Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Vapaakytkin

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 12 viestiä, 16 - 27 (kaikkiaan 27)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #134255

    Ei se 2cv:n keskipakokytkin sätkästä automaattia tee. Sätkän kyllä pystyy pitämään paikoillaan vaihdepäällä ilman kytkintä, mutta vaihdot ei onnistu ilman poljinta. Kierrosluku jolla kytkin irroittaa on n. 1800r/min. Keskipakokytkimen kanssa moottorijarrutuksistakin tulee mielenkiintoisia. Kierrokset kun laskee yllämainittuun lukuun niin mennään “kytkinpohjassa”…

    Eppäilen vanhuksen vauhtipyörän käymistä kutoseen. Eikös kiinnityspulttien reiät ole eri jaolla???
    Saako niitä kytkinrenkaita uusia?

    t.epäesko

    #134256

    Niinpä. Ajattelin että reippaassa alamäessä voi kytkimen painaa alas, jolloin keskipakokytkin vapauttaa vedon ja kuljin rullaa vapaalla. Sitten kun mäki loppuu, niin kierroksia lisäämällä veto palautuu. Liikkeellelähdön jälkeen aina kytkin alas isommalle vaihdettaessa. Nyt jos vaihtaa isommalle hitaalla temmolla niin että kierrokset laskee, niin eikös sillon molemmat kytkimet ole pelissä mukana? Tällöin luulisi kytkimen käytön olevan pehmeää, vaikka jalka lipeäisi polkimelta. Onko näin? Minä kun en ole ikänäni ajanut minkäänlaisella Sätkällä…vielä. 🙄

    #134257

    Jalppis: Kutosen ja vanhuksen palikat eivät ristiin käy, vauhtipyörän pulttijako on eri ja keskipakokytkinpintojen leveys (kutosessa about 1½ kertainen vanhukseen nähden) samoin. Mutta on se kutonen vaan mukava tällaisella…

    Ja edelleen Aakku on oikeilla jäljillä tuon toiminnan kanssa, harvinaisen hyvää päättelyä aiheesta. Voisiko tuota toimintaa enää paremmin kuvailla? Kun muistelee kokemuksia kutosen toiminnasta keskipakoisella, on toiminta hyvinkin kuvatun kaltaista.

    Mutta automaattia tuo ei todellakaan tee, sitä varten pitää hankkia ns. oikea auto. Ja myönnän, on se automaatti vaan mukava lisävaruste, taas sellaisen sain hankittua (sorry, taas lipeää aiheesta…).

    #134258

    Kuulostaa siltä että tuo vapaakytkin olisi mukavempi viritelmä..sen kanssa kun ei tarvi kytkintä painaa vaihdettaessa. Minkäs tomaatin se Jasu nyt on hommannut ? 😯

    #134259

    @MikaVeee wrote:

    Minkäs tomaatin se Jasu nyt on hommannut ? 😯

    Tuota… Reilun puoli vuotta Xm:ää ajaneena, ei kai sitä enää muuhun sijoittaa voinut..? Sellaisen reilun puoli miljoonaa ajetun, turbodieselin, ilmastoituna, nahkaan verhoiltuna olevan Breakin löysin… Pientä askaretta se kyllä vaatii, kilometrit ovat tehneet tehtävänsä…

    Mutta tuohon alkuperäiseen aiheeseen, vapaakytkimestä en osais innostua vastaavasti kuin keskipakoisesta. Ysikuuppaa vapaakytkimellä ajanut ja ei hyvät muistot siitä jääneet. Päinvastoin kuin sätkän keskipakoisesta. Liikkeelle lähtiessä sillä saa yhden automaatin ominaisuuden mukaan, ryöminnän lisäksi.

    #134260

    Pohojanmaankautta ajoissa tuli Isoo-Jukan sätkä nähtyä yhden pytyn kisoissa ja liikkeellelähtö tuntui siinä vain korostuvan…

    #134261

    Juu, käytännössä ainoa merkittävä seikka liittyy juurikin liikkeellelähtöön, muualla sitä ei huomaa edes mukana olevan. Paitsi tietenkin pysäköidessä, vaihteen varaan ei jättää voi, vaatii toimivan käsijarrun tämä…

    #134262

    Tässä vielä yksi räjähdyskuva keskipakoiskytkimestä kiinnostuneille.

    http://www.geocities.com/boraceltic/Mechanics/s_t1.jpg

    #134263

    En ole varma saako sitä keskipakoiskytkintä mistään, mutta olin löytäväni sellaisen saksalaisesta katalogista. Se on ladattavissa tällaisesta osoitteesta.

    http://www.franzose.de/shop_downloads.php

    Saksan kieli on mulla pakkasella niin joku vois valistaa. Ainakin vanhuksessa ja kutosessa on eri halkaisija kehällä.

    Sit varmaan jokaisen verstaan kulmalla on jonkunnäköinen korjaamokäsikirja. Sellaisen imutin itselleni ensihätään. Linkki alla. Se on senverran iso paketti (80s.) ettei kannata imuroida modeemilla. No joka tapauksessa siellä sivulta 34 alkaen on ohjeita keskipakoiskytkimen asentamisesta kuvineen. Se on kaiketi ranskankielinen vaikka on hollantilaisella sivulla. Ainakin mun sanakirja tunnisti niitä termejä.

    http://files.citroen-forum.nl/manuals/2cv/

    Nyt jos joku tietää jotain suomalaisista manuaaleista nettimaailmasta niin olisin kiitollinen.

    #134264

    70-80- luvuilla keskipakokytkimellä varustetulla -65 ja 63- mallisilla 2cv ajoneuvoilla paljon ( ainakin 150000 km ) liikkuneena voin todeta että ainoa hyöty k.o. laitteistosta oli silloin kun Helsingin seudulla joutui ruuhka-aikoina jonottelemaan, asiahan on niin että kytkintä käytettiin vain liikkeelle lähtiessä, ikääntymisen myötä kitkapaloissa olleet jouset väsähtivät ja tämä taas tarkoitti sitä että jos halusi kytkimen toimivan edes liikkeelle lähtiessä joutui tyhjäkäynniin pudottamaan suurinpiirtein 200 rpm;n, lisäksi oli pidettävä huoli että kaasuttimessa ollut tyhjäkäynnin kierrosnopeus vaimennin toimi, muuten ajo oli epämielyttävää nykimistä. Kokemukset olivat 18 hp moottorista ja vain henkilökohtaisia.

    #134265

    Vannoutuneena vanhusharrastajana olen ajellut vapaakytkimellä varustetulla sätkällä yli 25 vuotta.Ne olivat vakiovarusteina niinkutsutuissa vanhuksissa.Noin vuoteen 67 asti.Myös kutosen tekniikkaan niitä on muutama ympätty.Viimeinen näköhavainto Elokuulta 2005 Mallinkaisten aika-ajoista.Voitti kisan.Vapaakytkin toimii siten ,että tyhjäkäynnillä veto ei ole kykettynä.Voi siis tulla nelosvaihteella liikennevaloihin,ja kytkimeen koskematta lähteä ykkösellä liikkeelle.Kakkosta kun repii päälle,tarvitaan jo normaalikytkin irroittamaan veto,samoin kun muulloinkin vaihtaessa ,jos ei ole aikaa odotella että kierrokset tippuvat tyhjäkäynnille.Vanhuksen kaasuttimissa on alunperin bensalla toimiva hidastin,joka hidasti kierrosten laskua tyhjäkäynnille,kestää 5-10 sekunttia.
    Vapaakytkin toimii yleensä moitteetta,jos tyhjäkäynnin onnistuu saamaan tasaiseksi.Ettei ole liikaa kierroksia,eikä sammuile.Tämmöisen kaasuttimen löytäminen onkin jo onnenpotku.Ovat yleensä akselistaan niin väljiä,että tyhjäkäynti vaeltelee missä sattuu.Muuten se vapaakytkin on vanhuksen parhaita ominaisuuksia,ja toimiessaan varsin hyvä varuste.
    Onnea kokeiluille toivoo Seppo

    #134266

    >ja kytkimeen koskematta lähteä ykkösellä liikkeelle

    Näinhän se toimii. Vielä kätevämpää on lähteä kakkosella liikkeelle, niin ei tarvitse heti repiä uutta vaihdetta päälle. On melkein kuin automaatilla ajaisi…

Esillä 12 viestiä, 16 - 27 (kaikkiaan 27)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.