Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka VAIHDELOORASTA

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 10 viestiä, 16 - 25 (kaikkiaan 25)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #153402

    @dieselflosse wrote:

    @kari80 wrote:

    Noinhan se kävi minullakin..eli milläs katsotte tarviiko lisätä?…olisko piippurassi hyvä.??

    Pikkurillillä olen yleensä perien ja vaihteistoöljyjen määrän tarkistanut… Eli kyljestä tulppa auki ja pikkurilli sisään siten, että pää menee aukon sisäpuolella alaspäin (ensimmäinen nivel 90-asteen kulmassa, siis sormen päästä lukien 😉 ). Sormesta voi sitten lukea, millä korkeudella öljy on. Tavoitetasohan on tyypillisesti täyttöaukon alaraja.

    Ylitäyttölorausriskiä tuo menetelmä ei tietenkään poista, mutta siihen auttaa maltti öljyä kaataessa. Pienestä ylitäytöstä en ole havainnut olevan haittaa, eli tulpan voi laittaa paikalleen, vaikka aukosta hieman valuu öljyä.

    Mitäs sitten jos/kun se pikkurilli jää jumiin siihen aukkoon? 🙂

    #153403

    Moro !!
    Sätkässä ainakin toimii öljymäärän tarkistamiseksi konsti, että avaa täyttötulpan ja laittaa työvalon täyttöaukon lähelle ja kurkkaa lokasuojan raidetangolle tarkoitetusta kolosta kohti vaihdelootaa ja samalla kevyesti heiluttaa sätkää, niin näkee läikkyykö öljynpinta lähellä täyttöaukon alareunaa. Suositus vaihtovälihän on 20tkm ja jos tänä aikana pinta alenee vuotaa öljyä mitä ilmeisemmin johonkin, usein vain loota on hieman märkä päältä ja se riittää.
    Itse tarkistan vaihteistoöljyn pinnankorkeuden joka toisesssa moottoriöljynvaihdossa (3 -5 tkm välein, riippuen siitä koska moottoriöljy alkaa tummeta väriltään) ja vaihdan 20tkm tai min 2 vuoden välein, kumpi ensin tulee vastaan.
    Jos pinta on alentunut kannattaa miettiä onko helpompi vaihtaa öljy ja laittaa sitten sitä uutta öljyä se 0.85 tai 0.9 litraa (suositus) tilalle, kuin alkaa yrittää lisä täyttää vanhaa. No, maku asia. 😉
    Pikku detaljina se, että sätkä kannataa laskea alas tunkin/pukin päältä ennen vaihteistoöljyn täyttöä, jotta lootaan menee oikea määrä öljyä.
    Lasse

    #153404

    Aiheeseen sopien tarkastin Arjan B-mallista loodaöljyt. Vajaa desi tuli mustaa siirappia ulos, litra sopii uutta SHC:tä.

    #153405

    @maddis wrote:

    Mitäs sitten jos/kun se pikkurilli jää jumiin siihen aukkoon? 🙂

    Soon sitten isorilli.

    #153406

    Mikä mahtaa olla tuo reikä satulan kiinnitysruuvien vieressä ? entä tuo pien sen yläpuolella ?

    http://picasaweb.google.fi/jaripitkamaki/Vinkku#5389143841004434354″ onclick=”window.open(this.href);return false;

    Lisäys:
    Jatko kysymys, mitä reiässä pitäisi ollla päällä ? tuskin kuuluu olla avoin ? pultti ? pitäisikö/miten saan ronkittua paikan puhaaksi, koska huomasin tuon vasta kun olin pessyt uskomattoman määrän öljystä moskaa lootan päältä painepesurilla. Satavarmasti tuonnekkin reikään on menny sinnekuulumatonta materiaalin. Mitä tehdä ?

    J

    #153407

    Alemman reiän pohjalta löydän ruuvin, jonka takaa taidat löytää vaihteenvaihtajien koloissa liikkuvan kuulan, jos oikein muistan.

    Pikkureiästä ei tietoa.

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #153408

    @texwiller wrote:

    @HENKKA wrote:

    Ei sitä ongelmaa ole sätkässä, mutta Dyanessa on akkuteline tiellä. Otan vastaan hyviä vinkkejä vaihdelootan öljynvaihtoon. Öljyntäyttöproppu avataan 21 mm.n kiintoavaimella, sillä hylsy ei mahdu akkutelineen jalan ohitse. Akkutelineitä on Dyanessa ainakin kahta mallia, joista ohuemman kanssa ei varmaankaan ole samaa ongelmaa kuin minun telineessä.

    Dyanen akkuteline onkin idioottimaisesti rakennettu. Vähän tyyliin- laitetaan se nyt vaan jotenkin . Akkutelineen laatikonpuoleiseen pulttireikään olen sahannut raon, joten sen saa vedettyä ulos avaamalla nuo kaksi ulommaista. Ehkä niihinkin voisi nuo raot sahata? 🙄 silloin voisi sitä liikauttaa vain hiukan sivuun ja nostaa pois.
    Öljyproppua olen availlut pitkävartisella kiintoavaimella, mutta käsivarsiin tahtoo silti jäädä kissanraapamia siinäkin.
    Uusien öljyjen valuttamista varten löysin muuten kirpparilta neitseellisen lue: uuden, 💡 perähuuhteluastian kolmekymmenluvulta – hah hah – kaveri vieressä hymyili lopulta vapautuneesti kun paljastin ajatusteni kulun – kertoen että sillä saisi sätkän laatikon öljynvaihdon sujumaan trattiletkukontsruktion sijaan – perä kuin perä. Sellainen emaloitu ,litran vetoinen astia se on, pohjan reunassa on ulostulo letkulle – öljynvaihdosta tulee suorastaan nautittava tapahtuma -melkeinpä medicaalinen toimenpide. Siihenhän se on suunniteltukin -perähuuhteluun! 😆 –

    Piti vaihteistoöljy vaihtaa -73 Tiinaan. Sain kuin sainkin loodan kyljessä olevan propun auki, mutta sitä ei saanut kierteiltään pois, kun akkutelineen jaka tuli vastaan ennen kierteiden ehtymistä.

    Onko tuo vanha teline jotenkin erilainen; Acadianesa en muista ongelmaa tulleen?

    #153409

    Uteliaisuuttani kyselisin, tietääkö joku, miksi nykyautoihin ei tarvitse vaihtaa vaihteistoöljyä?

    Uusina ostamissani sitikoissa on kaikissa vaihdeöljy ollut “filled for life”. 1990 ostamassani AXssä “elinikä” tarkoitti 375 tkm samalla öljyllä, vuoden 2000 Picassossa vähintään 380 tkm (auto yhä ajossa), ja samoin 2008 C5:ssä ei huolto-ohjelmassa ole mainittu vaihdeöljyn vaihtoa.

    Onkohan vaihdelaatikot jotenkin muuttuneet rättärin ajoista? Vai mistä johtuu, ettei vaihdeöljyä uudemmissa autoissa tarvitse vaihtaa?

    Olli Heikkilä
    Parainen

    Ps. Uudenkarheana ostamassani 1985 rättärissä olen aina käyttänyt synteettistä TB hypoid W75-90 -öljyä ja se on toiminut ainakin tähän asti (240 tkm).

    #153410

    Aiheesta aiemminkin keskustelua.
    2cv:n vaihteisto öljyistä käyty keskustelu ketju löytyy,,
    täältä:
    viewtopic.php?f=10&t=1273&hilit=Vaihteisto+%C3%B6ljy

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #153411

    Tuolla Keski-Euroopan suurissa automaissa autojen keski-ikä on noin viisi (5) vuotta, siitä tuo “filled for life” -lupaus. Täällä raukoilla rajoilla auton keski-ikä taitaa olla jossain kymmenen (10) vuoden tietämissä, joten öljyn vaihdolla on enemmän merkitystä, erityisesti automaattilaatikoissa. Myös talvi ja kostea ilmasto vaatii veronsa, vaihteistoon kondensoituu vettä, ja voitelu kärsii. Kannattaa siis ohittaa tuo kohta mainosmiesten korulauseissa, ja vaihtaa vaihteistoöljy muutaman vuoden välein.

    IS

Esillä 10 viestiä, 16 - 25 (kaikkiaan 25)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.