Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Valko-wanhuksen pyyhkijäremppa.

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 14 viestiä, 1 - 14 (kaikkiaan 14)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #126543

    Jo kaksi vuotta sitten tuli tekohengitettyä Valko-pakun pyyhkijät kohtuukuntoon ainakin niin, etteivät pyyhkijänvarret pudonneet jatkuvasti konepellille ja Tsekinmatka sujuikin tietysti pääasiassa sateettomissa olosuhteissa.

    Nyt kuitenkin yksi akselin läpivienti lopullisesti väsytti pellin allaan ja painui läpi kabiinin puolelle. Toinenkin puoli oli jo halkeamilla ja alla oleva pelti mureni käsiin avattaessa.

    Kaikissa mekaanisissa osissa on tietysti reilusti väljää, mutta onneksi on tullut jo vuosia sitten varastoitua muutamia avainosia eli messinkiset läpiviennit ja akselitapit. Tekisi mieli teettää noista jossain kopiot ennen asennusta, sillä näitä osia on käsittääksni hyvin vaikea saada enää mistään. Osisiko joku valmistaa esim. noita akselitappeja? Niitä voisi tehdä millin ylikokoonkin, jolloin läpivientiä voi vastaavasti avartaa ja käyttää vanhatkin osat.

    Mainioksi apuvälineeksi purkuhommissa osoittautu pienoiskaasupistooli, jolla sai neulamaisen liekin kohdennettua juuri oikeisiin kohteisiin polttamatta ympäristöä. Olen varma, että tuuletusluukun kiinnitysruuvut olisivat katkenneet ilman tällä lämmittämistä, rasvausta ja harjausta. Tuommoiset vekottimet eivät paljoa maksa ja käyttävät sytkärin kaasupatruunaa.

    Ikävä remppa, johon aikaa tulee varmaan kulumaan yhtä paljon kuin rungon vaihtoon, mutta pakko tehdä.

    #160471

    Uudet osat menivät tutulle kopioitavaksi, joten ne saanee säilyttää mallikappaleina jälkipolville.

    Revenneet reiät hitsasin umpeen asettamalla sopivankokoisen galvanoidun pellinpalan kabiinin puolelle. Ensin pisteillä reunoista ja sitten täyttä saumaa keskelle. merkkasin sitä ennen pyyhkijöiden reikien sijainnin maalarinteippeihin. Ovat muuten wanhuksessa leveämmällä kuin uudemmissa malleissa. Märillä sanomalehdillä on kätevä suojata työympäristöä ja tuulilasia.Mitä se Katainen siellä ilkkuu, kyllä budjetissa näin tehden pysytään…

    Pohjamaali, ohut kerros lasikuitukittiä, hiontamaali… kohta saa porata uudet läpiviennit.

    #160472

    Reiät on kairattu ja paikkamaalaus suoritetu käsitellylle alueelle. Tein maalauksen kehittämälläni erikoismenetelmällä 😉 Töpötetään maalia sormen päähän kiedotun nukkaamattoman kankaanpalan avulla kohteeseen maalin määrää reunaa kohden vähentäen. Kun maali on sopivasti kuivahtanut, mutta vielä pehmeää, kastellaan paljas sormi fairy-veteen ja hierotaan varovasti tuoretta maalipintaa niin, että se silottuu ja reunasta tulee mahdollisimman huomaamaton. Maali ei tartu pasuaineen ja veden ansiosta sormeen. Harjoittelu tekee mestarin.Kynäruiskulla saa paremman jäljen, mutta joutuu suojaamaan enemmän ja maalisumu leviää laajemmallae himmentäen ympäröivää pintaa.

    #160473

    Nokkela konsti !!
    Uskaltaiskohan harjoitella konepellin nurkkaan, josta Raid AutOfAustria terra vei maalin mennessään ja jäljelle jäi hankala tähtikuvio paikattavaksi 😡
    Lasse

    #160474

    Tottakai, mutta hio reuna tasaiseksi, ei se maali täytä mitään ja kutistuu kuivuessaan. Aina voi harjoitella vaikka metallipalalle.

    #160475

    Serkun mies teki hienot korvausosat pyyhinremonttiin, Hydrauliikkaliittimestä sai sorvaamalla ihan alkuperäisen kaltaiset läpiviennit. Koska vanhat akselit olivat mitoissaan, käytin ne, mutta oikealla kuvassa näkyy myös puolivalmisteita uusista akseleista, Välitankojen päitä litistettiin hivenen prässissä, jolloin saatiin väljistyneet kolot taas tiiviiksi. Kasatessa käärin nivelten ympärille superloonista rasvatollon, jonka toivon hidastavan kulumista.

    Joka tapauksessa wanhuksen pyyhinmekanismin “laakeroinnit” ovat kovin ranskalaiset eikä niitä saa täysin välyksettömäksi millään. Nyt kuitenkin Valkon pyyhkijät ovat elämänsä iskussa ja suorastaan odottavat sateisen Saksan läpiajoa mennen tullen.


    Palautin samalla vanhat soukat pyyhkijänvarretkin käyttöön. Pitää testailla riittääkö niiden puristusvoima pyyhkimään vettä kunnolla. Ajatuksena on myös tehdä päähän ruuvikiinnitteinen pieni adapteripala, joka sallisi uudemmantyyppisten sulkien käytön vaihtoehtona. Niin, uudet wanhussulatkin pitää kaivaa kellarin kätköistä esiin.

    Kuka ties noita uustuotanto-osia tehdään samoilla lämpimillä pieni sarja, kiinnostuneet ilmoittautukoon.

    #160476

    Hyvä Jukka. Hieno kuvaus projektista. Tähän facebookin tykkää nappia 🙂

    #160477

    Toivottavasti tällaiset kuvaukset rohkaisee muitakin ryhtymään toimeen erinäisten vaivojen kuntoonsaattamiseksi. Kun ongelma on korjattu, sitä ei enää ole (paraskin sanomaan 😉

    #160478

    @Isoo-Jukka wrote:

    Joka tapauksessa wanhuksen pyyhinmekanismin “laakeroinnit” ovat kovin ranskalaiset eikä niitä saa täysin välyksettömäksi millään. Nyt kuitenkin Valkon pyyhkijät ovat elämänsä iskussa ja suorastaan odottavat sateisen Saksan läpiajoa mennen tullen.

    Jos haluaa lähteä hifistelemään tuon laakeroinnin kanssa niin yksi vaihtoehto on sorvata akselia vielä ohuemmaksi ja korvata poistettu metalli nylonisella holkilla. Nylon kun tykkää rasvapintaisesta akselista huomattavasti pidempään kuin rauta vasten rautaa.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #160479

    Kokeilin kerran nylonholkkeja enkä ollut tyytyväinen. Toimi alkuun ihan moitteettomasti, mutta kun syksyllä oli pidempään kosteat ilmat, niin nylonholkit imivät vettä itseensä ja turposivat sen verran, että alkoi ahistamaan.

    #160480

    Tuo reikä tappiin syteemi ei voi millään tulla tiiviiksi ilman jonkin sortin laakerointia. Siis se käyttövivun liittymäkohta akselitappiin, ei itse läpivienti. Aber simple is skön & very francaise!

    #160481

    @Masa wrote:

    Kokeilin kerran nylonholkkeja enkä ollut tyytyväinen. Toimi alkuun ihan moitteettomasti, mutta kun syksyllä oli pidempään kosteat ilmat, niin nylonholkit imivät vettä itseensä ja turposivat sen verran, että alkoi ahistamaan.

    Nyloniakin on useampaa laatua ja jotkut laadut ovat varsin herkkiä suolavedelle, jolloin kuvailemasi tapahtumasarja on raadollista todellisuutta. Voi siinä muutakin polymeeriä käyttää, mutta idea on sama…

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #160482

    Kopioin röyhkeästi lupaa kysymättä tämän pyyhkiä remontin 2cv-Wikiin — > Niksit osioon…. 🙄

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #160483

    Kannatetaan.

    Valko toissapäivänä katsastettu uusilla pyyhkijöillä. kuljin oli koko ajan liikennekäytöstä poistettuna, mutta varatulla ajalla saa käydä konttorilla ilman käyttöönottoilmoitusta. Senhän kai tiesittekin? Otan hänet aktiivikäyttöön hieman myöhemmin.

    Ensimmäistä keraa ikinä annoin vain katsastusmiehelle avaimen (ja käynnistysohjeet) ja noudin kulkimen muutamiuen tuntien kuluttua.

Esillä 14 viestiä, 1 - 14 (kaikkiaan 14)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.