Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka vaihdeloota

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 2 viestiä, 16 - 17 (kaikkiaan 17)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #169671

    Vaikuttaisi siltä että tässä nyt puhutaan kolmesta eri asiasta sekaisin.

    1. vaihdevipu, siis se mikä tulee ohjaamosta moottoritilaan
    2. tanko mikä yhdistää em. vivun vaihteistoon
    3. vaihteiston kannesta se mihin kohdan 2. tanko yhdistyy

    Eikä helpommaksi tee se, että näitä kaikkia on erilaisia..:

    1. Ainakin wanhuksissa on erimittainen (pidempi, muistelen) kuin Nelkussa ja Kutosessa, Amia en kommentoi ja mahdollisen eron Dyaneen voi yrittää muistaa tarkistaa

    2. Ami8:n osa on suora, 2CV/Dyane omaa kahdesta kohtaa taivutetun. Wanhukset on oma lukunsa, tämä kun on kiinteä kohdan 3. osan kanssa

    3. 2CV4/6, Dyane4/6, näissä tämä “tappi” on pystysuorassa. Ami8:n tapauksessa lähtö on eteenpäin kallistettu. Wanhuksissa sitten koko vipunen on toistakymmentä senttiä taaempana, kiinteämpi osa vaihteistoa, ja näissäkin on eroja; 12/18-kaakkisissa suora tanko, Ami6 parilla mutkalla varustettu. AK-350 on ymmärtääkseni vastaavalla tangolla kuin Ami6, mutta paremmin tietävät osannevat varmistaa?

    Tuohon “vapaan merkkiin” vaikuttaa sitten suurinpiirtein kaikki, eli vaikka olisi käytössä oikeat osat, niin tuon sijainti “elää” yllättävän paljon sen mukaan miten on korin etulattia pehmentynyt/vajonnut, onko runkoaisat edessä pikkasenkaan mutkalla, miten moottorin/vaihteiston kumityynyt on ajan kanssa antautuneet, joissakin yksilöissä on korotuspaloja moottorin etukumityynyjen/rungon välissä sekä se mihin asentoon on tämä vaihteiston ja vaihdevipusen välinen tanko kiristetty kun sen pyöräyttämällä vähänkin eri asentoon asettuu vaihdevipu yllättävänkin paljon eri kohtaan…

    Jotenkin noin nuo on tullut havaittua/ymmärrettyä, kommentoikaa vapaasti jos tuntuu joku juttu oudolta tai väärältä.

    #169672

    Nyt kun sanoit niin mun Waltteriinhan on joku aiempi peltisepittänyt eturungon joka on juuri sen tuuman liian lyhyt eli moottori+vaihteisto paketti on tuuman liian takana. Joka saattaa vaihteen vaihtamistakin haitata juuri sen verran mitä pieni asentovirhe vaakasuuntaan liikkuvassa vaihdekepissä tekee. Joskus kun iso inspiraatio iskee siirrän rungon etupalkkia vähän edemmäs. Voidaan olettaa että vaihdevivusto onkin oikea.

Esillä 2 viestiä, 16 - 17 (kaikkiaan 17)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.