Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Yleinen keskustelu › Vaihdelaatikon tärinä-jurina
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
19.5.2012, 17:04 #127599
Olen talven aikana pistänyt Eemelin kone-laatikkopakettia kasaan ja nyt asensin sen Hissun Kissun keulille, ajatuksella ei enää niin hissunkissu > vaan kuinkas kävikään… paketti on siis kutonen kaks´kurkkuisella+ keskipakokytkin+wanhuskutosdyanen laatikko… tässä paketissa oli kipuna ennen remonttia: koliseva kone (leikkasi kiinni lopulta), huonolaakerinen keskipakokytkin ja sitten lisäksi noin 75-80 km/h vauhdissa alkava helkutinmoinen tärinä, tai oikeastaan jurina. Alle tuon nopeuden ajelu ei moista meteliä ilmaissut…
Ajatus oli, että vika olisi koneesta ja tuosta laakerista johtuva, mutta eipä ollut eli mikäs on vikana? Jurina tuntuisi löytyvän myös kakkosella korkeimmilla kierroksilla (en ole ihan varma, kun ei oikein viitsi kiusata “sisäänajovaiheessa”), mutta kolmosella menee 90-100 km/h ilman mitään kipua… joku nyt ei sovi yhteen tai on ihan oikeasti rikki, vaan mikä? Voiko tuo keskipakokytkinvauhtipyöräsysteemi olla aiheuttaja vai laatikon sisäisiä ongelmia…
Saa tulla koeajamaan.
Jimmi Porist'
044-339238kuusi
jimmi65(ät)gmail.com19.5.2012, 18:54 #166035Onko vetareiden laatikon puolen laakerit missä kunnossa,, onko välystä.. ??
Tai pyörän laakerit. ??Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂19.5.2012, 19:51 #166036Tai vetareiden boorit? Onko rasvassa vai ruosteesta kuivat?
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]19.5.2012, 20:44 #166037Aikoinaan minun kulkimessa jurras vetarin vaihteiston puoleiset laakerit..
Loppui kun vaihdoin ne,, laakeriliikkeessä hyllytavarraa silloin..
Toisen kerran jurras tosiaankin ne vetarin boorit varsinkin silloin kun oli tie aaltomainen heijaava..
Korjaantui paremmilla vetareilla… 💡Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂20.5.2012, 07:54 #166038Nyt on eri vetarit eli se vaiva eliminoitu, mutta tuo laakerijuttu pitää pistää kokeillen – niitä ei onneksi saa vaihdettua paketti paikoillaan, eihän???
Ah, että rakastan tätä touhua. 😀
Edit: Taitaapi jäädä tämä looda odottelemaan päivää huomista – etsin varastosta kutosen laatikon ja “heitän” sen paikoilleen. 🙁
Jimmi Porist'
044-339238kuusi
jimmi65(ät)gmail.com20.5.2012, 09:15 #166039Nelkun ja kutosen laatikossa voi vetarin sisäpään laakerin vaihtaa irroittamalla jarrukengät ja avaamalla heti siinä vetarin laipan takana olevan alumiinisen muhvin kapeilla siirtoleuka pihdeillä.. Muhvi pitää laakeria paikoillaan.. Kun muhvi on irti lähtee vetarin sisäpää irti kun kopasee vaikkapa lyijyvasaralla siihen laippaan.. Kun akseli on kädessä voi laakerin vaihtaa yksinkertaisesti avaamalla sen mutterin joka laakeria pitää paikoillaan.. Kasataan vastekkaisessa järjestyksessä… Tästä juttua täällä jo aiemminkin ollut kuvan kera.. 💡
Wanhuksen laatikossa pitää sitten irroittaa koko laakeripesä vaihteistosta… 😯
Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂20.5.2012, 18:31 #166040Nii-juu. Mä luulin, että kyseessä oli ne säätöprikkojen kanssa asennettavat laakerit tasauspyörästön päässä… noi toiset on piis-off-keik-juttu > samat jo tuli vaihdettu Anitan koneeseen ja tossa hyllyllä on toiset irtonaisena… kiitos Manu taas kerran.
Jimmi Porist'
044-339238kuusi
jimmi65(ät)gmail.com30.5.2012, 14:09 #166041Aamulla kun öljyt on kylmät, niin laatikko on hiljainen > pistänen harrikamiesten 150 yksiasteöljyt sisään ja sahanpuruja kaveriksi, jos vaikka rouhinta loppuisi… 😉
Jimmi Porist'
044-339238kuusi
jimmi65(ät)gmail.com13.6.2012, 07:30 #166042Lastuava ääni ja tärinä ilmenee pahiten kakkosella ja nelosella – kolmonen on lähes äänetön > vaihteet menee helposti paikoilleen. Keskipakokytkimen otin pois eli sekin mahdollinen vikakohta poistettu. Ääni laatikosta kuuluu myös paikoillaan ollessa eli vetarien sisäpäätkin elimonoituu pois… Vika on siis laatikon sisällä, prkl. Mä rakastan tätä touhua.
No – mietitään Mansossa lisää…. 😀
Jimmi Porist'
044-339238kuusi
jimmi65(ät)gmail.com13.6.2012, 18:50 #166043Eli looda pitää äänä
@2cvjimmi wrote:
Lastuava ääni ja tärinä ilmenee pahiten kakkosella ja nelosella – kolmonen on lähes äänetön > vaihteet menee helposti paikoilleen. Keskipakokytkimen otin pois eli sekin mahdollinen vikakohta poistettu. Ääni laatikosta kuuluu myös paikoillaan ollessa eli vetarien sisäpäätkin elimonoituu pois… Vika on siis laatikon sisällä, prkl. Mä rakastan tätä touhua.
No – mietitään Mansossa lisää…. 😀
Mahtaako tuo paikoillaan ollessa kuuluva ääni loppua ku painat kytkimen ja pysäytät laatikossa kaiken liikkeen käyttämällä vaihteen päällä.jos on silloin hiljaista ja kun kytkimen nostaa ja meteli alkaa, niin kyseessä on silloin kytkinakselin laakeri. Hämeenlinnasta tuota laakeria saa ihan hyllytavarana kahtakin eri merkkiä. Tai jos ei ole se saapuu parin päivän päästä. Helppo vaihtaa ( pura koko laatikko ja kasaa uudelleen) Laakeri maksaa noin 30€ mutta samalla kannattaa harkita tasauspyörästön laakereiden uusimista (muistaakseni 25€ ketale) Itselläni hajosi meharin laatikosta tuo kytkin akselin laakeri ja ihmettelin kesän sitä äänä ja sitten kun se oikein parahti ajossa totesin et looda levälleen. Isosiskolla hajosi sama laakeri muutama talvisitte ja sieltä tipahti kaikki kuulat pois ja vain kolmosella pysty ajamaa kun välitykset ei kierrä ryhmäpyörän kautta vaan kulkee suoraan takapäänrattaisiin ja sielta perämurikkaan.
14.6.2012, 07:52 #166044Tuohon olen päätymässä omassa päässäni myös eli laakerit rattaissa rikki – no ei vaan >>> kolmosella ongelma on lähes poissa eli looda on otettava auki ja pistättävä laakerit vaihtoon… no joskus on tuokin asia tullut tehtyä ja nyt kun wikistä löytyy Jasun kuvakertomus, niin eiköhän se syksyn projektilistan kärkeen sovi.
Tuon wanhusdyanen loota on välityksiltään oivallinen ja siksi ehdoton korjattava.
Ajelen sillä nyt ne ajot mitä kesän aikana tulee > toivottavasti kestää. 8)
Jimmi Porist'
044-339238kuusi
jimmi65(ät)gmail.com14.6.2012, 12:58 #166045Nämä tapaukset jotka itselleni on sattuneet olivat silleen et omassani pelkkä laakerikuulien muovinen pidikerengas oli pulpahtanut ulos ja kuulat kierähti jonossa. Toinen tapaus tosiaan samainen muovirengas pulpahti pois paikoiltaan ja kuulat tipahti loodan pohjalle. Tällöin vain kolmosella uskalsi ajaa kun silloin ei tosiaan kytkinakseli hupi ryhmäpyörän rattaidemn yli. Lisäksi on tullut purettua sellainenkin laatikko josta öljyn vaihdon yhteydessä tuli ala-akselin päittäis laakerin neulat ulos. Sillä ei ennen remonttia ajettu yhtään. Raunohan teki viime talvenaikana aika laajan selvityksen mitä kaikkia laakereita saa noihin laatikkoihin. Taitaa se ongelma olla takapään laakerit joita ei saa. Mutta kun looda on auki on myös hyvä katsoa mikä on synkkarenkaiden jousien kunto. Jos ovat kovasti kuluneet, niin vaihto olisi suositeltavaa tässäyhteydessä.
14.6.2012, 15:42 #166046Toivottavasti linkitys pelaa, tuolta löytyy Joelin ilmoittama selvitys laakereista ja hankintapaikoista.
Rauno
11.7.2012, 17:14 #166047Kytkinakselin laakeri vaihdettu – helppo homma Jasun kuvitusohjeilla > ongelma tuli, kun kakkos- ja kolmosvaihde ei meinannut mennä päälle … jo meinasi loppua usko, mutta useamman kerran kantta avattuani huomasin, että nelosen siirtotanko on vähän vinossa ja täten estää kuulien siirtymisen sivuun kakkos-kolmosta käytettäessä > nyt kulkee ja hyvin > eli aika alkaa säätelemään suuttimia kaasariin 😀
Jimmi Porist'
044-339238kuusi
jimmi65(ät)gmail.com11.7.2012, 19:40 #166048No hyvä kuulla että omin pikku nakkisormin sait tuon laakerin vaihdettua. Ja kuten varmaan totesit, niin ei siihen hommaan mitään avaruus insinööriä tarvita. 😆
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.