Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › Vapaakytkin
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
3.1.2006, 14:57 #122365
Tuli tämmöinen vastaan. En tiedä onko se oikea nimi, mutta idea kai on että se irrottaa vedon kun kierrokset laskee. Onkos jollain tämmöisestä kokemusta?..myönteistä tai kielteistä
3.1.2006, 14:59 #134241Pelkkää myönteistä!!!!! 😀
keskipakokytkimestä myös puhutaan tätä tarkoitettaessa, myös sentrifuugista ja sentrifugaalista puhutaan tuolla harrastepiireissä…
Embrayage centrifugale ranskaksi, muistaakseni jotenkin noin kirjoitettuna.
3.1.2006, 22:12 #134242Saakos mistään enää kutoseen moista ? Tai voiskohan ysikutosesta saabista virittää sellasen..
4.1.2006, 08:54 #134243@MikaVeee wrote:
Saakos mistään enää kutoseen moista ? Tai voiskohan ysikutosesta saabista virittää sellasen..
Kutosiinkin on saanut ko. varustetta, itselle on vastaan tullut AMI8 Break sekä 2cv6 tällä kytkimellä. Tähän jälkimmäiseen on onneksi “optio”, sekä tallissa keskipakokytkinjutska…
Ysikuupassahan oli vapaakytkin, joka ei millään tavoin ole tähän verrattavissa. Se salli vaihteiston pyöriä moottoria nopeammin, mikäli tähän tarvetta oli. Jäänteitä 2-tahtikoneesta. Sillä kun ei moottorilla jarruttamisesta oikein hyvää seurannut…
4.1.2006, 08:57 #134244Mää joka olen ihan vihreä vielä, niin näin yhellä nettisivulla, jotta 70-79 olisi tällainen keskipakokytkin ollut kutosessa. En tiedä onko niitä Suomeen tuotu. Luulen et se Saabin vapaakytkin ei ole sama asia. Se sivu on tämmöinen
http://www.citroen.mb.ca/citroenet/passenger-cars/michelin/2cv/2cv-02.html
4.1.2006, 09:08 #134245Juu, on sitä lisävarusteena saanut kutoseen, Suomeen ei näitä tainnut juuri rantautua.
Ja sai tuota nelkkuunkin, taisi peräti molemmat kappaleet Suomeen niitäkin tulla. Wanhuksen keskipakoista olen kuullut joitakin asennetun nelkkuihin…
4.1.2006, 17:33 #134246Niinhän se tais olla joo että kuupassa oli vapaakytkin. Mitäs kaikkea kilkettä pitää vaihtaa jotta toi systeemi toimii ?
4.1.2006, 19:04 #134247Tällasia osia tarvitsee projektiin:
-vanhan sätkän vauhtipyörä
-kytkinrengas
-huimapyörä eli kytkinrumpu
-laakeri edelliselle
-vasenkätinen mutteri kytkinakselille
-säätölevyjä 17*22 (2.5-4.0mm?)Niksi-Nyytisissä on tämä toimenpide varsin tarkkaan selvitettynä…
5.1.2006, 19:35 #134248En ole kuullutkaan,että “sätkässä” olisi vapaakytkin. Vai onko/onko ollut ? Ostin v.-70 Ylitornion Pekanpäästä henkilöauton Saab 96 vm. -65. Autossa oli 2-tahtimoottori, ja myöskin vapaakytkin. Muistini mukaan se oli todella mainio vehje … kun nostin jalan kaasulta, se rullasi, alamäessä se rullasi ja polttoainetta säästyi. Auto oli “jäsy” olisi kannattanut laittaa pukeille, mutta kun vaihdossa vanha menee hyvänä apuna ! 😯 😆
5.1.2006, 20:07 #134249No tällainen kuva ainakin löytyi
5.1.2006, 20:12 #134250Juu, nuo osat pitää siihen löytää, lisäksi pitää hankkia “vauhtipyörä” jotta tuon osan numero 2 saa yhdistymään kampiakseliin ja startti saa hammaskehänsä.
5.1.2006, 20:35 #134251Minä nyt en paljoa rättäreistä tiiä, mutta kuitenkin, enpäs ole kuullutkaan että niissäkin tämmöinen on ollut. Taas oppii uutta kun näitä lueskelee.
Oma kokemukseni tämmöisen tyylisestä kytkimestä on kun pääsin kurvailemaan valkoisella farmarimallisella Wartburg Touristilla. Silloin oli puhe että siinä on keskipakokytkin. Sillä pystyi vaihtelemaan vaihteita ainaskin pienemmälle muistaakseni ilman kytkintä silloin kun kone ei vetänyt. Siinä oli mittaristo toteutettu led-valoilla ja muuta ihmeellistä.
5.1.2006, 20:43 #134252Nyt ois kiva tietää, kuin toi toimii..siis käytännössä. Eli liikkeelle pääsee ilman kytkintä, mutta eiks vauhdissa pidä ensin painaa kytkintä, jotta kone saadaan tyhjäkäynnille ja sitten vasta veto vapautuu keskipakokytkimestä? Tää on vain olettamus.
5.1.2006, 21:01 #134253Warressa oli hyvinkin toiminta kuvatun kaltaista, vapaakytkin siis siinäkin, ei keskipakokytkintä.
Aakku: Olettamus on oikea, juurikin näin se toimii. Ruuhkaliikenteessä mitä mainioin.
5.1.2006, 21:49 #134254mistä noita saa ? 😯
Nimim. keskipakovoimaa ei ole olemassakaan
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.