Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Vaihdelaatikon kannatinkumin vaihto

Esillä 14 viestiä, 1 - 14 (kaikkiaan 14)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #255226

    Aloittelija taas kyselee…
    Sain Citixilta salaman noepalla toimituksella tuon kannatinhelan.
    Toisenlaisiin kehon siirtimíin tottuneena tempaisin keulan ylös ja meinasin tehdä pikaisen vaihdon, ymmärtänette hämmennykseni, kun pohja olikin ummessa. Ylhäältä tirkistellen ja uutta osaa tutkaillen kävi selväksi, että kahta ylempää isoa pulttia riittää löysätä, kumin läpi kulkevat pitänee irroittaa.
    Milla tukea lootaa, joutuuko sitä nostamaan, laskemaan?
    Ahtaalta taas näyttää isoille käsille…
    Olisiko jollakin aikaa pikaiseen puhelinneuvontaan?
    Numero olisi 0400251415.
    Kiitokset etukäteen vaivannäöstä.

    #255228

    Nosta tunkilla varovasti poikittaispöntöstöstä. Poikittaispönttö kun on kiinni laatikossa.

    #255230

    Jee, kiitos pikaisesta vastauksesta, ikinä en olisi tuosta arvannut nostaa. Otin akkutelineen irti, jotta pääsin sen puolen isoon pulttiin käsiksi ja hyvä olikin, melko hapero hässäkkä sekin, eli pitää parsia ja maalata ennen takaisin laittoa.
    Kyllä tää tästä.

    #255233

    Ei mee ku strömsöössä tääkään pikkujuttu.
    Meinaan vanha kannatin irtos nätisti, mutta uutta en saa paikalle en sit millään ilveellä! Eli en saa kohdistettua niitä kahta kätilökätiselle tarkoitettua ruuvia, millä kannatin on rungossa kiinni.
    Kolmen tunnin turhauttavan tappelun jälkeen oli pakko luovuttaa, ennekuin teen jotain isompaa tuhoa suutuspäissäni.
    Onko tuohon jokin kikka kolmonen, vai pitääkö vaan koittaa venyttää pinnaa!
    Mun jenkin vaihdelaatikon kannatingummin vaihtoon meni tunti ja siitäkin isoin osa katiskan ylösnostamiseen niin, et alle mahtui.
    Sitä muistellen aamulla vaimolle uhosin, et kohta lähtee liikkeelle ilman tärinöitä, nyt on pakko hieman rauhoitella itseään ensin…

    #255235

    Vertaappa vanhaan onko reikäväli varmasti kutakuinkin sama.

    #255237

    Kaikenlaisia tarvikekumeja kun on liikkeellä, kannattaa tarkistaa onko reikien välys sama kuin puretussa vai vaatiiko fiksausta. Vai onko ongelma etteivät pultit lähde kunnolla kierteelle? Asiaahan voi tällöin helpottaa vaikka varovasti viilalla terävöittää pultin kärkiä, ja kierrepakalla ehostaa . Pultit muistaakseni aika lyhyet. Tässä tapauksessa ei miljoonalaatikkoon ole ehtinyt vielä kertyä noita teräväkärkisiä pultteja joita sätkässä paljon, alumiinisessa moottorilohkossakin huollon kannalta strategisissa paikoissa,monet kyllä pidempiä kuin nuo kannatinpultit.

    #255281

    Nonni, ehdin taas tiinan kimppuun.
    Viilasin ruuvien päät kartioiksi ja kiinnihän ne lopulta meni.
    Jos vielä tällaisen homman joudun tekemään, niin ensitöiksi rälläköin rintapeltiin luukun, josta ne isot pultit hoituu.
    Takaisin laitossa voi helan laittaa ensin kiinni ja sit luukun kautta ne isot pultit ja ne pääsee siten myös vetämään auki/kiinni helposti hylsyräikällä, eikä pienellä kiintotoavain nitkuttelulla.
    Vaan samantien vois tsekkaa sen koneen etuosan kumin, mistähän lävestä sellaisen löytää ja miten?

    #255308

    Vuosimallista riippuen 16 tai 17mm räikkäkiintoavain on erinomainen hankinta tuohon kohteeseen.

    Sitroselta, Auto-artikkelista(?) Franzosenilta, Burtonilta jne löytynee moottorin etutyynyjä.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #255310

    Kävi mielessä toki mielessä tuo räikkä, pienempiä sellaisia mulla onkin.
    Mutta niin ahtaat on paikat siltikin, että se luukku kyllä olisi paikallaan. A-A:ssa muistaakseni on etukumeja, tarkoitin että miten se on autossa, kun en silmällä tavoita, mitä pitää purkaa pois tieltä.
    Ostin Haynesin manuskan, vaan ei siinä tämmösiin pikkujuttuihin puututa ollenkaa edes koneen irroituksessa, josta päättelin sen jäävän kiinni runkoon.

    #255315

    Taitaa tiinassatarvita purkaa kaikki edestä lokareiden välistä pois että tulee näkyviin. On kuitenkin rungon etuaisojen päässä etu poikittaispalkin päällä. Toiset kiinnitys pultit menee etupalkin läpi ja toiset on puhallinkotelossa sisällä.

    #255317

    Pitihän se arvata…
    No jahka pääsen koittamaan ravistaako vielä uudella takakannattimella ja kytkimen löysäämisellä, niin sit näkee.
    Olis tietty vaan ollut kiva tietää, et molemmat kannattimet nyt uusittu.
    Mutta jos talvella tulee nostettua tuo räpätin pöydälle, niin sittenhän sekin hoituu.
    Nyt tekis mieli jo päästä tien päälle, akkuteline vaan vielä märkänä ruostesuojamaalista.

    #255320

    Etukumityyny pettää pääsääntöisesti niin, että kumin vulkanointi irtoaa jommasta kummasta metallikappaleesta. Moottori lepää ihan nätisti paikoilla, mutta ei kestä ylöspäin kohdistuvaa kuormaa. Lähdössä ja kiihdytyksessä taitaa olla niin, että pyrkii nostamaan moottorin vasenta puolta ylöspäin. Jos kumityyny ei tätä rajoita, niin moottori/vaihdelaatikko pääsee nousemaan ylöspäin ja aiheuttaa ravistusta.
    Tuonhan voisit enempiä purkamatta testata niin, että otat tukevan otteen venttiilikopan alta nostat sillä voimalla kun paikat kestää. Jos moottori nousee, mutta runko ei, niin kumityyny vaihtoon. Ja sama toiselle puolelle.

    #255328

    Ai hitto, juuri tällaisten juttujen takia nämä merkkikohtaiset asiantuntijaforumit on korvaamattomia!
    Kävin heti punnertamassa pytyistä, eikä kone noussut ilman autoa.
    KIITOS!
    Hyviä neuvoja saanut kaikkiin uteluihini.
    Jahka saan akkutelineen kiinni, niin pääsen koeponnistamaan kotteron.
    Kerron sit, miten kävi.

    #255335

    JESH!
    Koeajo tehty ja pelaa hienosti!
    Papattava takimmainen äänenvaimennin vielä vaihtuu, kilisee ja vuotaa jostain alta. Huomenna saan maalattua takaluukun saranapellin ja senkin sit paikalleen uusin tiivarein. Parit äänenvaimennusjutut vielä ja näin mennään alkava syksy. Muuten hyvin hiljeni vaihteenvalitsimen sirinät uudella helalla ja konehuoneen puolen nivelellä.

Esillä 14 viestiä, 1 - 14 (kaikkiaan 14)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.