Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Vaihteistokysymys

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 12 viestiä, 1 - 12 (kaikkiaan 12)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #125846

    Onko tietoa?

    Mihin malliin ja minä vuosina on käytetty kuvan mukaista laatikkoa?
    Lähinnä tuo ulkokuri kiinnostaa.

    #156614

    Jokin vanhuksen looda on kyseessä, ei kuitenkaan tavallinen 12 tai 18 hp:n koneeseen tarkoitettu. Myös vetostartti ja vaihteensiirto takaa viittaavat vanhukseen. Jäähdytysripoja on laatikon kuoressa tavanomaista enemmän. Olisiko vanhustiinan 21 hp: laatikko tai Ami kutosen?
    Lunta satanut Torniossa yhtä soittoa lähes kaksi vuorokautta.
    Tapani

    #156615

    Tuo ekassa viestissä kuvattuna on 2Cv -65 mallisesta. Samanlainen on kuvattu varaosakirjoissa 1949-1964 ja 1949-1968.
    Sellainen on kuvattuna myös entisöidystä -65 AZAM mallista 2CV Magazine lehdessä.

    Etsin tietoa juuri -65 malliseen kuuluvasta laatikosta.

    Tämä voisi olla yksi mahdollisuus vaihtoehdoksi. Siinä on Wanhuksen laatikko, mutta ei ole A, vaan AZ tyypiltään.
    Kytkinkoppa ja perämurikka samanlaiset, kuin tuossa eka kuvassa alussa. Vanhemmissa on A laatikko ja erilainen kytkinkoppa ja perämurikka.
    Mihinkähän vuosimalliin tarkoitettu. Löytyy tämän näköinen ainakin eräästä -66 mallisesta alkuperäisenä.

    Sama takaa

    Vertailuksi vielä vanha A laatikko. Siinä perämurikka jo poikkeaa edellisestä.

    Tämä löytyy varaosakirjasta 2CV 1949-1964

    #156616

    Alimmaisessa kaaviossa yksi jäähdytysripa ulkokuoressa enemmän kuin kysymyksen kuvassa.
    Tapani

    #156617

    @Merieira wrote:

    Alimmaisessa kaaviossa yksi jäähdytysripa ulkokuoressa enemmän kuin kysymyksen kuvassa.
    Tapani

    No niinpä olikin. Näemmä eri määrä toisella puolella.

    Homma alkaa kulminoitumaan tämän “ripalaatikon” ympärille. Siitä jos jotakin tietoa jollakin olisi.

    Laitan kuvan tuosta laatikon toisestakin poskesta. On sitten samalta puolelta, kuin varaosakuvassakin.

    #156618

    @Aakku wrote:

    @Merieira wrote:

    Alimmaisessa kaaviossa yksi jäähdytysripa ulkokuoressa enemmän kuin kysymyksen kuvassa.

    No niinpä olikin. Näemmä eri määrä toisella puolella.

    Vasemmassa seinämässä on yksi ratas kiinni, joten arvattavasti se puoli tarvitsee enemmän jäähdytystä. Kaikkea ne suunnittelijat ovatkin miettineet…

    #156619

    Minulla on vastaavan näköinen vaihteisto säilössä. Se on paräisin vm -64 2CV:stä.
    Tuossahan koppa on uudempaa mallia, mutta peräkappale ja kansi vanhuksen.

    Näitä ilmeisesti löytyy 60-luvun lopun kulkimista ? -64 moottori muuttui 18hp malliin ja vaihteisto tälläiseksi ?
    350AK:ssa vastaava, mutta isoilla jarruilla ?

    #156620

    @18heppainen? wrote:

    Minulla on vastaavan näköinen vaihteisto säilössä. Se on paräisin vm -64 2CV:stä.
    Tuossahan koppa on uudempaa mallia, mutta peräkappale ja kansi vanhuksen.

    Näitä ilmeisesti löytyy 60-luvun lopun kulkimista ? -64 moottori muuttui 18hp malliin ja vaihteisto tälläiseksi ?
    350AK:ssa vastaava, mutta isoilla jarruilla ?

    Tämä tieto auttaa jo paljon haarukoinnissa. Mullakin on tuntuma, että se olisi tullut -64 loppupuolella käyttöön.
    Kuitenkin -66 mallisessa olisi taas vanhan mallinen, mutta AZ laatikko. Olisiko niin, että tämä erikoinen ripalaatikko olisi ollut vain -64 syksystä -65 loppuun käytössä.

    #156621

    Muistaakseni laskin vaihteiston välitykset. Ja Cats:n netissä julkaiseman taulukon mukaan löytyisi 2/63 – 11/64 valmistetuista 2cv:stä.
    Mutta palattiinko sitten takaisin vanhanmalliseen kuoreen?
    Citikalla kun eivät ole juurikaan vaivautuneet merkitsemään vaihteistoja.

    #156622

    Mulla tuo ripavaihteisto on 6/65 valmistuneessa, jos se nyt on oikea vaihteisto siihen.

    #156623

    Moro !!
    Jos nyt muistan oikein, niin 60-luvulla Citroenilla oli useampi alihankkija vaihteistoille ja ne saattoivat kuoriltaan poiketa toisistaan ja näin saman vuosimallin eri tehtailla kasatuissa kulkimissa saattaa olla eri näköinen vaihteisto.
    Toinen juttu on Citroenin tapa “löytää” vanhaa kamaa tehtaan nurkista, joita sitten käytettiin kun oli pulaa tavarasta linjalla, olipa vissiin joitain sarjojakin joita kasattiin vanhoista osista, suomessa näitä lienee ainakin 70-luvun alun pikku-pakut 21 hp koneella, 6 voltin kampiakselipää-laturilla jne.
    Noissa korjaamokäsikirjan sivuissa laatikon kuoren kohdalla viitataan erillisiin sivuihin kirjassa, löytyisikö sieltä jotain selvitystä ??
    Lasse

    #156624

    Eli sama laatikko kuin 21 hp:n vanhustiinassa vm 68 tai ainakin siinä. Siis 21 hp:n koneeseen sovitettu. Ainakin voimansiirto takaa on vanhuksen laatikosta(ei 2cv4 tai 2cv6). Kuitenkin öljyntäyttöproppu jo hankalaa 4-6 mallia. Ainakin Tiinan lypsyjakkaran paikallaan ollessa vaikea täyttää.
    Tapani

Esillä 12 viestiä, 1 - 12 (kaikkiaan 12)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.