Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka VAIHDELAATIKON ÖLJyVUOTO

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 16)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #123205

    6:ni vuotaa jostain vaihdelaatikon takapäästä öljyä. olen puhdistanut laatikon takapään mutta vuotokohtaa ei näy. tosin vasempaan takakulmaan ei oikein pääse kurkkimaan kun käsijarrun “tuki” on tiellä. voisiko öljy tulla nopeusmittarin vaijerin juuresta se kun on aika “löysä” ?
    mikko

    #138965

    Hei!
    Onko sulla ollut nopeusmittarin vaijeri irti? Jos silloin työntää kuljinta vähänkin, saattaa nopeusmittarin akseli irtonaisena tehdä lohkoon reiän! Voi tulla iso tai pieni tai isompikin remppa. Onneksi toi vaihdelaatikon peräpää on oma osansa, joka on helppo irroittaa ja vaihtaa (ei varmaan kannata korjata, jos onnistuu hankkimaan uuden), mutta käsittääkseni kyllä kone täytyy irrottaa. Itse ainakin sen korjasin niin.

    #138966

    en ole ajanut ilman nopeusmittarin vaijeria. laatikko ei vuoda paikallaan öljyä ja siksi tuli mieleeni josko vaijerin löysästi olevan istukan kautta voisi tuupata öljyä kun en ole muutakaan vielä keksinyt ?
    mikko

    #138967

    Kannattaa tosiaan tarkistaa tuo vaijeri ja öljyä lisätessä kannattaa muistaa että vaihteistoon laitetaan 0.9 litraa öljyä, litran kun laitat niin saattaa tulla ulos ja 0.8 niin hukka voi periä…

    Ja öljyäkin ostaessa kannattaa miettiä mitä sinne laittaa, sätkässä nuo kupariset synkronirenkaat on kuluvaa tavaraa ja jotkin uudet öljyt ei sinne syövien lisäaineiden vuoksi sovi…

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #138968

    @Akaile wrote:

    Kannattaa tosiaan tarkistaa tuo vaijeri ja öljyä lisätessä kannattaa muistaa että vaihteistoon laitetaan 0.9 litraa öljyä, litran kun laitat niin saattaa tulla ulos ja 0.8 niin hukka voi periä…

    Ei kai se ny aivan noin tarkkaa sentäs ole… Olen kuullut laatikosta millä
    ei päässyt sataa… Oli ollut jonkin aikaa käytössä. Syy selvisi siitä ettei
    laatikossa ollut pisaraakaan öljyä. Öljyn laiton jälkeen aski palveli
    mallikkaasti normaali ajossa. Tokihan sinne on hyvä laittaa öljyä sinne
    kuuluva määrä, mutta haluasin nähdä öljyn vähyyteen hajonneen laatikon
    missä oli 0.8l öljyä…. 🙄

    -Olli

    #138969

    Hei!

    Palataan nyt tohon nopeusmittarin rattaaseen, josta kirjoitin jo aiemmin. En mäkään omallani ajanut, vaan työnsin kulkimen ulos tallista noin 4 metriä, ja se riitti! Kun se hammasratas on yläpäästä irti silloin kun vaijerin alaosa puuttuu, se hirttää huonolla tuurilla kiinni lohkoon jo ekalla pyörähdyksellä, eikä siihen pitkää työntöä tarvita. Jos ei mene pahasti rikki, tulee vaan pieni palkeenkieli lohkoon. On muuten valu siinä kohtaa uskomattoman ohut. Onneksi toi takaosa on helposti irroitettavissa ja vaihdettavissa. Ei vaadi mitään erikoisosaamisia, kuten vaihdelaatikon avaaminen kokonaan.

    #138970

    @tehvana wrote:

    silloin kun vaijerin alaosa puuttuu

    Tässä on yksi ihmettelyni aihe, miksi se vaijerin alapään yhteydessä oleva muoviholkki pitää irroittaa kun vaijerin pois ottaa..? Kun sen paikoilleen jättää niin em. vauriota ei syntymään pääse, sekä vaijerin takaisinlaittaminen on moninverroin helpompaa…

    Se muoviholkki toimii nopeusmittarin rattaan laakerointina sekä samaisen läpiviennin tiivisteenä. Ei kylläkään kovin tiivis rakenne, mutta laatikon ollessa kunnossa ja öljymäärän oikeana pitää öljyt “riittävän” hyvin sisällään. Jos öljyä on liikaa niin tätä kautta se öljy pois osaa, kiipeää vaijeria pitkin ylöspäin kunnes keksii että alaspäin on paljon helpompaa edetä..!

    Liika öljy osaa tulla pois myös vetoakseleiden laakeripesien kautta, siellä on oikein kanavat tälle mahdolisuudelle. Ilmeisesti varotoimenpiteenä ettei öljy jarruja kohti osaisi matkustaa..?

    Onhan laatikon huohotukset kunnossa eli auki? Jalppiksella oli jotain “pientä” murhetta kun huohotusaukot laatikossa tukossa olivat, tästä taisi jotain tarinaakin palstalla jo olla jossain vaiheessa talvea ellen ihan väärin muista…

    #138971

    siis missä on laatikon huotusreiät ? toinen kysymys on muoviholkista kun sellainen ei oikein auennut missä sen pitäisi olla ?? irrotin vaijerin ja todella ilmeisesti alumiini-istukka on hyvin löysä ja pani miettimään josko öljy tulee sitä kautta ajaessa. laitoin runssahkosti silikoni istukkaan ja kiini vaijerin ja nyt lyhyen ajon jälkeen ei öljyä ollut tullut “taka-altaaseen”. öljynä olen käyttänyt Teboilin EP 80 W 90.
    mikko

    #138972

    Vaijerin alapäässä sen alumiinikauluksen ympärillä on muovinen osa…

    Kuvassa numero 16;

    http://gamma.nic.fi/~2cv/tekniikka/VAIHDE.jpg

    Sen laatikon takalaudan pystyy korjaamaan alumiinihitsarin avustuksella.

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #138973

    alumiinikaulan ympäriltä löytyi muoviosa. kiitokset avusta. noviisina räätäristinä pohdiskelin että jos huohotusriät ovat tukossa niin jostainhan paineen pitää tulla ulos ja mitarivaijerin “löysä” kiinnitys on alinpia kohtia mistä öljy tulee paineella jos nyt yleensä laatikossa on painetta. en tiedä onko täsä noviisin pohdiskelussa mitään tolkkua ?? tuli nimittäin sellainen mieleen että viime syksynä kun laatikko meni jumiin, mihin sain apua kiltaveljeltä, mistä ole suuresti kiitollinen, niin silloin olen hyvinkin voinut sählätä jotain laatikon kannen kiinnityksessä jos huotinaukot ovat kannëssa.
    mikko

    #138974

    Juu en tosiaan tarkoittanut, että 0.8 litralla loota leipoo kiinni, ideana oli vaan se, että aina kun rattaat ei ui tarpeeksi öljyssä niin kulumista tapahtuu ja taasen kulumisen seurauksena tulee sivuääniä.. Parikin huonosti kasausvaiheessa passattua ja vähin öljyin ajettua loodaa oon kuullu ajellessa.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #138975

    Olikos se siinä vaihdekepin juuren lähellä kannessa sellainen nuppineulan mentävä reikä, tai sitten on jossain muualla joku reikä – muisti pettää, tai oikeastaan tieto… 🙄

    Ken tietää kertokoon

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #138976

    Voi argh, yhdestä päästä kun paikkaa niin toisesta vuotaa silti.. Perän stefat on lootaan vaihdettu, nyt on levyjen ympäristö kuiva mutta silti pissii öljyt ulos lootasta. Huohotusreikiä ei löytynyt täällä kerrotuista paikoista. Näyttäisi siltä että nopeusmittarin vaijerin reiästä tulee kuten Mikko46:llakin http://www.suomen2cvkilta.fi/forum/viewtopic.php?t=2879 ? Mikä avuksi? Nimim. sätkäbluesiin Jasun tyyliin, pysähtyen välillä lisäämään..
    Ja jos apuja on tarjota, niin torstaina tavottaa luurista 040-738 00 08 ja perjantaina bluesalueelta SAM-sätkän lähettyviltä, se öljyltä tuoksuva. Jos hyvin käy 🙄

    Edittiä: lootan kannessa seisoo “AM331”, ja perimätiedon mukaan se saattaisi olla AMI6:sta?

    #138977

    @Kaapelimies wrote:

    Perän stefat on lootaan vaihdettu…

    Ja menihän ne palikat mistä voima laatikosta ulos tulee varmasti oikeinpäin..? Siten että stefan ohi tuleva öljy tulisi pienestä aukosta pois menemättä jarruille asti, reikä alaspäin…

    Nimim. Tämänkin osan saa väärinpäin ja jarrut öljystä kastuu… 😳

    #138978

    Kyllä, reiät on alaspäin, en tullut katsoneeksi miten päin ne olivat ennen irrotusta 😮

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 16)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.