- Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 1 viesti (kaikkiaan 1)
Esillä 1 viesti (kaikkiaan 1)
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.
Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › Vaikea on äänistä päätellä missä vika
Elokuun lopulla olin lähdössä Mikkeliin Killan koulutustapahtumaan ja kiinnitin huomion ylimääräiseen ääneen sätkän koneessa. Kuului kalkatusta kun vähän nosti kierroksia. Koneen lämmettyä kalkatus hävisi ja ajattalin, että eiköhän se tuon reissun kestä (n.500km). Mikkelistä takaisin lähtiessä kuului taas tuo kalkatus. Jullen kanssa sitä kuunneltiin ja hänen diaknoosinsa oli sama kuin itsekin olin epäillyt. Kiertokangen yläpään laakeri eli männäntapin holkki.
Pari viikkoa sitten kone työn alle. Kannet ja pytyt irti. Ei löytynyt välyksiä laakereista. Vikaa kyllä löytyi, mutta ei pitäisi aiheuttaa noin kovaa kolinaa. Toisen pakoventiilin nostajatangon alempi pää oli irronut. Tätä on kuulemani mukaan tapahtunut muillakin, mutta myös saman nostajan kuppi, se, joka tulee nokka-akselia vasten oli myös murtunut. Ei irtipoikkihalki, mutta kahdella sivulla oli selvät murtumat.
Kone takaisin kasaan ehjillä osilla ja nokalle. Käyntiin ja sama kolina, ei ollut apua remontista.
Uusi diaknoosi kolinasta oli etummainen äänenvaimennin, jota sitten stetoskoopilla kuunneltiin, kuten oli aiemmin konettakin kuunneltu.
No, eihän se ääni pöntössä voi enää isompia vauriota aiheuttaa, joten Sätkä ajoon.
Kolina kuitenkin lisääntyi siinä määrin, että tänään päätin etupöntön vaihtaa. Pönttö on ollut käytössä n. 4,5 vuotta ja 45t km. Vielä on niin hyvä näköinen, että voisi pitää ihanvähänkäytettynä, mutta kolina oli kyllä uskomaton mikä tuosta lähti.
Nyt on taas normaali äänet ja kehtaa ajella.
Masa
Copyright © 2023 | Suomen 2CV-Kilta ry | Tietosuojaseloste