Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › Vaihdelaatikon uudelleenrakennus
- Tämä aihe sisältää 1 vastaus, 2 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 29.5.2022 at 11:00 Jasu toimesta.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
28.5.2022, 13:15 #279647
Kysytäänpä täältä jos vaikka löytyisi osaavia ihmisiä auttamaan vaihdelaatikon uudelleenrakentamisen kanssa. Oman 2CV:n vaihdelaatikko alkoi vuotamaan niin pahasti öljyä että otin sen irti ja purin siitä etuosan ja tasauspyörästön pois. Öljyvuoto tuli kytkimen takaa, ja tuon kytkinakselin öljynpalautuskierteet olivat sen verta kuluneet että öljy ei enää palaudu laatikkoon vaan tulee ulos sitä kautta. Vaihtoon menevät myöskin tasauspyörästön laakerit kun olivat melko heikossa hapessa.
Tuo kierre oli päässyt edestä mittaan 19.70mm ja takaa mittaan 19.60mm.
Tuota uutta akselia näyttäisi löytyvän briteistä ihan kohtuuhintaan ja oletan että sen ja saman akselin muutkin laakerit (laatikon pään neulalaakeri, vauhtipyörän messinkiholkki ja kytkinakselin etulaakeri) vaihtamalla pääsen eroon öljyvuodosta, olettaen toki että akselin ympärillä oleva holkki ei ole päässyt liian väljäksi.
Ajattelin vaihtaa kaikki tuolle akselille laakerit ja moottorin puolelta vauhtipyörästä löytyvän, mutta onko teillä kokeneemmilla vielä vinkkejä mitä muita osia tarvitsen ja mitä osia kannattaisi vaihtaa tai ainakin tarkistaa? Kannattaako vauhtipyörän puolelle ottaa netin mukaan vanhemmista koneista löytynyt neulalaakeri vai uudempien koneiden messinkiholkki? En jaksaisi purkaa koko laatikkoa, mutta fiksua se varmaan olisi nyt kun se on tuossa pöydällä puoliksi purettuna.
29.5.2022, 11:00 #279655Kun nyt meinaat tuon kytkinakselin vaihtaa, niin sen ulos saattamiseksi pitää vaihteisto käytännössä purkaa osiksi. Wanhus/Nelkku omaa sen verran pienen rattaan sillä akselilla, että niistä tulee ko. ratas laakerin aukosta läpi, Kutonen/Ami8 ratas ei mahdu, ja jotta akselin saa “takakautta” pois niin koko ylempi akseli kaikkineen pitää purkaa, ja pinionakseli vähintään alemmalta akselilta pois että laakeri mahtuu ryhmäpyörän rattaan ohi…
Purkaessa löytyy yleensä muutakin, takapään molemmat laakerit on tullut aina vaihdettua, samaten kytkinakselille laakeri, synkroneille osia jne. Selviää kun purkaa osiksi ja tarkastelee tilanteen…
Sitten on vallan iso riski, että saat hienosti viheltävän vaihteiston, jos vaihdat vain sen kytkinakselin, sen vastaratas kun ei välttämättä osu aiempaan hiontaan, kulumiseen, yms, niin tuohon kun eriparirattaan laittaa niin todennäköisesti vaihteisto on hiljainen vain kolmosvaihteella… Aika jänniä äänimaailmoja saa aikaan sekoittamalla rattaita, tuurissaan saattaa tulla hiljainenkin mutta sitä toisenlaista tuuria on paljon helpommin tarjolla…
Aika paljon saa kulua se vastakierre, että alkaa päästämään öljyä ohi. Omalle kohdalle ei vielä ole semmoista sattunut, vaikka jokunen aski onkin käynyt osina pöydällä. Isompi syy on useimmin ollut tukkeutunut huohotusreikä kannessa, tai väärä öljy, tai molemmat… Jossain on kyllä tullut vastaan modaus, koneistettu stefaa varten pinnat, mutta ihan helppoon en semmoiseen lähtisi, ainakaan ilman kunnon mahdollisuutta jyrsimen ja sorvin käyttöön, sekä varautumiseen että saa toisenkin, tai useammankin, kerran käyttää askin kummastelavana ennenkuin vuototaipumus on kurissa…
Semmoinenkin välähti vielä, että onhan se valutusreikä auki joka johtaa vastakierteeltä öljyn pois, ja ettei kytkinakselin putki ole pyörähtänyt siten että reikä olisikin sen takia pois linjastaan eli tukossa..?
Vauhtipyörän päässä olevaa silmälaakeria on tullut ajettua kumpaakin mallia, pusla on hiljaisempi mutta ei neulalaakeristakaan oikeastaan ääntä saa ulos kuin moottorin sammuttamalla vauhdissa vaihde päällä ja kytkin pohjassa. Pusla on paljon halvempi, simppeli vaihtaa, neulalaakeri rasvattuna kestänee paremmin mutta kuivahtaessaan tekee helpmmin isomman vahingon vastapintaan..?
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.