Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › Vaihdelaatikon tunnistaminen
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
21.3.2010, 22:35 #125833
Tästä on pitänyt jo jonkin aikaa väsätä jonkinlainen “tietopaketti”, kun aika ajoin tulee kaikenlaista kysymystä eteen jotta mistä minkäkinlaisen vaihteiston toisestaan erottaa voisi. Ulkoisia erojahan on Wanhuksien ja uudempien välillä jos vaikka mitä, mutta sitten näissä Nelkku/Kutos -mallisissakin on välitysten suhteen eroja, jotka kiinnostavat ja vaikuttavat monella tavalla.
Tässä nyt alkuun muutama kuva mistä pääsee ensialkuun vähän jyvälle, lisää tulee sitten kun ehdin/jaksan/saan kaivettua tietoa enemmän esille. Toki muutkin saavat tietoa kaivella, väitellään sitten porukalla niiden “oikeellisuuksista”…
Aloitetaan siis helpoimmasta, eli kytkinakselista, siinä olevat tunnistemerkinnät kertoo hieman siitä mitä laatikkoon on sisälle tällätty..:
2CV6 helmikuusta -82 eteenpäin, ei kovinkaan usein ole eteeni tällaista tullut. Sisältää “normikutosen” välityssuhteilla olevat rattaat.
2CV6 vanhempi versio, samat välitykset. Lähinnä tuo ero on tietääkseni tehty paineasetelman muutoksen takia..?
AMI8 Tällainen sisältää harvemman perävälityksen kuin Kutonen, mutta hitusen tiheämmän sisäisen välityksen kuin Kutonen.
2CV4 Sama perävälitys kuin Kutosessa, mutta huomattavasti tiheämmät sisäiset välitykset kuin Kutosessa.Acadianen vaihteistosta en tähän hätään sano mitään muuta kuin sen, että sielläkin on sama harvempi perävälitys kuin AMI8 laatikossa, mutta sisäiset välitykset oli muistaakseni jotenkin “vitsikkäät”…
Jospa näillä nyt alkuun, lisää tulee jossain vaiheessa…
22.3.2010, 22:57 #156500Vähän lisäinfoa tunnistukseen, toisenlainen tapa saada laatikon “sisältö” selville, näin selviää myös se että onko mahdollisesti sisällä “jotain muuta” kuin se mitä tehtaalla sinne olisi laitettu..:
-kytketään nelosvaihde
-pyöritetään kytkinakselista niin kauan että vetoakselin lähtö (kummatkin) on pyörähtänyt tasan kierroksen, tai vaihtoehtoisesti lukitsee toisen ja pyöräyttää toista pari kierrosta
-laskee kytkinakselin pyörimät kierrokset ja viimeisen osittaisen kierroksetSeuraavanlaisia tuloksia pitäisi tulla erilaisista laatikoista, Wanhukset on jälleen “rajattu” ulkopuolelle..:
Malli Kytkinakselin kierrokset
2CV4 6,1 kierrosta
2CV6 5,4 kierrosta
AMI8 5,2 kierrosta
"2CV8" 5,1 kierrosta (siis 2CV6 vaihteisto jossa on AMI8 perävälitys)Pyörittämiseenhän on helppo käyttää vaikka vanhaa kytkinlevyä mihin kiinnittää ruuvin “kammeksi” josta pyörittää ja käyttää sitä osoittimena…
Helppoa ja hauskaa..!
23.3.2010, 07:06 #156501Jos tekee sen Ami8:n “perä”-kutosen sisäkalut yhdistelmälaatikon niin pitänee silloin vaihtaa myös kytkinakseli, jolloin uuden sekoitetun laatikon tyyppiä ei enää pystykään tunnistamaan kytkinakselista.
Vanhuksen laatikoista vanhustiinan laatikko on erittäin “pitkävetoinen” ja tarkoitettu alun perin 21 hp koneelle. Alun perin ko laatikossa oli yläpään vetarit yksinkertaisilla ristitapeilla, mutta alapäässä olikin kuulamallin vetarit.
Mistä tunnistaa 6konepakun laatikon?
Tapani23.3.2010, 10:02 #156502@Merieira wrote:
Jos tekee sen Ami8:n “perä”-kutosen sisäkalut yhdistelmälaatikon niin
pitänee silloin vaihtaa myös kytkinakseli, jolloin uuden sekoitetun
laatikon tyyppiä ei enää pystykään tunnistamaan kytkinakselista.Eipä mennytkään niin helpoksi, sitten menee muutkin rattaat vaihtoon, viimeistä ratasparia lukuunottamatta… Kytkinakselissa kun on kiinteästi yksi ratas, joka määrittelee välityssuhteita vaihteille 1-2-4 ja pakki, ja se viimeinen millä voi sitten vaikuttaa vielä kaikkiin, niin koko idea sitten menee hukkaan jos sen akselinkin vaihtaisi…
Tuollaiset “lelut” sieltä laatikon sisältä sitten löytyy, kytkinakselin laatikon sisältä löytyvä pää ympyröitynä nuolella osoitettuna. Uskoisin kyllä sen “tunnisterenkaan” olevan enemmänkin olleen merkkinä siitä että tällä akselilla olevalla rattaalla on laatikosta riippuen eri määrä hampaita ja tästä merkkirenkaiden määrästä se on sitten varsin helppo tunnistaa..?
Tässä akselin pää vielä lähemmin kuvattuna, tämä ratas on kiintesti koneistettu akseliin…
Ja tästä sitten selviää että kun kytkinakselin vaihtaa niin samalla menee vaihdettaviksi käytännössä kahta ratasta lukuunottamatta kaikki muut..!23.3.2010, 19:39 #156503Tästä ami8 peräisestä kutosen laatikosta voisin sanoa muutaman sanan käytännön kokemusta nyt n. 30 000km ajalta. Sillä perävälityksellä olisi hyvä, jos koneena on vähintään Dyane 6, Acadiane, tahi Ami8 kone, jossa 9.0:1 männät. Se laatikko nimittäin vaatii jo hieman enemmän potkua, jos haluaa taloudellisesti ajella. Visan koneen kanssa jokseenkin ihantteellinen… Olen nimittäin ajellut tuolla laatikolla koneella mallia sekasikiö ja tullut siihen tulokseen, että pikkuisen liian vähän on koneessa tehoa vielä noille välityksille. Menee matka-ajossa satasta kevyemmin kuin 8-kymppiä, johtuen siitä, että nelosella kierrokset osuu paremmin vääntöalueelle 100kmh vauhdissa. Ts. bensaa menee ihan saman verran 80km/h keskinopeudella kuin 100km/h, johtuen, siitä että mäkiin 8-kymppiä ajaessa joutuu luukuttamaan enemmän tai sitten vaihtamaan pienempää silmään. Satasta ajaessa menee mäet ylös nelosella.
Näinhän ei normaalilla kutosella ole, siinä 80-90kmh ajettaessa bensaa menee helposti alta kuuden ja sitten sataseen nostaessa keskinopeuden kulutus kasvaa litralla, johtuen ilmanvastuksesta…
Hyvä paketti se on, jos ei välitä bensankulutuksesta ja haluaa tarvittaessa ajaa kovaa. Tsekkireissulla mentiin täyteen kuormattuna superin perässä 120kmh ja vielä oli kierroksia koneessa jäljellä riittävästi.
Vanhusdyanen laatikon osat eivät käsittääkseni käy heittämällä kutosen lootaan, hyvistä välityksistä huolimatta…Eikä noita vanhusryanen lootia joka kellarissa edes kasva 😉
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]6.5.2010, 17:57 #156504Paljonko on kierroksia satasen vauhdissa tuolla Ami8/2cv6 laatikolla?
6.5.2010, 18:13 #156505@AK 5 wrote:
Paljonko on kierroksia satasen vauhdissa tuolla Ami8/2cv6 laatikolla?
Michelin X 125-15 renkailla 4594 RPM, kolmospykälällä 6235 RPM. Ihan hyvin jaksaa varmasti, siihen liittyen mitä kyselemässä olet… 🙄
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.