Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › Vaihdelaatikossa outo ääni??
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
15.2.2009, 19:17 #124832
Tuossa joulun välipäivinä tein isosiskon rättäriin pientä remonttia ja vaihdoin öljyt koneeseen ja vaihteistoon. Laatikkoon laitoin hyväksitodetut red linen täys synteettiset öljyt. Öljy ropun magneettiin oli jäänyt jo metalli nöyhtää, joten totesin jo silloin jotta pitkä ikäinen ei tämä laatikko ole.. No rempan jälkeen alkoi laatikko pitämään aina vain kovenevaa ääntä ja lopulta noomi pääsi lohjalle ajettuaan viimeisiä kilometrejä pelkästään kolmosella, jolla ei kyseistä “sirklaus” ääntä kuulunut. Lopulta kun oli aikaa hain sätkän kotiin ja vaihto laatikko nokalle asia korjaantui siltä erää..
Sitten eräänä päivänä töitten jälkeen laatikon ulko pesu ja odottamaan tallin nurkkaan lopullista diaknoosia. Viime viikolla sitten löytyi aikaa ja tekemisen halua joten rupesin lotaa purkamaan. kansi auki ei mitään havaittavissa. Vetareiden yläpäät pois, täkapääty pois ja kytkin koppi pois. Sieltähän se vika sitten lopulta löytyi. Kytkin akselin laakeri oli sanonut sopimuksen irti. Laakerista olu tullut kuulat sen muovisen pidikkeen kanssa kooleilta pois ja tästä johtui sirklaava ääni. Silloin kun oli 1, 2, 4 tai pakki menee voima kytkin akselilta ryhmä pyörälle ja kun kytkin akseli ei enää pysy “paikallaan” ja pääsee liikkumaan ylös ja alas ja siviulle niin on rattaat päässyt hyppimään ylitse. No tulihan se loota vielä kasattua uudelleen varaosaksi, eli helppo laakerin vaihto ja perän kiristys niin hyvä tuli.. Oli muuten ensimmäinen laatikko jossa olen kyseisen laakerin nähnyt pettävän..
21.2.2009, 22:59 #149654Eipä oo mullekkaan sattunut vastaavaa purin talvella 7 laatikkoa kaikissa oli joku muu vaiva. T.Matso 😉
22.2.2009, 14:55 #149655On tuollainen laatikkon miulla osina tallissa, oli tosin ajettu “hieman pitemmälle”… Arvelin että taitaa olla ns. valmis tapaus, kun laatikosta öljyjä poistaessa tuli ko. laakerin kuulat öljyn mukana pois…
Tuossa tapauksessa oli sitten vahingoittunut myös päätymutteri (vahingoittaen nopeusmittarin käytön), takapääty (ei kuitenkaan läpi asti), laakeripesä lohkosta, pari ratasta, kytkinakselin neulalaakeri, kolmosen synkronit ja perän lautaspyörä…
Joskus siis kannattaa lopettaa ajoissa kun “uusi kummallinen” ääni alkaa kuulumaan..!
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.