Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Valot ei sammu..

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 12 viestiä, 1 - 12 (kaikkiaan 12)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #122556

    Tervehdys kaikki,

    Kävin tänään katsastuttamassa kulkimen, jonka viime kesänä hankin. Läpi meni helposti, mutta huomasin kotiin palattuani, että etuvalot eivät enää sammu 0-asennossa, vaan toimivat samalla tavalla kuin V-asennossa. Kyseessä on siis 2CV4 vm71. En tiedä mitä ihmettä se katsastusukko olisi voinut tehdä, koska vielä ennen sinne menoa valot toimivat normaalisti. En sitten tiedä ehtikö se tehdä jotain tuhoja ennenkuin kerkesin hätiin, kun eihän se raukka saanut koko kuljinta edes käyntiin. Käänteli vaan avainta tuskissaan 🙂 Täällä varmasti joku tietää missä vika piilee?

    Muuten olivat tuolla Konalan autokatsastuksessa (http://www.konalanautokatsastus.fi) varsin leppoisia sätkän suhteen. Yksi tiukkis siellä on, joka viime vuonna ei päästänyt läpi sen takia että hänen mielestään käsijarru ei ollut tarpeeksi tehokas..

    Samaten katsastaja vinkkasi, että etupyörien laakereissa (tai siis siinä.. öö) olevat jotkin tapit pitäisi jossain vaiheessa kiristellä. Enpä siitä sen enempää tajunnut, kun on tuo korjailupuoli vielä hakusessa. Liityin kiltaan viime vuonna ja jostain sain sen käsityksen, että killalla olisi joku huolto-opas digitaalisessa muodossa?

    Kerronpa tässä nyt sitten samalla omaa historiaani sätkien suhteen. Kesällä 1997 ajelin kaverini kanssa kaverin veljeltä lainatulla kulkimella reilu 4500km ympäri Keski-Eurooppaa ja siitä jäi mieleen kytemään oman kulkimen hankinta. Kahdeksan vuotta myöhemmin viime kesänä “Lyyli” liittyi perheeseemme. Pari kuvaa löytyy osoitteesta http://purkamo.com/lyyli/

    #135210

    Nelkun mittaritaulussa siinä lasinpyyhkijän nupin yläpuolella on samanlainen musta nuppi, josta alunperin on saanut kytkettyä ns. ranskalaiset parkit. Mutta koska tuo ranskalainen parkki ei ole ollut suomessa luvallinen on kytkentää muutettu siten että se sytyttää ajovalot. Nyt on katsastusmies kääntänyt siitä nupista ja saanut valot päälle. Nupissa olevan nuolen pitäisi osoittaa ylöspäin.

    #135211

    Kokemuksen “rintaäänellä” sanon, että menkää mukaan katsastukseen, ainakin aluksi selittämään mikä nappula ja nippula on mikäkin – etteivät särje hyvää kuljinta. Ja saavat sen turvallisesti liikkeelle.

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #135212

    Jahas, tais vika olla sitten ratin ja penkin välissä… 😳
    Valot sammu, kun nupikan nuoli näytti oikealle..

    Kyllä mäkin sinne katsastajan perään heti ryntäsin, mutta se oli niin vikkelä että kerkesi jo istahtamaan ja räpläilemään 🙂

    #135213

    @Masa wrote:

    Mutta koska tuo ranskalainen parkki ei ole ollut suomessa luvallinen on kytkentää muutettu siten että se sytyttää ajovalot.

    Mistä lähtien tämä muutos on Suomessa tehty, ja tehtiinkö suoraan maahantuojan toimesta? Meillä on -70 alkuvuoden Nelkku, ja siinä ovat alkuperäiset ranskalaiset parkit toiminnassa. Tietty on mahdollista, että joku on kytkennän kääntänyt takaisin muutoksen jälkeen.

    Niin joo, ja on tuossa pihassa yksi -74 Nelkun “raato”, ja muistaakseni siinäkin parkit toimivat alkuperäisellä tavalla. Voi kyllä olla, että muisti pätkii tällä kohtaa.

    #135214

    Ei niihin välttämättä ole mitään tehty. Mulla nelkku Tiinassa -73 oli muuten alkuperäinen kytkentä, mutta oli yhteen kytketty parkit konehuoneen puolelta ryöstäjällä. Mutta nykyäänhän saa olla nämä “Ranskalaiset parkit” ihan niinkuin alunperin on ollut. Ja on niitä muutettu takaisin. Voi olla joka nelkussa erilaisia versioita kukin itse tehty.
    🙄

    #135215

    @Citroman wrote:

    Mutta nykyäänhän saa olla nämä “Ranskalaiset parkit” ihan niinkuin alunperin on ollut.

    Tarkoittaako “nykyään” 80-, 90- vai 2000-luvulta lähtien? Mulla on siis tuo Nelkku ollut ajossa vuodesta -94, ja ainakaan sen jälkeen ei ole parkkeihin tehty muutoksia. Eikä silmään ole pistänyt, että johdoissa olisi muita lisävirityksiä, kuin nuo, mitä olen itse tehnyt.

    EDIT: Jaa, mutta Citronmanhan meinasi vissiin, ettei niitä välttämättä kukaan ole poistanut koskaan. Eli lienee ollut katsastajasta/poliisista kiinni, että onko asiaan puututtu.

    #135216

    joo, siis nykyään tarkoitta sitä, että EU:n mukana on tullut varustemuutoksia autoihin. lampunpesurit, takalasin lämmitys ym. poistunut säännöistä. Ja tämä parkkihomma meni siinä mukana.
    😳

    #135217

    Joskus ajovalopolttimo voi mennä oikosulkuun ja ajovalot jää päälle vaikka kaiken sammuttaa.Joskus on moista ihmetelty. 🙄

    #135218
    sahtivaari wrote:
    Joskus ajovalopolttimo voi mennä oikosulkuun ja ajovalot jää päälle vaikka kaiken sammuttaa.Joskus on moista ihmetelty. 🙄

    EI VOI MENNÄ ! JA JOS VOI NIIN KYSEESSÄ MULLISTAVA KEKSINTÖ : ENERGIAA KEHITTÄVÄ AJOVALOPOLTTIMO.

    #135219

    @sahtivaari wrote:

    Joskus ajovalopolttimo voi mennä oikosulkuun ja ajovalot jää päälle vaikka kaiken sammuttaa.Joskus on moista ihmetelty. 🙄

    Ei oikein ajatukseen istu tämä. Jos polttimo oikoiseen menee, silloin palaa jotain muuta kuin valo, siis sulake, tai sulakkeen puuttuessa johtosarja, valokytkin, koko kuljin, tms. Jos liian lähellä taloa, palaa sekin… Ja sit naapuri, no se saakin palaa jos on liian lähelle rakentanut…

    Jossain japanialaisten tekeleessä oikonen valopiirissä saattaa tehdä ylläreitä, ainaski toijota käyttää sellasta järjestelmää että valokytkin ohjaa sekä polttimon syöttö- että maadoituspuolta. Tästä tulee uutta kivaa esim lisävaloja asennellessa… Mut se on toinen tarina.

    #135220

    Kannattaa tarkastella sitä valo kytkintä. Vanhana sen ylös alas suunnan rajoitin eli reiän päädyt kuluvat ja vipu pääsee liian kauas, aiheuttaen sen että katkaisiassa aiheutuu ylimääräinen kytkentä. Kokemusta on. Korjaantui kun vaihtoi toiset kuoret! 8)

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

Esillä 12 viestiä, 1 - 12 (kaikkiaan 12)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.