Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Vaihdelaatikko pompeem

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 27)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #122722

    Elikkäs ongelma on että 71 2cv4 vaihdelaatikko pitää mukavaa rohinaa. Uuden vaihdelaatikon kävin hakemassa saman ikäisestä laitteesta, mutta vetoakseleiden kiinnitys oli erillainen, saako noita laatikoita yhdisteltyä jotenkin sopivaksi vai mitä minä teen. Uudessa vetari tulee 6 pultilla kiinni ja taasen vanhassa laatikossa vetari on kiinni jotenkin(saa neuvoa miten ne saa irti :D)
    Ensimmäin rättärin korjaus projekti meikäläisella, joten ei mitään aavistustakaan mistään, muita laitteita kyllä purkanut mutta mutta…..

    #136184

    Jarrurummun irroittamisen jälkeen esiin tulee (jarrukengätkin hyvä pois ottaa on…) vetoakselin juuressa oleva n.50mm messinkinen mutteri, jolla on koko akseli kiinni laatikossa. Ovat vaijtokelpoisia keskenään, eli vaihdat nämä vetoakselin lähdöt “ristiin” uuden ja vanhan kanssa. Pitäisi olla helppoa kuin muikun tuulastus…

    Joskus on sitten käynyt niinkin, että kyseisen palikan vaihdon jälkeen ei jarrut suostuneet pyörimään paitsi vetoakselin pulttien ollessa hitusen löysättynä. Tällöin vaihdettu akseli menee “liian sisään” ja jarrurumpu ottaa kiinni jarrukenkien sivuun estäen vapaan pyörimisen. Tuli muuten etsittyä tätä syytä piiiiitkäään ja hartaasti, ei meinannut uskoa että näinkin voisi käydä…

    Tutki näillä ohjeistuksilla laatikoita, ymmärtänet mitä tarkoitan..?

    #136185

    Paljon kiitoksia. täytyy huomenna lähteä jatkamaan ihmettelyä.
    Kysellään nyt vielä lisää kun vauhtiin päästiin.
    Mitä oljyä laatikkoon ja kuinka paljon?
    Paljonko pitää olla etupyörien auraus/haritus?

    #136186

    Ei tuo sitten ihan niin helppoa ollutkaan.
    Uudessa laatikossa on kytkinakselin ja vetarin laippojen boorit tiuhemmat kuin vanhassa.
    Vinkkejä otetaan vastaan jotta pystyykö noista rakentamaan sinne käypäsen.

    #136187

    Saisko kuveja vanhasta laatikosta? Kyllä nelkussa pitäisi jo olla tiheämmät boorit, jos vaikka kyseessä onkin Wanhus tai joku laittaut tuohon Wanhuksen laatikon on..?

    Ja juu, onnistuu kyllä tuo muuttaminen, tietyin varauksin. Ainakin vetoakseleiden suhteen. Tällöin vaan pitää vaihtaa tasauspyörät perämurikkaan… Kytkinakselin vaihto ei periaatteessa mahdollista ole, akselissa sijaitsevan rattaan vuoksi. Mutta kytkinlevyä vaihtamalla taasen tuosta selviäisi…

    #136188

    Minä olen operoinut kyseisen vaihdon siten että olen vaihtanut koko vetarin pään laakeripesineen koko pakettina ilman ongelmia. Joutuu vaan aukaseen useamman pultin ja varomaan ettei tiputa säätölevyjä sieltä välistä pois, että perän säätö ei muutu. Että semmonen tapaus!
    😯

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #136189

    Millä tapaa tuo wanhuksen laatikko eroaa?
    Tuossa vanhassa laatikossa ainakin vaihdekeppi on erillään päällä olevasta luukusta ja kytkinkoppa on erillainen.

    #136190

    Ne laatikot eroaa sen verran paljon vanhuksen ja nelkku/kutonen, että ei kannata ryhtyä yrittään ymppäileen vanhuksen laatikkoa ja nelkun alkuperäistä laatikkoa keskenään sekaisin. Noita nelkun ehjiäkin laatikoita on melkein jokaisella kotona jouten. Toisekseen niitä vanhuksen laatikoitakin on kulkimen mallista ja vuosimallista riippuen joka lähtöön, esim: välityksiltään ynnä muusta. 😯
    Ps: yksistään sekin että kytkinkoppa ja vaihdelaatikon kuori ovat hiottu pari, rajoittaa toimenpiteitä. 😀

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #136191

    Jos tuo uusi laatikko nyt sitten on nelosen laatikko?? niin kannattaisiko se laittaa sinne ja vaihtaa sitten vetarit ja kytkin? Onnistusiko? Vai lähteä etsimään wanhuksen lootaa?
    Mistäs saisin selville että onko tuossa ylipäätään koneena enää nelkku vai onko sekin sitten vaihdettu?
    Menipäs vaikeaksi..

    #136192

    Vihjeiden perusteella kyseessä on hyvinkin vanhuksen laatikko… Ja jos todellakin kulkimesi Nelkku on, miksihän siinä vanhuksen laatikko olisi..? Ellei sitten joku sellaista siihen vaihtanut ole, tai kyseessä olisi taas joku tehtaan “jämäosista” koottu yksilö, kuten Vitikais Tapsan vm. 70 18-kaakkinen jossa “lähes” nelkun laatikko ja uudemmat vetarit…

    Näitä ihmeellisyyksiä kyllä löytyy, tässä joku viikko sitten näin M.Möykyllä sellaisen laatikon mitä ei olemassa olla pitäisi. Näytti vahvasti AMI6:sen laatikolta, tuplaristivetarit, levyjarrut joissa jarrulevyt kiinni kuudella pultilla!!! Tuplaristivetareiden yhteydessä olen nähnyt myös neljän pultin kiinnityksellä olevat jarrulevyt, kuten myös tällaiset jarrulevyt irrallaan tehtaan paketissa…

    Jos saat kuvia otettua, niin laita tänne näkösälle tai lähetä miulle niin laitan tänne näytille. Tietenski yksi vaihtoehto on, että kerrot missäpäin vaikutat, niin osataan “usuttaa” joku tietäjä läheltä käymään, itsekin mielelläni tulen ellei matkaa ihan mahdottomasti ole… Lähiaikoina heitän myös reisun Heinola->Jyväskylä->Soini->Jämsä(Kaipola)->Heinola. Eli jos matkan varrelle tai edes lähes, niin käydäkin katsomassa voin…

    #136193

    Rekisteriote ainakin kertoo että 2CV 4-AZ-A2/2400 vm.-71 iskutilavuus 0.430 ja valmistenumero(jos jollekkin kertoo jotain) 7922594.
    Kuvia voin käydä huomenna napsimassa näkyville.
    Jyväskylän kulmilla minä vaikutan.

    #136194
    #136195

    Näyttäisi melko selkeästi 12-kaakkisen wanhuksen laatikolta… Siinähän erona 18-kaakkisen laatikkoon on peltikannen muodossa..?

    Tuolta löytyy varsin kivasti kaikenlaista aiheseen liittyvää: Vaihteistot
    Sitikoista muutenkin kaikenlaista:Cats-Citroen

    Tästä kivasta huomiosta seuraa lisäkysymys, mitä muuta kulkimeesi vaihdettu on..?
    Vetarit (eripituisia),
    kone (onko vielä nelkku, vai onko laatikonvaihdossa vaihdettu esim 18-kaakkinen kone),
    pyörännavat (vanhemmissa olleissa harvaboorisissa vetareiden alapäissä olleissa navoissa on milliä isompi laakerin sisäreikä)???

    Vetareiden booritus kyllä sama on, 12-kaakkisesta kutoseen, 9-kaakkisessa ollen hieman pienempihalkaisijainen booritus. Mutta niiden pituusero aiheuttaa kivoja juttuja. Jos akselin kokonaispituus liian pitkä on, katkeaa jommankumman pään nivel pohjaan joustaessa. Jos taas liian lyhyt, niin akseli “katkeaa” siitä teleskooppijatkoksen kohdalta ulosjouston aikan jolloin katoaa myös jarrut edestä…

    Vetareitahan on kolmenlaisia, kuulamalli, tuplaristi sekä yhdellä ristitapilla varustettu. Harvaa booria on löytynyt kaikista edellämainituista, tiheää en muista nähneeni ristitapeista…

    #136196

    Sivu on siis http://www.cats-citroen.net/citroen_atypes/enginegearbox.html.

    Linkin osoitteen saa esille siten, että klikkaa hiiren 2-napilla (yleensä oikeanpuoleinen nappi), ja valitsee:
    Firefox: “Avaa uuteen ikkunaan” tai “Avaa uuteen välilehteen”
    Internet Explorer: “Avaa uudessa ikkunassa”

    Sitten vain kopioidaan osoite leikepöydälle.

    #136197

    Hyvä että aina löytyy uutta tietoa, kysyy melkein mitä vaan. Kiitos vaan Amikutoseeni nimimerkin taakse… Muokkasin hieman viestiä että pääsee suoraan oikealle sivulle…

    Mutta tuota Catsin sivostoa ei kannata lukea niin että kaikki siellä sanottu olisi ns. absoluuttista totuutta, sinne on mukaan tullut myös sivuston ylläpitäjän omia mielipiteitä “faktoina”, ja sit tuo virittämiseen liittyvä laskuri ei ihan totuuden mukaisia lukemia anna…

    Ja taas alkuperäiseen, varmaan lähipäivinä tai viimeistään ensi viikolla olen tulossa “ylöspäin”. Elikkäs voisin vaikka tulla ihmettelemään Bruunon kuljinta jos sellainen sopii..?

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 27)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.