Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Vaihdelaatikkokysymys

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 16)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #126428

    Tiedän, että täällä oli jossain keskustelua wanhuksen laatikoista ja niiden eroista…

    mikäs ero näillä päällekkäinolevilla wanhuksen laatikoilla on?

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #159831

    Tuota “suorakulmaista” kantta ei muistaakseni ollut kuin 9/12 -kaakkisissa…

    Sit se alempana oleva, kannen perusteella voisi olla 18 -kaakkisen, vaan vaihdekepakon perusteella Ami6..?

    Välityksiä on sitten noihin vaikka minkälaisia, niitä ei pysty ulkonäöllisistä seikoista päättelemään, ei laatikon eikä asentajan… 😆

    #159832

    vaan vaihdekepakon perusteella Ami6..?

    ei ole kepakko amista eikä kyllä tuo lootakaan.

    #159833

    @M.Möykky wrote:

    vaan vaihdekepakon perusteella Ami6..?

    ei ole kepakko amista eikä kyllä tuo lootakaan.

    @2cvjimmi wrote:

    mikäs ero näillä päällekkäinolevilla wanhuksen laatikoilla on?

    Siis tuon ylemmän kuvan alempi laatikko, sitä tarkoitin…

    #159834

    wanhuslaatikoita löytyi kahdeksan, nyt alkuunsa… tämmönenki miss oli vähän erilaine tua vaihdekepin putki:

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #159835

    Voihan loodissa sentään jotain tuntomerkkejä.
    Ne joissa kytkinakseli on lyhyt töpö, ovat todennäkösemmin pakuista. Koskapa pakuissa ei ollut keskipakokytkintä.
    Henkilömalleissa ko. laite taisi olla liki kaikissa. (siis vanhuksissa) Eli pitkä akseli.
    AK 350 pakuissa oli isommat jarrut. Myös AMI6 isot ?

    Ja kopan malli muuttuu n. -64 , eli öljyn täyttöroppu pienemmäksi ja kylkiin rivat.

    #159836

    @18heppainen? wrote:

    .
    AK 350 pakuissa oli isommat jarrut. Myös AMI6 isot ?

    AK350, AMI6 ja jotkut Dyane6:set…

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #159837

    @18heppainen? wrote:

    Ja kopan malli muuttuu n. -64 , eli öljyn täyttöroppu pienemmäksi ja kylkiin rivat.

    Onko tuosta tarkempaa tietoa?

    #159838

    Moro!

    Osaakos joku sanoa missä vaiheessa vaihtui nuo kytkinkopan/ vetoakseleiden kiinnitys pulttien määrä?? Kun tuossa mun vanhassa oli vain neljällä kiinni kun yleensä näkemissäni on kuudella.

    pari kuvaa

    [url]

    [url]

    Sitten vielä kuva kahdesta 12hp keskipakokytkin mallista mitkä on vuosimallit?

    [url]

    Mikko

    #159839

    Varaosakirjaa tulkiten jarrukilvissä on pultteja seuraavasti:

    4xM7 kesäkuu-52 > lokakuu -61
    1xM7 + 3xM9 loka -61 > tammi -63
    4xM7 + 2xM9 tammi -63 > loka -63
    4xM7 + 2xM9 maalis -62 > loka -63 (vain AZU eli pakuissa. )
    6xM9 loka-63 >

    Ja ilmeisesti tuo kuoren ulkonäkö muuttuu kun jarrukilpiin tulee 6-pulttia.
    Eli tuollaiseksi kuin tuossa Jimmin viimesessä kuvassa

    Ja perävälitys muuttuu 8 x 31 -> 8 x 29 ilmeisesti maalikuussa -63.
    Samalla vaihtuu myös moottori “12hp” -> “18hp”

    Vetarit ristikoista kuulaniveliin syyskuu -65

    Mutta tuo vaihteistotaulukko sisältää tosipaljon kaikenlaisia poikkeuksia, eli ei tämä hirveän tarkka tulkinta ole.
    Ja varmaan ovat käyttäneet vanhat osat loppuun ensin.

    Ja vaihtestoja jos ruvetaan tunnistamaan, niin nämä koskee vain 2CV:n malleja
    AMI ja AK ovat sitten oma tarinansa.
    Kuten Jasu jo edellä totesi samannäköisiin kuoriin on kasattu monia eri välityksiä.

    Eli noissa cee4:n kuvissa tuo kuori oilisi tehty ennen lokakuuta -61
    Ja kokonainen looda olisi tehty jälkeen tammikuun -63
    Se kun näyttäisi olevan uudemmalla kotelolla.

    #159840

    Moro!

    Osaisko joku sanoa missä vaiheessa tuo kytkinkoppa vaihtui (katso kuva ed viestini) vasemman puoleisesta oikean puoleiseen? Itse veikkaisin vuotta 1961 mutta muutakin olen kuullut. Niissähän tuo kytkinkopan kiinnitys on erilainen, vanhemmassa kiinnitys pultit on kopan sivuilla ja tuossa uudemmassa tuossa edessä (kytkimen takana).

    Mikko

    #159841

    Äkkiseltään voisi kuvitella, että tuo kuoren valu muuttui kerralla, kun jarrukilpiin tuli 6-pulttia neljän sijaan.
    Muutoksenhan pulttien lisäys on valuun vaatinut. Eli tammikuu -63
    Voihan olla, että tästäkin on vielä välimalli.

    Itse vaihteiston kuori pysyy samanlaisena tuosta -63:sta loppuun asti ??
    Vain kytkinkoppa, kansi ja peräkappale muuttuu ?
    No tämä nyt ei liittynyt ihan aiheeseen.

    #159842

    En usko että olisi vasta -63 pikemminkin tuo lokakuu -61 mutta en ole siitäkään saletti.

    Mulla on nyt vaihdelaatikot, yksi -63 ja kyljessä teksti AZ-331-96-a vetoakselin kuudella pultilla, toinen vuosimalli tuntematon A-331-96-a vetoakselin neljällä pultilla mutta tuolla oikeanpuoleisen näköisellä kytkinkopalla ja sitten tuo kuvissa esiintyvä kuori joka olin mun -59 kiinni ostohetkellä A-331-96-a vetoakselin neljällä pultilla.

    Mikko

    #159843

    Ei ole varaosakirjassa erikseen numeroa tuolle kuorelle. Eli sen perusteella ei tarkempaa tulkintaa pysty tekemään.

    Peltkannen numero muuttuu maalis -62. Oisko siinä se hetki ?
    Mutta tuo opus antaa vaihtoehtoja vaihteiston osille. Tuskin ne loodat on yhtenä päivänä loppuneet.

    Ja belgimallit on koottu belgiassa ? Eli osat on muuttuneet eri tahdissa ranskan kanssa ?

    #159844

    Kun nyt olen tutkinut noita 2cv kirjoja joissa on vanhoja kuvia niin tulin siihen tulokseen että tuo vaihtui vuoden -59 aikana. Parhaiten tunnistuksen pystyy tekemään tuosta starttimoottorin kiinnitys kaaresta vanhassa siinä on keskellä ura ja uudemmassa se on sileä. -58 kaikissa on tuo urallinen ja -60 taas sileä. -59 mistä kuvia olen nähnyt on tuo urallinen malli.

    Mikko

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 16)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.