Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Vaihteiston tunnistusta

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 16 - 30 (kaikkiaan 58)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #165407

    Paas Jukka laittaen savoks tai tampereeks tuo pesiaalistin lausunto ja vähän kommenttia.
    Ei oikein viänny nuo ulukomuan kielet niin että ymmärtäisin.

    #165408

    @Isoo-Jukka wrote:

    En väitä mitään, kun en tiedä, mutta erään ulkolaisen spesialistin arvio valkokuvien perusteella:

    “No way original, look at the clutch cable bracket for old type clutches,
    interfering with cam adjusters for hand brake.
    Homemade “

    Kysy siltä ulkomaalaiselta spesialistilta että kuinka moni viihtii kotona valaa tuollasia alumiiniosia… 😆

    Edelleen seison järkkymättä ekan mielipiteeni takana, jotta ei oo kototekonen, vaan mahdollinen tehtaan proto… 🙄

    #165409

    Muistankohan oikein, että tuollainen vaihdelaatikko on myös Kuopiossa olevassa Ami8-projektissa? MPH voinee vahvistaa mielikuvaani.

    Ami8:ssa oli tosiaan lhm-levyjarrut jo 1969. Itselläni olevassa tammikuussa 1970 tehtaalta tulleessa ami8:ssa on jo erilainen laatikko, joka on kannesta helposti tunnistettavissa ami8:n laatikoksi. Samanlainen löytyy myös joulukuussa 1969 tehtaalta tulleesta varaosakasasta. Molemmissa on sellainen valkoinen puolipallon muotoinen muovipala mustan kumin alla vaihdekepin juuressa. Valitettavasti kuvaa ei ole nyt saatavilla.

    #165410

    Otaksun ulkomaalaisen specialistin olevan 2cv-Viking? En väitä etteikö hänellä olisi järkkymätön kokemus vaihteistojen suhteen, mutta vastaavia vaihteistoja ei varmasti ole montaa jäljellä. Ts. vastaavaan omituisuuteen ei ole tullut törmättyä 2cv-kirjallisuudessa tahi tosielämässä ja siitä syystä tuollainen kummaksuttaa niin paljon, että helpolla ajattelee sen olevan kotitekoinen.

    Kun protovehkeitä kehitellään niin monessa kohtaa määrärahat ovat erittäin vähissä ja homma annetaan pienelle ydinporukalle. “Kas tässä, siinä on loota, tehkää siihen levyjarrut, aikaa kolme kuukautta”. Ja helpolla syntyy uusvanhaa, jossa saattaa olla ristiriitaisia palikoita. Kuinka moni pitkänlinjan harrastaja on pystynyt harrastamaan kuljintaan huomaamatta, että “hei, eihän näitä katon kiinnipitopeltiliparetta ole tarvinut vuoden -55 jälkeen ja täällä ne edelleen majailevat nelkun korissa tehdastekoisena takaluukun alla piilossa!?”. Vastaavia paikkoja on monia. Uutta on syntynyt, vanhaa on jäänyt ja välissä on pitänyt vähän kokeillakin, että sitä uutta syntyy. (Esim. starttimoottorin kehittely pääinsinöörin vastustuksesta huolimatta TPV:n aikoihin…)

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #165411

    @M.Möykky wrote:

    Paas Jukka laittaen savoks tai tampereeks tuo pesiaalistin lausunto ja vähän kommenttia.
    Ei oikein viänny nuo ulukomuan kielet niin että ymmärtäisin.

    Kokkeillaas kiännöstä..:

    “No way original, look at the clutch cable bracket for old type clutches,
    interfering with cam adjusters for hand brake.
    Homemade “

    “Ei missään tapauksessa alkuperäinen, sillä tuossa on kytkinvaijerin kiinnike vanhan mallin kytkimelle,
    häiritsemässä käsijarrun säätönokkaa.
    Kotitekoinen”

    Tuota tuli silloin joskus vuosia takaperin jo katseltua Mäntyharjulla käydessä, ja silloin jo vahvasti tulin siihen uskoon että olisi tehtaan sovellus… M.Möykky muistanee, ajeltiin pitkin poikin, ja nosteltiin sekalaista tavaraa Xm:n kyytiin..?

    #165412

    Voi myös olla jonkin kaukomailla (esim Chile, Argentiina) valmistetun mallin loota.

    http://bobfrassinetti.tripod.com/citroen_2cv_argentina/
    http://www.citroenet.org.uk/foreign/latin-america/argentina/argentina1.html

    Ekassa kuvassa näkyy kannen kiinnityspultit. Pultinkannoissa on erikoinen kolmiomainen kuvio. Tällaisia pultteja en ole ennen nähnyt Sitikoissa. Myös tämä seikka voisi viitata johonkin Ranskan ulkopuoliseen tehtaaseen, jossa on käytetty paikallisia pientarvikkeita.

    #165413

    Ulkomaalaiset spesialistit voivat olla yhtälailla väärässä, mutta jostain Ranskan suunnalta voisi silti löytyä se oikea vastaus, kun vain sopivalle henkilölle nuo kuvat osuu näyttämään. Kaikki toistaiseksi esitetyt olettamukset ovat yhtä hyviä arvauksia 🙂

    Itseäni silti häiritsee, että tuossa on yhdessä 60-luvun alun ja lopun osia eikä sitä kautta oikeen vaikuta tehtaan tekosilta, vaan mene ja tiedä.

    Toisinaan taitavat harrastajat saavat aikaan yllättävän ammattimaista jälkeä. Voihan asialla myös olla joku tarvikevalmistaja, joka olisi tehnyt valuosia levyjarruja varten jo 60-luvun alkupuolella.

    Amikutoseeni, olisiko hollannin Ami-kerhossa tietoa missä vaiheessa ekat kevyjarrut tuli kuvioihin?

    #165414

    Tietääkseni ensimmäiset tehdastekoiset levyjarrut tulivat Ami8:n mukana 9/1969. Vaihdelaatikon malli saattoi olla ihan alussa erilainen. Oman kokemukseni mukaan 12/1969 oli jo mallia, joka löytyy sivulta 53: http://www.agua.nu/ds-files/tony-jackson/2CV/586-3_Ami8.pdf
    Kuvassa näkyy myös tuo puolipallomainen valkoinen muovipala, jos oikein tarkasti katsoo:)

    Citroeen-tyyliin on tietysti mahdollista, että malli on muuttunut kesken kaiken ja välillä on laitettu yhtä ja sitten taas toista vaihteistoa.

    Onkohan mph kuulolla? Löytyykö kuvaa siitä tallissasi olevasta ami8:n vaihdelaatikosta? Siellä ainakin oli aika erikoisen näköinen laatikko levyjarruilla.

    #165415

    @Jasu wrote:

    “Ei missään tapauksessa alkuperäinen, sillä tuossa on kytkinvaijerin kiinnike vanhan mallin kytkimelle,
    häiritsemässä käsijarrun säätönokkaa.
    Kotitekoinen”

    Tänään juuri käsijarrupaloja säätäneenä voisin olla sitämoeltä, ettei tule tuo kytkinvaijerin kiinnike eteen.

    Olisi kiinnostavaa nähdä pari kuvva, kun tuosta olisi poistettuna satulat ja levyt, koska kun muistelee tuota tuplaristi vetarin kiinnitystä vaihteistoon, niin on tidella jännä miten on tuo pulttijako suoritettu. onko tähänkin tehty jokin välilaippa orkkis neljäpulttiseen, jossa onkin taas suoraan jako kuus pulttiseen? Mahtaakos nuo satulat olla samaa mallia, kuin 0 sarjan geesussa, koska normi kutosessa satulat on toisin päin. Tosin onhan nuo voineen kääntyäkkin, mutta sitte kun katselee tuota jarruputkien asentoa, niin näin päin nuo satulat kuuluu olla. Ja sitten tuo kiinnostaa kanssa kovasti, että mihin tuo satuloiden kiinnitys palikka on oikein pultattu ja kuinka lujaa se ylipäänsä on kiinni. Eli hieman syhyää käsiä päästä tutkimaan tuota tapausta lähemmin.

    #165416

    @Isoo-Jukka wrote:

    Amikutoseeni, olisiko hollannin Ami-kerhossa tietoa missä vaiheessa ekat kevyjarrut tuli kuvioihin?

    Eräältä Hollannin Ami-kerhon jäseneltä sain tiedon, että Ami 8 Berline tuli 11.3.1969 rumpujarruin. Levyjarrut se sai syyskuussa 1969.
    Ami 8 Break oli alusta pitäen levyjarruin.

    #165417

    Moro !!
    Joissain malleissa ami tai LN oli suora vaihdetanko ja LN:ssä satulat noin päin. Mausteena vielä visa-mallin startti ja siten erilainen hammaskehä vauhtipyörässä.
    Nimim. kasasinko turhaan ennekuin huomasin 👿

    #165418

    Rupesin ryhtymään tekemään tutkimusta mikä tämä oikein on.
    Tuli mieleeni pari pointtia…. Voitais nyt varmaan unohtaa HOME MADE kuin myöskin ami.
    Ehrottaisin että suuntautuisimme nyt dyane 6 tai LN tai jokumuu laite linjalle.
    Lisäsin vähän kuvia jotka mielestäni tukee aatoksiani.
    Jos tämän on joku omassa tallissaan omin pikkukätösin rakennellut niin tosella haluaisin tutustua kyseiseen henkilöön.

    Huomenissa jatkan kuvauksia ja havainnointia nyt vois sanoa lähes tamperelaisittain jotta sommororo!
    Huomispäivän ohjelmaan ajattelin sisällyttää vähän loodan pyöritysta ja yritys selvitellä välityksiä.

    #165419

    Kyllä se enempi aikainen ami 8 laatikko voisi olla. Dyane 6:set oli isoilla rumpujarruilla. (Samoin LN?)
    Miun 2cv6 vaihteistossa oli ns. nelkun vetarien lähdöt alkuperäis asennuksena. Epäilen sen olevan ensimmäisiä kutosen lootia -70 luvun alusta, nyt kyseessä oleva siis voisi olla vast. Ami 8 versio…
    Haikonen herätys! Käyhhän tutkimassa millainen loota siun amissa on.

    #165420

    Ei ny sotketa LN:ää tähän, sillä sen jarrut on pyörännavoissa… 🙄

    Vaikkakin sen moottori on Sätkästä, niin vaihteisto on GS -johdannainen jolla ei ole mitään yhteistä näihin… LNA:sta sitten löytyi 652cc moottori, sama mikä sittemmin löysi tiensä Visan keulillekin…

    #165421

    Itse tunnen wanhus-lootat sen verran heikosti, että kysyn, onko normaalisti vanhuksessa nuo neljä kiinnitysreikää?

    Valukappaleen numeromerkinnän perusteella uskaltaisin edelleen väittää tehdastekoiseksi. Ja tietty kappaleen yksityiskohtaisuudesta johtuen. Se miksi kappale on valettu noin monimutkaisesti johtuu siitä, että sen rakenteeseen on haettu riittävää jäykkyyttä vastaamaan jarrujen aiheuttamiin vääntöihin. (luonnollisesti)

    Mutta nuo vetarit ovat myös vähintäänkin mielenkiintoiset rakennelmat! Levyt taitaa olla täysin vastaavat, mitä kutosissa on nykyäänkin? Jos näin on niin on kyllä melkoisen onnistunutta ja kauaskantoista suunnittelua ollut, eli jarruvoimat ovat riittäneet myöhemmin jopa 32hp Acadianeen yms.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

Esillä 15 viestiä, 16 - 30 (kaikkiaan 58)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.