Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Väljistä olkatapeista

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 4 viestiä, 16 - 19 (kaikkiaan 19)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #157631

    Eräs ongelma olkatappien vaihdossa on rasvatiiviyden saavuttaminen
    tapin yläpäässä, olenkohan nähnyt yhtään tässä suhteessa onnistunutta
    tapinvaihdosta, melkein neuvoisin kaikki tapinvaihtajat koulunpenkille.
    On aika turhaa keskustella tappien kestävyydestä jos perusasia,
    voitelujärjestelmän toimivuus on heikko. Jos systeemi vuotaa yläosasta
    tiivistekupin reunoista, ei synny riittävää painetta jotta rasva pursuisi
    ahtaampiin paikkoihin.
    Toinen asia on käytettävän rasvan laatu: itse olen käyttänyt grafiittirasvaa
    joka ei muuten sovellu paikkoihin joissa on kumiset laakeritiivisteet.
    Sillanpään Pentti kertoi vaihtaneensa kymmeniä olkatappeja, ei koskaan
    omaan autoonsa jonka hän voiteli grafiittirasvalla.
    Gustaf

    #157632

    Täältä keskustelupalstalta kerättyjä niksejä:

    Olkatappien vaihdossa on ongelmallista saada yläpään sulku klommi pysymään kiinni ja pitävästi paikoillaan kun rasvaprässillä suoritetaan rasvausta.

    Tässä muutamia niksejä klommin kiinnittämiseksi jotta rasvaprässin antama suuri paine ei työntäisi klommia irti tai että se ei vuotaisi.
    1: Jos se tulppa ei ole niittaantunut kunnolla kiinni, ei taida auttaa kun vetoakseli irti,ja isoleukainen tukeva liimapuristin avuksi. Näin saa ainakin rasvan menemään oikeaan paikkaan.

    Ainakin ami6:ssa , ehkä muissakin wanhuksissa on paljon fiksumpi, O-renkaalla ja lukkorenkaalla toteutettu lukitus.

    2: Olkatappien vaihdon jälkeen puhdistetaan yläosa kaikesta rasvasta. Laitetaan Araldit liimaa reilusti yläpäähän. Vasta muutaman tunnin kuluttua rasvataan olkatapit ja kyllä pysyvät tiiviisti.

    3: Tukevalla tuurnalla lyö paikoilleen. Hitsaa pari pientä pistettä, pienet nöölit vaan että saa taas purettua.

    4: Ala-ja yläkuppi yhdistetään 8mm:n pultilla yhteen! Eli se piiitkä pultti hitsataan tigillä yläkuppiin ja alakuppiin tehdään m8 kierre ja vot koko homma kiristyy kasaan eikä vuotoja esiinny, varsinkin kun käytti yläkupissa liimaa!

    5: Olkatapin vaihdossa voi tehdä reuraavaa: Viilataan 10 millin kuparitangosta tappi olkatapin yläpäässä olevaan reikään (kuvassa numero 2), tappi ei kuitenkaan saa olla niin pitkä että se sulkee ylä puslalle menevät rasva reiät (kuvassa reiät b). Tapin voi lisäksi liimalla varmistaa tiiviiksi. Tällä konstilla estetään rasvan suora pääsy ylä klommin alle, joten rasvan paine kohdistuu vain laakeri puslille meneviin reikiin (kuvassa reiät b).

    Että tällaista tästä olkatapista…..

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #157633

    Tulipa mieleen vielä sellainen mitä Artsi-vainaa tuli tuonne olkatapin yläpäähän joskus laitelleeksi, tulpaksi. Vetarin pultti, käypi just kivasti ja tiiviisti, ja on sopivan kova kun parikiloisella moskalla mossauttaa, ja sivullepäin lyömällä “katkaisee”…

    Vierestä pari kertaa seuranneena kyseistä toimenpidettä, äkkiä ja näppärästi, edellyttää tietenkin että näitä pultteja on nurkissa jouten lojumassa kuten siellä silloin oli…

    Näin se muisti palailee pätkittäin..?

    #157634

    Yllättävän hyvin on se yläpään tulppa tiivistynyt, kun on jättänyt väliin jotain hieman paksumpaa muovikalvoa (esim. muovitaskusta). Tätä voi hieman kluumailmapuhaltimella lämmittää ennen lyöntiä.

Esillä 4 viestiä, 16 - 19 (kaikkiaan 19)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.