Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Vaihteeksi moottoriöljyistä

Esillä 11 viestiä, 1 - 11 (kaikkiaan 11)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #224857

    Teboilin 20W-50 mineraaliöjlyä olen käyttänyt ongelmitta jo vuosia. Nyt näyttää siltä, että sitä ei enää valmisteta. Motonetista löytyy British classic 20W-50 öjlyä, mutta se on aika hintavaa. Teboil 10W-40 semisynteettistä Teboil suosittelee vanhempiin autoihin. Onko kokemuksia? Moottori on x kilometria ajettu kuutonen ja täyssynteettisistä ei ole vanhemmissa ajoneuvoissa kokemuksia. Yhden vinkin jo sain, että nyt jos laittaisi synteettiset öljyt se saattaa huuhdella moottorin kanavia tukkoon.

    AZL -58, AK350 -67, Morris Minor 1000 -62, Velosolex, Mobylette, Vespa, Pannonia, Excelsior
    Oulu -> Oulunsalo -> Varjakka
    Matti Mikkonen

    #224858

    Teboilin 20W-50 mineraaliöjlyä olen käyttänyt ongelmitta jo vuosia. Nyt näyttää siltä, että sitä ei enää valmisteta. Motonetista löytyy British classic 20W-50 öjlyä, mutta se on aika hintavaa.

    Itse olen käyttänyt tuota British Classic öljyä, hinta korkeampi kuin perusöljyllä, mutta kulutus vuositasolla niin vähäistä että en stressaa. Jos oikein muistan niin Wanhusten Waalija Helge kirjoitti myös viimeisessä tai sitä edellisessä Nyytiseesä postiivisia kokemuksia ko. öljystä.

    #224861

    Aiemmin käytin mineraaliöljyjä mutta viimeiset 5 vuotta olen käyttänyt Shell Helix Ultraa ja hyvin on toiminut maailmaa nähneessä kutosessa. Ei halvinta mutta useasta kulkimesta kokemusta omaavana hyvä öljy.

    #224866

    Tuosta löytyy se Helgen öljyjuttu Nyytisistä…
    Helge ja sätkän öljyt

    #224867

    Asia on harvinaisen selvä 😀✌️

    AZL -58, AK350 -67, Morris Minor 1000 -62, Velosolex, Mobylette, Vespa, Pannonia, Excelsior
    Oulu -> Oulunsalo -> Varjakka
    Matti Mikkonen

    #224870
    jym

    Talvella kannattaa käyttää notkeita öljyjä sätkän(kin) koneessa:

    Olha a Viscosidade

    Julkaissut Juciano Paulo 16. helmikuuta 2016

    "Operaatio 2CV-Lampaansyöjät" tulossa X/20XX. Hio puukko ja valkosipulinkynnet teräviksi.

    #224871

    Itse olen kutosessa käyttänyt aiemmin entistä Teboilin silver 10/30 myy-öljyä jossa kitkaa vähentäviä komponentteja.
    Verrattuna muihin kokeilemiini öljyihin tämä ehdottomasti parasta: 5-10000 km ajolla, enimmäkseen matka-ajoa,
    pohjamagneettiin ei kertynyt käytännössä lainkaan rautaa, sen verran kuin perhosen siiven päältä nyt voi pölyä
    pyyhkäistä. Kaikilla muilla öljyillä rautaa on kertynyt enemmän, määrät aivan toista kertaluokkaa. Myös Visan männillä
    varustetussa kutosessa jossa poratut valurautaputket raudan kertyminen edellä mainitulla öljyllä vähäistä, helposti voisi olettaa ainakin sellaisessa koneessa raudan kiertävän.Öljynlämpökin putosi kerran kun vaihdoin Mobilin öljyjen tilalle
    Silverin, n. 5 astetta. Näistä uudemmista Teboilin Silvereistä ei kokemusta, mutta miksi olisivat huonontuneet?
    Teboilin Silver 20/ 50 kokemukseni mukaan liian paksua , magneettiin kertyi rautaa kuin muillakin öljyillä, kitkaa vähentävät ainesosat varmaan samoja kuin ohuemmassa. Siitä
    olen kuullut että ainoa paksu öljy joka on pysynyt löysässä koneessa sisällä, tiukkaan koneeseen en sitä laittaisi.
    Nokkaa olen Dyanessani pitänyt auki vain sen verran että öljynlämmöt olisivat ainakin 80 astetta, ilman peitettä en ole voinut ajaa kuin kekellä kesäpäivää, iltasellakin ilman peittelyä vaikea saada öljynlämmöt riittäviksi.
    Nykyään pidän kesälläkin koko moottorinalusen täysin ummessa . Muuten nykyään myytävissä varaosarungoissa
    ei valmiina moottorin alla minkäänlaista suojapeltiä, kone ja vaihdelaatikko toimivat taatusti liian kylminä ellei
    lisää aluspeltiä, jo vanhemmissa tehdasuusissa autoissa ollut osittain avoin suojapelti yllättävän hyvä. Viimeisissä
    valmistetuissa sätkissä (vm. -90) oli mukana alushuopa joka lähti puskurista ja peitti myös etummaisen äänenvaimentaja ja oli täusin umpinainen, ainoastaan öljynvalutusreiät paikallaan.

    #224872

    Voiko varaosaliikkeestä ostettu peruskannuöljy olla liian kallista? Kulkimesi sydän pumppaa suonissaan voidetta, joka pitää sen kunnossa ja vetreänä vuodesta toiseen. Paljonko tämä maksaa kesässä; 40€? 50€?

    Ja hei, öljytkin ovat kehittyneet tässä vuosien saatossa, en näe mitään syytä pakonomaiselle “ruohonleikkuriöljyn” hamstraamiselle, mikäli tiivisteet ja kone muutoin on kunnossa. Liukuvat nokka-akselin nostajat ja nokat saattavat joutua koville joidenkin nykyöljyjen kanssa, joista vanha suoja-aine on otettu pois, mutta monen nykyisen ajosuoritteen kanssa tämä tarkoittaa 10-60 vuoden ikää koneelle menneiden vuosien päälle. Aika moni asia tullee muuttumaan siinä ajassa.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #224874

    Ikinä ei ole tullut mieleen laittaa mihinkään koneeseen halvempaa ja huonompaa öljyä pienen rahansäästön takia. Moottoriöljy on viimeinen paikka yrittää säästää. Vaihtovälikin on minulla yleensä mieluummin liian lyhyt, kuin pitempi.

    Teboilin 20W-50 oli käsittääkseni ihan kelvollista öljyä. Tälle nyt pitää vain pakon edessä keksiä vaihtoehto. Britti Classicia ainakin seuraavaksi kokeilen, koska siitä on usealla hyviä kokemuksia.

    Kiitoksia kommenteista, eiköhän tämä aihe ole nyt taas joksikin aikaa syytä laittaa tauolle.

    AZL -58, AK350 -67, Morris Minor 1000 -62, Velosolex, Mobylette, Vespa, Pannonia, Excelsior
    Oulu -> Oulunsalo -> Varjakka
    Matti Mikkonen

    #224879

    En tarkoittanut kannanottoani päänaukomiseksi (kenellekkään) tai kyseisen öljyn morkkaamiseksi. Yritin kärkevällä tyylilläni vain nostaa esiin sen seikan, että 2cv-sissit säästävät välillä mitä älyttömimmissä asioissa. Tämä on ristiriidassa sen kanssa, että monelle kuljin on kuitenkin erittäin rakas kapistus.

    Tuosta mainitusta British Classic Motor Oilista ei ole henkilökohtaista kokemusta, mutta sen tuoteselosteeseen tutustuen sanoisin muutaman asian:
    Huonoa:
    -Viskositeetti. JYM:in laittamassa linkissä näkyy erittäin hyvin minkälaista tervaa tämän luokan öljy on kylmässä. Täällä etelässä oli joulukuussa lämpöasteita enemmän kuin Keski-Suomessa juhannuksena, joten “kesäsäässäkin” olisi ajoittain hyvää olla juoksevaa öljyä. Kahdessa viimeisimmässä koneessani 5W40 (Castrol Magnatec) on pysynyt sisällä erittäin hyvin. Avaamattomissa koneissa Valvoline Max Life 10W40 tai 5W30, molemmista erittäin hyviä kokemuksia. Öljyvuodot venttiilinohjurien brillitiivisteistä jopa loppunut tällä öljyllä.

    -“Täyttää vaatimukset aikakausille 1960 – 1980” Vaikka tätä lausetta käytetään myyntilauseena niin tämä ei muuten ole positiivinen aspekti. Perustelut: Tuon aikakauden jälkeen öljyiltä on alettu vaatimaan enemmän. Toleranssit ovat pienentyneet, turbokoneissa lämpötila-alueet kovempia, viritysastetta nostettu, hyrdaulisten venttiilinnostinten kanavien pitää pysyä puhtaana jne. jne. Viittaukseni “Ruohonleikkuriöljyihin” liittyi tähän, sillä vanhat ruohonleikkurit edustavat 20-luvun moottoritekniikkaa ja niissä on melko sama mitä öljyä niille antaa. 2cv:n moottori sen sijaan on ollut osittain aikaansa edellä, enkä pistäisi 2cv:n konetta aikajanalla samalle viivalle ruohonleikkurin kanssa.

    Hyvää:
    -“Sisältää kuormituksen kestoa parantavaa ZDDP-lisäainetta.” Tämä on juurikin sitä voiteluainetta, joka on hyväksi 2cv-tyyppisen nokka-akselin nostokoneistoa varten. Tätä ainetta saa myös pullossa: http://www.redlineoil.com/product.aspx?pid=121&pcid=21
    Myrkyllisyytensä vuoksi aine on poistettu tai vähennetty nykymoottoriöljyjen sisällöstä. En kuitenkaan usko, että pienellä vuosiajomäärällä ja kevyellä kaasulla nokkaa saa pilalle kymmenessä vuodessa käyttämällä öljyä, jossa ei tätä ZDDP:tä ole. Väitteeni perustan siihen, että uusien öljyjen muut kitkaominaisuudet ovat vanhoja öljyjä paremmat ja epäpuhtauksiakin on vähemmän öljyn seassa, jolloin nokkien pinnat pysyvät hyvänä.

    Vaikka mainitsin muutaman öljymerkin ja kyseenalaistin nuo pari kohtaa tuossa yllä niin ehdottomasti tärkein öljyseikka 2cv:ssä on se, että merkistä riippumatta vaihtaa öljyt säännöllisesti. Belgian Andren ja Lassen sanoin; “edes kilometreillä ei ole niinkään väliä, vaan sillä minkä väristä öljy on öljytikussa”.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #224883

    Joskus luin V8 Magazinesta jutun aiheesta. . . Sen mukaan tarinat synteettisten sopimattomuudesta vanhoihin moottoreihin syntyivät 70-luvulla kun ensimmäiset syntettiset tuli saataville. Niissä ei vielä ollut tiivisteitä helliviä lisäaineita, jolloin mineraaliöljyssä uineet tiivisteet saattoivat kovettua ja alkoi vuoto. . .
    Silloiset mineraaliöölit ei olleet kovinkaan peseviä, eikä kaikissa moottoreissa ollut edes suodatinta.
    Lisäksi jos moottori oli runsaasti ajettu männärenkaat oli “muurautuneet” karstalla. Pesevä synteettinen liuotti nämä liikkeelle ja moottori saattoi tosiaan hajota lähes kerralla. Tai ainakin tuntui väljistyneen kun männänrekaant vapautui karstan sisältä.

    5W-50 syntettinenhän on kuumana paksumpaa kuin 10W-30 mineraali.
    Tässä on ero siinä laitetaanko sitä öljyä kunnostettuun ja puhtaaseen mutta vanhanaikaiseen moottoriin. Vai paljon ajettuun jonka huolloista ei tietoa ole.
    Yksiselitteistä vastausta ei antanut V8:kaan. Halvimpia mineraaliöjyjä ei pidetty kovin suositeltavina, kun ovat juuri ja juuri stadardit täyttäviä. Synteettisyydestä ei pitäisi olla mitään haittaa, öljyhän on vain ominaisuuksiltaan parempaa.
    Toiseen käyttöön tehtyä ööliä ei myöskään suositeltu, dieselihin tehdyt öljyt on suunniteltu tulemaan toimeen noen kanssa.
    Kisaöljyt taas öljyyn joutuvan polttoaineen kanssa jne. . .
    Eli laadukasta, bensiniinmottorille tehtyä öljyä. 2CV:itä on käsittäkseni ajettu hyvällä menestyksellä ihan synteettisilläkin.

    Itellä oli Belgialaisesta romiksesta ostettu kone käytössä -97- -12 Tuolla Teboilin Silverillä, tosin vain kesät ajettuna.
    Eikä se oikeastaan rikki mennyt veto alkoi vähetä, ja vähän öljyäkin kulua.

    Esteripohjaiset sytettiset on vissiin niitä parhaita Redlinen tuotteen on ilmeisesti juurikin niitä. Mutta melko tyyriitä.
    Onko kukaan nähnyt mitään kestotestiä, jossa olisi ajettu jotain vanhaa mottoria jollain “museoöljyllä” ja modernilla sytettisellä ?

Esillä 11 viestiä, 1 - 11 (kaikkiaan 11)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.