Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › VAIHDELOORASTA
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
31.8.2009, 08:28 #125379
Suoritin lauantaina vaihdelaatikon öljyn vaihdon. Se nyt ei ole mikään ihme, että lootaan öljyjä vaihdetaan. Ihmeenä pidin Motonetistä ostettua Red Line vaihdelaatikkoöljyä, jonka kerrottiin antavan hiljaisemmat vaihtamiset niin ylös kuin alaskin päin.
Toimii ja suosittelen ainakin lyhyen kokemuksen perusteella. Lisäksi hankin noin 3.n dl.n ölynvaihtopumpun jota käytin Dyanessa öljynvaihtoon. Toimintaperiaate sama kuin injektioruiskussa, paitsi tässä on noin 5 mm.n halkasijaltaan oleva muoviletku. Siisti tapa vaihtaa öljyä ja eikä maksanut juuri mitään.31.8.2009, 10:17 #153388Mielenkiintoista, että joku uskaltaa laittaa sätkään muutakin kuin Totalia tai Yaccoa…vai onko sen Red Linen valmistaja
tiedossasi? Kiitos pumppuvinkistä, olin juuri aikeissa haeskella jotain tuollaista. Kävisi nimittäin varmaan kätevästi
lehmän vaihto isommissa Citikoissa.31.8.2009, 10:26 #153389Valuttaminen luultavasti poistaa tarkemmin sakat pohjalta, tai tiedä häntä… Samalla tulee poistettua raurapuru propun magneetista.
31.8.2009, 12:36 #153390@cuisinier wrote:
Mielenkiintoista, että joku uskaltaa laittaa sätkään muutakin kuin Totalia tai Yaccoa…vai onko sen Red Linen valmistaja
tiedossasi? Kiitos pumppuvinkistä, olin juuri aikeissa haeskella jotain tuollaista. Kävisi nimittäin varmaan kätevästi
lehmän vaihto isommissa Citikoissa.Lehmän vaihdosta en tiedä mitään -Red Line on jenkkituote – mikähän se nyt sitten taas olikaan se firman koko nimi? Googlaa netistä nimellä. Siellä siitä on selostuksiakin.
Luulenpa että moni on pilannut laatikkonsa käyttämällä tavallisia, huoltoaseman hyllyllä olevia öljyjä. minä mukaanlukien.
Silmiini sattui taannoin ruotsalaisten sitikkaharrastajien foorumilta tutkimus. En malta olla sitä tietoa jakamattakaan kun öljy on toiminut tosi hienosti. Tutkimuksen tuloksena kun paljastui, että nykyisinsaatavilla olevista vaihteistoöljyistä vain harvat sopivat 2cv-vaihteistolle huolimatta valmistajien suosituksista Kyse on lähinnä mm synkronirenkaiden syöpymisilmiöstä tavallisin öljyin. rikki ja kloori ovat ne agressiiviset ainesosat.
Sinnikäs kirjoittelu valmistajille tuotti lopulta listan 2cv-vaihteistolle sopivista öljyistä:
Red Line MTL ( 70W80 GL-4 ) – Red Line MT-90 ( 75W90 GL-4 )
Lisäksi on sitikkaan sopivia em tutkielman mukaan:
Quiker state high performance 80W-90/ Quiker state Synquest GL5 75W-90 /Millers EP80 GL4 / Shell Spirax GX ( GL-4 ) / Texaco Multigear MTF 75W/80W ( GL-4 )Nyt sitten pitää vissiin laittaa loppuun ne nykyään niin tavalliset jokapaikan vastuuväistöt vaikka en RedLine companyn palveluksessa olekaan.- itselläni on pelkästään hyviä kokemuksia Redlinesta kolmen vuoden ajalta – ei sen pidemmältä minullakaan – kutoslootassa. Kukin siis käyttäköön mitä haluaa.
31.8.2009, 12:47 #153391Ilmaisin itseäni hieman epäselvästi. Öljyt valutan aina pohjapropun kautta ja samalla voitelen toisen käteni. Pumppua käytän vain vaihdelaatikkoöljyn täyttöön.
31.8.2009, 13:20 #153392Aivan, se öljyn sisäänsaaminen onkin se kinkkisin vaihe. Soveltuisikohan tuohonkin käytetty wanhuksen irtobensapumppu sopivin letkuin varustettuna, varmaankin.
31.8.2009, 18:04 #153393ei ollut kummonenhomma laittaa pikkuratti ja ohut muoviletku ! 😆
1.9.2009, 08:13 #153394Ei sitä ongelmaa ole sätkässä, mutta Dyanessa on akkuteline tiellä. Otan vastaan hyviä vinkkejä vaihdelootan öljynvaihtoon. Öljyntäyttöproppu avataan 21 mm.n kiintoavaimella, sillä hylsy ei mahdu akkutelineen jalan ohitse. Akkutelineitä on Dyanessa ainakin kahta mallia, joista ohuemman kanssa ei varmaankaan ole samaa ongelmaa kuin minun telineessä.
1.9.2009, 09:07 #153395@HENKKA wrote:
Ei sitä ongelmaa ole sätkässä, mutta Dyanessa on akkuteline tiellä. Otan vastaan hyviä vinkkejä vaihdelootan öljynvaihtoon. Öljyntäyttöproppu avataan 21 mm.n kiintoavaimella, sillä hylsy ei mahdu akkutelineen jalan ohitse. Akkutelineitä on Dyanessa ainakin kahta mallia, joista ohuemman kanssa ei varmaankaan ole samaa ongelmaa kuin minun telineessä.
Dyanen akkuteline onkin idioottimaisesti rakennettu. Vähän tyyliin- laitetaan se nyt vaan jotenkin . Akkutelineen laatikonpuoleiseen pulttireikään olen sahannut raon, joten sen saa vedettyä ulos avaamalla nuo kaksi ulommaista. Ehkä niihinkin voisi nuo raot sahata? 🙄 silloin voisi sitä liikauttaa vain hiukan sivuun ja nostaa pois.
Öljyproppua olen availlut pitkävartisella kiintoavaimella, mutta käsivarsiin tahtoo silti jäädä kissanraapamia siinäkin.
Uusien öljyjen valuttamista varten löysin muuten kirpparilta neitseellisen lue: uuden, 💡 perähuuhteluastian kolmekymmenluvulta – hah hah – kaveri vieressä hymyili lopulta vapautuneesti kun paljastin ajatusteni kulun – kertoen että sillä saisi sätkän laatikon öljynvaihdon sujumaan trattiletkukontsruktion sijaan – perä kuin perä. Sellainen emaloitu ,litran vetoinen astia se on, pohjan reunassa on ulostulo letkulle – öljynvaihdosta tulee suorastaan nautittava tapahtuma -melkeinpä medicaalinen toimenpide. Siihenhän se on suunniteltukin -perähuuhteluun! 😆 –1.9.2009, 09:51 #153396Tällä ostamallani työnnettävällä mäntäpumpulla öljynvaihto on nopeaa, mutta olisihan se hienoa käyttää ölynvaihdossa oikein kunnon peräruiskeastiaa. Toivottavasti vain letku kestää.
1.9.2009, 11:42 #153397Sellaista olen yleensä käyttänyt, että askartelee alkuperäisen sivupropun tilalle letkuliittimen, josta nousee n. 35cm letkua kohti konepeltiä. Korkkina on vanha kondensaattori ja hienosti toimii. Vaihtaessa tratti letkun päähän ja uutta öljyä sisään, ei tarvitse juuri edes kyyristyä pl. pohjapropun irroitus.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]14.9.2009, 14:11 #153398Tänään tarkistin omasta sätkästäni vaihteistoöljyn määrän, kun arvelin sen olevan vähänä. Opin kaksi asiaa. Ensinnäkin sätkän loota ei vuoda öljyä ja toisekseen minun vaihteistoöljyntäyttösysteemi on hieman liiankin hyvä.
Täyttösysteemi on polttoaineelle tarkoitettu haitariputkella varustettu tratti. Ongelma on se, että tratin pää mahtuu liiankin hyvin vaihteiston kyljessä olevaan reikään joten jos sattuu kaatamaan liikaa öljyä sinne (kuten minulla kävi) niin tratin irrottamisen jälkeen sieltä pulpuaa sitä aika kivasti. Vaihtaessahan tuo ei ole niinkään ongelma, kun tietää suurin piirtein paljonko sitä öljyä sinne tulisi mennä.
14.9.2009, 14:56 #153399@maddis wrote:
Tänään tarkistin omasta sätkästäni vaihteistoöljyn määrän, kun arvelin sen olevan vähänä. Opin kaksi asiaa. Ensinnäkin sätkän loota ei vuoda öljyä ja toisekseen minun vaihteistoöljyntäyttösysteemi on hieman liiankin hyvä.
Täyttösysteemi on polttoaineelle tarkoitettu haitariputkella varustettu tratti. Ongelma on se, että tratin pää mahtuu liiankin hyvin vaihteiston kyljessä olevaan reikään joten jos sattuu kaatamaan liikaa öljyä sinne (kuten minulla kävi) niin tratin irrottamisen jälkeen sieltä pulpuaa sitä aika kivasti. Vaihtaessahan tuo ei ole niinkään ongelma, kun tietää suurin piirtein paljonko sitä öljyä sinne tulisi mennä.
Noinhan se kävi minullakin..eli milläs katsotte tarviiko lisätä?…olisko piippurassi hyvä.??
14.9.2009, 15:51 #153400@kari80 wrote:
Noinhan se kävi minullakin..eli milläs katsotte tarviiko lisätä?…olisko piippurassi hyvä.??
Laitetaan sinne varmuuden vuoksi vähän lisää öljyä ja sitten todetaan “jahas ei olis tarvinnu lisätä” kun se valuu pitkin paikkoja ja tekee ympäristörikoksen 🙄
15.9.2009, 07:32 #153401@kari80 wrote:
Noinhan se kävi minullakin..eli milläs katsotte tarviiko lisätä?…olisko piippurassi hyvä.??
Pikkurillillä olen yleensä perien ja vaihteistoöljyjen määrän tarkistanut… Eli kyljestä tulppa auki ja pikkurilli sisään siten, että pää menee aukon sisäpuolella alaspäin (ensimmäinen nivel 90-asteen kulmassa, siis sormen päästä lukien 😉 ). Sormesta voi sitten lukea, millä korkeudella öljy on. Tavoitetasohan on tyypillisesti täyttöaukon alaraja.
Ylitäyttölorausriskiä tuo menetelmä ei tietenkään poista, mutta siihen auttaa maltti öljyä kaataessa. Pienestä ylitäytöstä en ole havainnut olevan haittaa, eli tulpan voi laittaa paikalleen, vaikka aukosta hieman valuu öljyä.
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.