaketin ylimmäisenä olevaan akseliin ja joka koskettaa siirtäjähaarukkaa, on irtonainen. Tarkista, ettei hammasrataspaketti ole luistanut pois uristaan. Jos hammasrattaat ovat rikkoutuneet, jos vaihdekeppi on vääntynyt tai synkronointirenkaat ovat vialliset, on yksinkertaisempaa vaihtaa koko vaihdelaatikko. Seuraavat kohdat koskevat sellaista tapausta, jolloin kiristysrengas on irronnut ja hammasrataspaketti on luisunut taaksepäin ylimmäisestä akselista.
11. Hammasrataspakettia pitää kääntää akselin suuntaan ? niin kauan, että hammasrataspaketin voi työntää uriin ja taaksepäin. Sitä varten tarvitaan valoa, kätilön sormet ja mahdollisesti virkkuukoukun tapainen väline. Pidä hammasrataspaketista kiinni ja käännä pyörää niin kauan, että muut akselit kääntyvät, ja kunnes on löytynyt se kohta, jolloin hammasrataspaketti asettuu uriinsa.
12. Kiinnitysrengas käännetään hammasrataspaketin jengoille varovaisesti, ei väkisin ja pitää varoa, ettei se mene väärille jengoille. Yllättävää kyllä, tämä useimmiten onnistuu helposti.
13. Loppuvaiheessa kiristysrenkaan kääntäminen on raskasta, koska sen pitää mennä vahingoittuneiden jengojen yli. Kiristä niin kauan, että tulee näkyviin yksi jengakierros kiristysrenkaan läpi. Tarvittaessa pitää käyttää vanhaa ruuvimeisseliä ja pientä vasaraa. Rengasta ei saa kiertää liian tiukalle.
14. Lukitse rengas lyömällä 5 mm leveällä meisselillä vähintää kuudesta kohdasta kierre lyttyyn. Usein renkaassa olevat kolme vanhaa lyttykohtaa näkyvätkin. Aikaisemmin lyttykohtia oli enemmän, sitten tehtaalla säästettiin ja lyötiin vain kolme lyttykohtaa varmistusta ja siitä syystä renkaat löystyvät ajettaessa takaperin. Varsinkin lumessa tai renkaiden pyöriessä tyhjään.
15. Tarkista, että kaikki vaihteet jälleen toimivat.
16. Tarkista vaihdelaatikon öljymäärä tai vaihda se, Älä unohda, että vaidelaatikon öljy pitää vaihtaa 2CV:ssä 20.000 km välein. Öljymäärä ja laatu 0,9 l, 80w/90 vaihteistoöljyä. Määrä on kohdallaan, kun 21 mm täyttöruuvin aukosta, laatikon oikealta puolelta, valuu öljyä.
17. Laatikon kansi asennetaan takaisin paikalleen käyttämäällä tiivistemassaa. Laatikon etosassa olevaa kuulaa ja vietereiä ei saa unohtaa, eikä pudottaa niitä vaihdelaatikkoon.
18. Asenna kaikki muutkin irrotetut osat takaisin paikoilleen.teksin on suomentanut isoo-jukan ja dooriksen kaveri ja mie oon yrittänyt sen oikolukea. onnea yritykselle!
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.