Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Vaihteiston tunnistusta

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 58)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #127495

    Tallia tonkiessa jäi kuvienmukainen loota kätöseen.
    en oikein ymmärtänyt mistä olisi kotoisin . Tunnistaako kenkään
    https://picasaweb.google.com/113793292782402406833/KuviaLaatikosta” onclick=”window.open(this.href);return false;

    M.Möykky

    #165393

    Tuota vaihteistoa joskus jo vuosia sitten ihmeteltiin, ja kovasti kummasteltiin. On muutamissa keskusteluissa tullut heiteltyä että “tällaisen olen nähnyt”, ja tässä se nyt sitten on…

    Vaihdekepakko viittaa vahvasti AMIin, kytkinkoppa taasen on vastaava kuin Nelkku/Kutos -vaihteistossa, muuten on kuten Wanhusvaihteisto. Hauska kokoelma, liekö sitten joku omavalmiste, vai tehtaan “esiaste” levyjarruille..?

    Yksi mikä tuolla saattaa sitten tulla vastaan, siis jos on alkujaan tehtaan tekosia tuo, niin jarrukumit voivat olla DOT eikä LHM -nesteelle käypäset..!

    #165394

    Kahdeksantoistakaakkiseen looraan ympätty levyjarrut ja vanhan nelkun vetarit?

    #165395

    Tuo laatikko ei ole kyllä 18 kaakkista nähnytkään.Ulkokuori vaikuttaa AMI6 loodalta, jossa on nelkun/ kutosen kytkinkoppi. Mutta tuossa päällä näyttäisi olevan tuollainen jännä palikka, johon on nuo satulat kiinnitetty. Sitten kuinkakohan tukevasti nuo levyt on saatu kiinitettyä vetareihin?

    #165396

    Piti vielä käydä fikkarin kanssa kurkkimassa sitä looraa.
    Kun sen ekan kerran näin niin pidin sitä amin lootana.
    Minun amit olivat sitä ikäluokkaa että kytkivaijeri veteli siitä pystyssä olevaska vipusesta.
    Tämä vetelee sieltä alta kuin nelkku tai kutonen.
    Kytkinaksila on tiheällä spoorilla ja siinä on yksi rinkula sorvattuna siihen poorin etehen.
    Eikös nelkussa ole kaksi rinkulaa.
    Jarruttelusatulat on kiinnitettynä jonkilaiseen “lisävälikanteen” joka on pultattuna haihteiston kuoreen.
    Kun joskus kampesin jarrupaloja niin turskahti poikkileikatun jarruputken päästä vihreetä lehmää.
    Eikös sen välitystä vois testailla ko pyörittelee kytkinakselista ja kahtelee kuinka vetarit kiertää.
    Saiskos vihjettä mitä siitä vois päätellä.
    Kaikesta päätellen viittaus on kyllä 60lukuun mutta mikä kuljetin?

    #165397

    @M.Möykky wrote:

    Kytkinaksila on tiheällä spoorilla ja siinä on yksi rinkula sorvattuna siihen poorin etehen.

    Vihjaa AMI8:n laatikkoon, edelleen siis väittäisin tuota AMI:n laatikoksi, johon tuo vaihdekepakon mutkatkin viittaa vahvasti…

    18-kaakkisen laatikon kansi on eri mallinen, AMI:n ja 12-kaakkisen kansi on tuollainen.

    Joku “vitsikäs” versio tuo kyllä on, yhtään ei houkuttaisi tarkempaa tutkimusta suorittaa… :mrgreen:

    #165398

    Tosiaan kovasti veikkaan sisuskalujen olevan mallia AMI6 tai AK350. Tuskin on 12 kaakkinen, mutta siinä ne vaihtoehdot sitten ovat. Helpoin konsti tuon välityksen mittaamiseen on kun pyörität vetareista täyden kierroksen ja lasket kytkin akselin liikkeen.

    #165399

    @AK-65 wrote:

    Tuo laatikko ei ole kyllä 18 kaakkista nähnytkään.Ulkokuori vaikuttaa AMI6 loodalta, jossa on nelkun/ kutosen kytkinkoppi. Mutta tuossa päällä näyttäisi olevan tuollainen jännä palikka, johon on nuo satulat kiinnitetty. Sitten kuinkakohan tukevasti nuo levyt on saatu kiinitettyä vetareihin?

    Se jännä palikka on kyllä ihan tehaasatehty noi omatekoisilla silmälaseilla katseltuna ja levyt on kuudella pultilla kiinnitettynä.
    Vieressä oli nelkun loota ja siinä tuplaristit, eivät ole samalta planeetaltakaan. Siinäaskissa on rummut ja ne kiinni neljällä tapilla.
    En tunne uudempien amien sielunelämää niin paljoa että osaisin päätellä esim sitä milloin amiin olis tullut riippupolkimet ja voisko tamä kyseinen mysteeri olla jostain 60luvun lopun amista tai tiinasta?
    Se aski tuli minulle yhdessä ryjäkasassa josta oli muotoutumassa dyane. Nyt kun sattuneesta syystä siitä läjästä olen joutunut tekemään ristisiitosta ja käyttämään osan sieltä toisen täältä. Taitaa vielä jäädä vielä tähteeksikin.

    #165400

    Olisi mielenkiintoista tietää onko tuossa lootassa vanhustiinan erittäin pitkät välitykset…?! Jos tuo on Ami8 esiaste-loota niin tuskin on lyhyillä välityksillä 8)

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #165401

    Veikkaan jonkun itsetekemäksi toteutukseksi. 60-luvun loppupuolella loodan kuoret muuttuivat jo “modernimmiksi” ja uskoisin esisarjan levyjarrutoteutusten olevan sellaisissa kuorissa, vaan mistäpä tuota tietää, kun ei varmaksi tiedä.

    Olisikohan tuossa haettu sitä pistintä mahdollista välityssuihdetta (3CV/Ami6) yhdistettynä levyjarruihin. Toteutus on taidonnäyte sinänsä.

    Olikos niin, että GS:n satulat sopivat myös 2CV:hen?

    #165402

    Moro !!
    Eipä ole tullut moinen vastaan, tuli mieleeni alkupään Meharit, oisko sellaisesta ??
    Jos muuten jouten, olisin kiinnostunut ostamaan Pakun nokalle ?
    Lasse

    #165403

    Onhan sekin mahdollisuus olemassa.Tarjouksia kehiin

    #165404

    @Isoo-Jukka wrote:

    Veikkaan jonkun itsetekemäksi toteutukseksi.

    Katselin uudelleen noita kuvia ja en kyllä jaksa uskoa pajasepän tekosiksi. Jarrusatuloiden välinen palikka näyttäisi olevan alumiinivalua ja alumiinivalu ei ollut mitään halpaa puuhaa 60-luvulla. Palikan valmistaminen valusta kannattaisi ainoastaan, jos on yhteydet valimoon tai talossa ennestään valutuotantoa. En olisi yllättynyt, jos tuosta palikasta löytyisi Citikan logo tai muuta varaosanumeroon viittaavaa kirjoitusta. Kotipajatyöskenneltäessä tuo olisi ollut niin helppo valmistaa teräsrakenteisena, etten usko kenenkään nähneen vaivaa valukappaleen suunnitteluun, muotin tekoon ja valamiseen. Koneistetuksi kappaleeksi tuossa on hieman liikaa yksityiskohtia. (Toki, on siihen todennäköisesti kierteet koneistettu, mutta että koko kappale olisi koneistamalla tehty…)

    Uskoisin tämän olleen puhtaasti prototyyppiasteella oleva viritys, joka jostain syystä on ajautunut Suomeen. Luultavasti testiajokissa ollut käyttökilometrejä keräämässä. Menee vähän samaan kategoriaan kuin kuusipulttiset vetarit 18hp koneen jatkeena, vai oliko kone jopa esisarjan nelkku, mutta loota muutoin 18hp mallia? anyway 1969.

    Erittäin hienoa, että tällainen erikoisuus on ajautunut Suomeen ja vieläpä noinkin kokonaisessa kunnossa. Toivon kovasti, että laatikko saa entisöinnin ja päätyy käyttöön Kiltakansaa tapahtumissa magnetoimaan.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #165405

    Valkea veli puhuu viisaita sanoja. Kyllä se on tehdastaekoisen näköinen.Siinä alumiinivalussa on jotain oisko tunnistustietoja yms.
    Eivätkä ole mitään kaiverruksia vaan ovat siihen valaessa muodostneet.
    Tulevana viikonloppuna taas voin sitä pyöritellä ja tutkailla.

    #165406

    En väitä mitään, kun en tiedä, mutta erään ulkolaisen spesialistin arvio valkokuvien perusteella:

    “No way original, look at the clutch cable bracket for old type clutches,
    interfering with cam adjusters for hand brake.
    Homemade “

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 58)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.