Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › VANHUKSEN VAIHDELAATIKON SYNKRONOINTI
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
9.9.2014, 06:51 #129052
Tervehdys !
Sain Vanhukseni (2CV -62) jälleen liikenteeseen 19 vuoden jälkeen ja kaikki pelaa hienosti.
Kun isot viat on nyt korjattu, alkavat pienemmätkin mietityttää.Kakkosta ja kolmosta en edes minä saa päälle rutinoitta ja tämän hiljentämiseksi vaihdoin öljyt
(Red Line MT-90 /Api GL-4 SAE 75W90), mutta eipä auttanut. Vika ilmenee tosin vain kun on ajettu jonkin aikaa ja öljyt lämmenneet. Samalla ilmestyy myös toinen mielenkiintoinen vika: nopeusmittarin viisari alkaa heilua ja näyttää 20-25 km/h “todellista nopeutta” vähemmän. Näin ei siis tapahdu öljyn ollessa kylmää.Ajattelin jossakin vaiheessa ottaa laatikon irti (etenkin kun kytkinkin ravistaa melkoisesti), mutta väliaikaisratkaisuna kysyisin, onko joku käyttänyt jotakin ihmeainetta öljyn seassa ja näin saanut rutinoita vähäisemmäksi ?
Seppo
Se, joka ajaa Citroenilla ei voi olla läpeensä paha.9.9.2014, 07:13 #173431Nopeusmittarin näyttöön liittyvä vika voi hyvinkin poistua ylemmän akselin päätymutterin kiristämisellä, Wanhuksessa kun nopeusmittarin ratas on erillinen eikä mutteriin koneistettu kuten uudemmissa. Jos mutteri on löystynyt, tai päätylaakeri/joku muu kulunut siten että akselille tulee “löysää” niin ratas sitenkin pääsee pyörimään eri nopeutta akseliin nähden…
Kiristys on helppoa, päädystä kumityyny sekä laippa irti, mutterin lukitus pois ja kiristystä. Ahdasta toki on jos vaihteistoa ei poista keulalta, mutta mahtuu kyllä…
Synkronointien kanssa auttaa oikeastaan vain vaihteiston purkaminen, ja synkronien vaihto, mutta siihenkin saattaa auttaa tuo kiristäminen kun osat ei pääse enää liikkumaan kytkeytymisvaiheessa…
11.9.2014, 19:33 #173432Viereisessä keskustelussa kakkosen ja kolmosen vaihteensiirron lukituksesta:pätee varmaan vanhukseenkiin,
jos lukkorenkaat vaihtaa, ongelman pitäisi poistua. Hätätilassa tai ajan ja rahan puutteessa voi venyttää aavistuksen lukkorenkaita, ovat alunperin mitoitettu niin ettei yhtään joustoa ole sisäänpäin, niitä ei oikein voi kuluneisuuden suhteen mitata, joku 1/10 mm saattaa romahduttaa toiminnan. Itselläni ensimmäinen ja ainut kokemus tästä oli Amsterdamissa kun nelkun laatikko rupesi kuumana päivänä tekemään tepposet, ja tietenkin oli lahjaksi saamani synteettiset ohuet öljyt laatikossa. Suosittelen renkaiden venytystä, sen verran että ulkohalkaisija kasvaa korkeintaan 0,3- 0,5 mm.
Ja vielä selvennykseksi: vanhuksen laatikoihin en ole kurkistellut, siis neuvot sillä varauksella…
Venytetyillä renkailla vaihteensiirto selvempi, kun lukkorengas ylittyy se tuntuu kepissä. Itse vaihtaessani lasken alitajuisesti
ykskaks, en survaise siis ja työstä aineksia lukkorenkaasta, vaan teen siirron eräällä tavalla kaksivaiheisesti. -
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.