Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › Vanhat rekisteritunnukset
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
9.1.2007, 08:43 #137931
Ei ollu muistaakseni MA-alkuinen…
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]9.1.2007, 08:48 #137932Ne on niin sekaisin omien systeemiensä kanssa siellä AGEssa että jos osaat oikeassa välissä hakea mitä haluat saatat sen saada.
Voi olla että se on MA-leimattu ja siihen olisi saanut mustat ma laput ja omistaja on halunnut “originaalit” kilvet mutta mustina… “Koska ma laputkin saa mustina”
-Olli
9.1.2007, 14:36 #137933Niin, palatakseni alkuperäiseen aiheeseen.
Soitin AKE:en, numero 0100-7811 josta sain tietää edelliset rekkarit vuoteen noin 1970 asti.
Sitä vanhemmat tiedot on mikrofilmeillä, joista tilasin otteet, maksaa 13eur per auto. Niistä selvinnee siis myös alkuperäinen ensirekisteröinnin tunnus.
Ennen vanhaan, siis silloin kun mun äiti jo eli, mikäli auto vaihtoi lääniä, piti rekisteröidä uudelleen. En tiedä minä vuonna tämä käytäntö loppui, mutta 1965 ainakin vielä piti vaihtaa. Oisko ollut 1972, kun uudet valkoiset 3+3 kilvet tuli käyttöön.
Lasse9.1.2007, 15:04 #137934Oikeessa olet sen rekisteröinnin kanssa silloin ennen vanhaan. Rekisterit oli lääni kohtaiset. Poistuivat silloin -70 luvun alku aikana. Huhu kertoi silloin, että pohjoisen autoiliat olisi olleet vähä niinku sorrettuja etelän liikenteessä, kun kilvistä tunnisti mistä päin kulkijat olivat?
😀
Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂9.1.2007, 16:48 #137935Minä olen ammentanut paljon tietoa kilvet.com sivuilta seuraavista artikkeleista.
9.1.2007, 21:54 #137936Muistaakseni tuo Retron artikkeli julkaistiin jo ennen vuosituhannen vaihdosta, eli sillä ko. kulkimella ei siis olisi vaadittavaa 25v ikää museointiin (ja vieläpä jos muistelen Helgen kirjoituksia niin suomessa ei ole museorekisteröityä kutosta) … Näinpä edelleen väitän että rahalla saa ja hevosella pääsee.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]11.1.2007, 06:55 #137937Retron numero oli 37 eli 2/2004… luultavasti vaihtoehto ma, mutta omilla tunnareilla.
Jotenkin vaan ei sovi mustapohjaiseen kilpeen nuo 6 merkkiä…
ja sitten kun ne on vielä noita muovipintaisia alumiinilätkiä – alkuperäisethän ovat maalattuja ja niitä saa kotikonstein korjailtua – ja taustakin (jos sillä nyt on merkitystä) on musta.Jimmi Porist'
044-339238kuusi
jimmi65(ät)gmail.com17.1.2007, 09:30 #137938Nyt tuli postia äiteelle AKE:sta !!
Tuli kopiot alkuperäisistä ensimmäisistä rekisterikorteista, ei kovin laadukkaat, mutta kuitenkin luettevissa. Hinta oli 13eur kappale + 5,10eur postitusmaksu.
Hauskaa palata pakujen juurille, mietin jo elääköhän eka omistaja jne !!
Alla vielä Akun hyvät linkit suomalaisiin rekkarikilpiin ja niiden historiaan, jolla tekstillä minä ainakin pystyin paikallistamaan vuosia ja mistajia pakujen suhteen.
Lasse@Aakku wrote:
Minä olen ammentanut paljon tietoa kilvet.com sivuilta seuraavista artikkeleista.
17.1.2007, 09:58 #137939Kyselin joskus 90-luvun puolivälissä kahden kaminani henkilöhistorioita Akesta – vastaus tuli melko pikaisesti, mutta se ylläri oli, että jokaisesta hämärän rajamailla olevasta A4-kopiosta meni 20 markan (vähän yli 3 euroa) maksu – no ei se mitään, mutta kun toisella kaminalla taisi olla yli 10 omistajaa ja toisellakin 4-5 => 15 x 20 mk = 300 markkaa (50 euroa).
Onneksi kyselin jo silloin – nyt 15 x 13 euroa + 5 € postitus= 190 euroa (1150 markkaa)… 😯 383 %:n nousu!
Nii-nii, ei euro ole hintoja nostanut, ei.
Uusien autojen toimitusmaksut oli 1999 500-600 markkaa, nyt 7 vuotta myöhemmin 600-700 euroa. jepjep.
Jimmi Porist'
044-339238kuusi
jimmi65(ät)gmail.com17.1.2007, 10:03 #137940@Lasse1 wrote:
Nyt tuli postia äiteelle AKE:sta !!
Tuli kopiot alkuperäisistä ensimmäisistä rekisterikorteista, ei kovin laadukkaat, mutta kuitenkin luettevissa. Hinta oli 13eur kappale + 5,10eur postitusmaksu.
Hauskaa palata pakujen juurille, mietin jo elääköhän eka omistaja jne !!Mulle tuli ainakin jännä fiilinki, kun sain kantakortit käsiini. Ikäänkuin Wanhus olisi alkanut elämään uudestaan kun saa juuret.:D
Nuo AKE:n hinnat ovat harrastelijan kannalta minusta hieman tyyriit. Noin se vielä menee kun selviää yhdellä, mutta jos sieltä tulee useita rekisterikortteja eri ajanjaksoilta à 13€, niin Huh, Huh.
Toisaalta mahtavaa että tämmöinen mahdollisuus on järjestetty edes rahalla. 😀
17.1.2007, 16:44 #1379411972 oli käytössä sekä mustia että valkoisia kilpiä. jos museoauton alkuperäinen rekisteritunnus on saatavilla niin sen saa kyllä valkoisenakin jos sellainen on ollut uutena rekisteröitäessä. rek kilpeä ei tarvitse vaihtaa vaikka museorekisteroi kulkimen mikä kulkuneuvo on rekisterissä. itselläni on 1072 mallinen museoauto missä valkoiset kilvet ja -57 prätkä missä alkuperäiset rekkarit.
mikko22.1.2007, 12:10 #137942Mulla -72 kuljin ja alkuperäinen tunnus on ollut valkopohjainen. Nyt on kierroksessa toiset valkopohjaiset kilvet eri tunnuksella. Kun aikoinaan kyselin mustia (heti kun se tuli mahdolliseksi) niin sanoivat, että et saa mustia koska alunperin ovat olleet valkoiset ja seiskakakkosia on kilvitetty sekä mustiksi että valkoisiksi siirtymävaiheen aikana.
En sitten tiedä, jos nyt kokeilisi kepillä jäätä. Anoisi alkuperäisiä tunnuksia ja laittaisi rastin ruutuun mustat kilvet. Tuskin kukaan kyselisi mitään ja mustat kilvet tulisi tiskille.
Yksipuolaisen ratin takaa,
Visa-mies
[url url=http://visamies.wordpress.com]visamies.wordpress.com[/url]
[url url=http://instagram.com/visamies]instagram.com/visamies[/url]
[url url=http://facebook.com/visamies]facebook.com/visamies[/url]
[url url=http://youtube.com/visamies]youtube.com/visamies[/url]
[url url=http://twitter.com/visamies]twitter.com/visamies[/url]
[url url=http://visamies.galleria.fi]visamies.galleria.fi[/url]
[url url=http://sitruunapatonki.fi]sitruunapatonki.fi[/url]22.1.2007, 12:46 #137943@Visa-mies wrote:
En sitten tiedä, jos nyt kokeilisi kepillä jäätä. Anoisi alkuperäisiä tunnuksia ja laittaisi rastin ruutuun mustat kilvet. Tuskin kukaan kyselisi mitään ja mustat kilvet tulisi tiskille.
Ne varmaan saa tilattua jos saa virkailijan lähettämään anomuksen
eteenpäin, käytiin tuossa välipäivinä kysymässä yhteen 72:seen mustia
kilpiä, missä on varmuudella ollut valkeat (6 merkkiä). Niin virkailija oli sen
verran skarppi että ei suostunut lähettämään hakemusta. Tämä on sikäli
outoa että nykyisin saa tilattua riittävän vanhaan ulkomailta tuotuunkin
haettua mustat kilvet, siis vaikka ei olisi suomen rekisterissä noihin aikoihin
ollutkaan. Saako silloin koko vuoden 72:siin mustat laatat? Jonkun kovan
puhemiehen pitäisi yrittää tilata ne mustat EU kilvet 😀-Olli
22.1.2007, 16:14 #137944Olen joskus kuullut, että joku olisi tilannut uuden kilven kadonneen “mustapohjaisen” tilalle ja saanut myös sellaisen. Jonkin ajan kuluttua oli sitten kadonnut se toinenkin kilpi ja silloinhan oli jo näyttöä mustapohjaisuudesta.
22.1.2007, 16:53 #137945Kun mustat kilvet “vapautettiin” käytäntö ei ilmeisesti ollut aivan selvä, sillä ainakin alkuaikoina kilven kuin kilven sai myös mustana.
Mobilistissa ainakin esilteltiin jotain jenkkirautaa johon oli hommattu 3+3 merkin mustat kilvet.
Nykykäytännöstä en tiedä. Mikä tahansa tunnus, joka autossa on joskus ollut pitäisi saada kilpien hinnalla. Tietysti edellyttää, jotta numerot on vapaana.
Ilmeisesti ei edes tarvitse kilpiä ostaa, jos vanhat on aikanaan jääneet palauttamatta.
Jälkituontipeleistä en tiedä, niihinhän tulee EU-laput jos ei ole museoauto. Ilmeisesti ensirekisteröintikilpiä ei enää saa edes ilman EU-tunnusta.
Mustat EU laatat olis tietysti komeat.
Saako “ökykilpiä” mustana? -
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.