Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Väljistä olkatapeista

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 19)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #126051

    Kysymys 1: Paljonko normaalisti pääset kilometrejä yksillä olkatapeilla?
    Kysymys 2: Oletko asentanut/asennuttanut nopeasti väljiintyviä olkatappeja?
    Kysymys 3: Kauanko meni väljiintymiseen?
    Kysymys 4: Mistä tilasit nämä huonot olkatapit ja mikä oli valmistaja?

    Mielipidekysymys: Miten asentajan pitäisi tulla vastaan, jos selkeästi havaitaan olkatappien väljiintyneen ennen aikojaan? Pitäisikö asentajan laskuttaa huonolaatuista olkatappitarjontaa myyvää diileriä ja asentaa suosiolla uudet tapit asiakkaalle ilman lisäkuluja? Pitäisikö asiakkaan maksaa uusien tappien vaihtotyö, mutta “talon” tarjota uudet tiukat tapit?

    edit: kirotusvireitä 😳

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #157617

    Vielä yksi jatkokysymys: Mistä saa ja minkä merkkisiä Hyviä olkatappeja?

    #157618

    😳 25vuoren aikana olen joutunut uusimaan yhren olkatapin ja se oli kulahtanu reikä soikeaka etutassun jämptistä reiästä ei laakeri osasta tämän vois välttää lukitsemalla, uuren sarjan ostin sitroselta ja etutassun käytetyn hyväkuntosen, lisäksi on olemassa jokin rasva millä saa väljyyttä poistettua pitkäaikasesti ! :mrgreen: olen ajanut nelkullakin parisataa tuhatta ei ollut onkelmia ! 🙄

    #157619

    Tunnistuksen ongelma onkin, että muissa kuin Citroenin tapeissa ei ole minkäänlaisia pakkausmerkintöjä (ainakaan minulla olleissa). Itse tapeissahan ei tyypillisesti myöskään lue mitään.

    Itselleni ei ala-arvoista laatua ole osunut ja tapeilla olen päässyt parhaimmillaan n. 100.000 km. Rasvauksen tiheys ja rasvan laatu tietysti vaikuttavat myös. Erityisesti talvinen märkyys ja suola kuluttavat kai myös tappeja erityisesti.

    Tappeja ei kannatakaan vaihtaa ihan huvin vuoksi, jos suurta väljyyttä ei esiinny. Kyseessähän voi olla vaikka alkuperäinen tappi, joka kestää vielä toiset 50.000 km!

    Juuri muuten tilailtiin ranskalaiselta toimittajalta nimenomaan kalliimpia alkuperäistappeja, mutta toimituksessa olikin sitten halvemmat “tavalliset”, kun oli tavara lopussa 🙁

    #157620

    Jos jostakin saa tappisarjaa pronssihelalla, ilmoitelkaa. Ainakin niissä uusissa (valmiiksi väljissä) joita olen hankkinut, on ollut teräshelat.

    #157621

    -ainakin sitrosen hinnastossa myyrään alkuperästä tappisarjaa, voi soittaa ja varmistaa minkälainen ! :mrgreen:

    #157622

    Minulla ollut samat olkapatit ja etupään rensselit vuodesta 1997, jolloin laitteen mittarissa oli lukema 60,000 km. Olen itse ajellut noin 25,000 km vuodessa, joten kaikkiaan yli 300,000 km ja olkapatit ovat edelleen tiukat. Rasvaa usein ja säästelemättä, paljon ja kovaa ajoa. Eturenkaita on tosin tullut vaihdettua.

    #157623

    Kysymykseen valmistajan vastuusta: minulla on kerran kulunut korjaamolla asennettu Berlingon pyöränlaakeri ennen aikojaan väljäksi. Paja asensi empimättä uuden laakerin. Työstä ja osasta ei veloitettu mitään.

    Pyöränlaakerin takuu on Citroën-korjaamon mukaan 2 v tai 100 000 km. En tiedä, onko olkatapille määritetty näin tarkasti vähimmäiskestoa, mutta pitäisi sen ainakin tuon verran kestää.

    #157624

    Ei ainakaan noille nimettömille tarviketapeille voi antaa kovin kummoista takuuta – aina ne ei ole kestäneet edes asennusta hyvillä työkaluillakaan.
    Mikäli Citroen vielä toimittaa alkuperäistä sarjaa on takuukuvio juuri mainitsemasi. Onko jollain numero?

    #157625
    jym

    Onko jollain numero?

    Tappi (Axe de 110×17 de pivot d’essieu) = A 413 5 A

    Hela ylempi (Bague supér. de pivot d’essieu de 21×17,062×19) = A 413 2

    Hela alempi (Bague inf. de pivot d’essieu de 21×17,062×31, depuis Juillet 59->) = A 413 3 B

    //jym

    "Operaatio 2CV-Lampaansyöjät" tulossa X/20XX. Hio puukko ja valkosipulinkynnet teräviksi.

    #157626

    Se miksi kysyin tätä, johtui kaverini sätkän kohtalosta…Asennutti viimekesänä uudet olkatapit eräässä liikkeessä ja nyt vain 3000km myöhemmin tapit ovat jälleen yhtä väljät kuin ennen remonttia. En meinannut uskoa ennenkuin itse kokeilin, jotta väljät ovat! Monestihan katsastuksessa valitellaan väljyyttä kun tietämättömyyttään kokeilevat raidetangon suuntaisesti välystä…

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #157627

    :mrgreen: mutta onko väljyys tappi/laakerholkki vai tappi kautta ns etukäpälä kiintee osuus elikkä onko tapin vaihto poistanut väljyyren vai asennuksen yhteuressä tehty rasvaus ? 😳 ja kiinteä reikä soikio ?

    #157628

    Ei se nyt ole oleellista missä kohtaa tappia se välys on….! Jos työ teetetään ja siitä maksetaan, ni eikös rahalla pitäisi saada sellaiset tapit millä menee katsastuksesta läpi? Jos korjaamolla on jo aikaisempi epäilys, että laatu on skeidaa niin miksi asentaa ja rahastaa jos niillä ei mitään tee? Bisnes on bisnes ja mooses on mooses, tiedän kyllä….mutta silti!

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #157629

    8) joo jos on sitikan olkatappeihin perehtynyt liike, mutta jos viet osat ja auton liikkeeseen jolla ei oo kokemusta niin ei ne tiiä mitä propleemia eteen tulee ja jättääkö sit puretun auton seisomaan pyörät irti ja sanoo ei me viittittykän korjata, ite jos tekee ni voi huomioira ja vaihtaa huonot osat rattia myöten :mrgreen:jos vaihtaa pyyretyt osat ni ei voi vastata jos osat on huonot ! 😈

    #157630

    Empäs muuta tiedä,, mutta kun olkatappisarjan käteensä saa ja kokeilee ja mittailee sitä niin siinä jo paljastuu onko sarja kelvoton..
    Mitataan kynkän reikä sekä helan reijät navassa sekä itse tapin vahvuus ja helat..
    Mauseri riittää,, sillä jo näkee kympin tarkkuudella suuntia mitä tavara on..
    Jos ei mene tuosta kontrollista läpi niin vaihto työ on mielestäni turhaa..
    Vaihto työ täytyy tehdä itse tai teettää asian osaavalla jolla on tarvittavat työkalut.. Joka ei kelpuuta itsekkään huonoa tulosta..
    💡 😉

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 19)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.