Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Varaosakehitystä

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 20)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #122888

    Maailmalla väsätään 2CV:hen enemmän ja enemmän sekä alkuperäisen kaltaisia uusiovaraosia että tuunataan ihan uutta ja usein järkevääkin.

    Haluaisin näin foorumin kautta kerätä tietoa Nyytisiin tämäntapaisista osista jäsenistölle tiedoksi.

    Esimerkiksi pistän esille seuraavaa:

    Louis Barbour on tunnettu neliveto-2cv:iden kehittäjä Britanniasta. Siinä ohessä hän on kehitellyt montaa pienempääkin osaa 2CV:ssä ja nimenomaan testaten kovaan käyttöön. Lisätietoa pajasta http://www.2cv4x4.com/” onclick=”window.open(this.href);return false;

    HAITARIKUMIN KORVAAJA

    Paksusta kumista tehty haitarikumi, joka ei niinkään itsessään jousta vaan idea on, että kumi liukuu vetara pitkin yläpäästään kun se on pumpattu täyteen rasvaa. Kestäisi varmaan talvea paremmin kuin normaali haitarikumi.

    RASVATTAVAT RAIDETANGON PÄÄT

    Vahvemmasta meteriaalista tehtyyn kiristyslaippaan on tehty rasvanippa, josta raidetangon pään rasvaaminen onnistuu useamminkin kuin vain ohjausremontin määräämin välein.

    Ostin ko. osat Louisilta Skotlannin maailmankokouksesta. Uskoisin, että hänen kauttaan noita on edelleen saatavilla. Kerro Jukalta terveisiä.

    Jos haluat nähdä miten Barbourin rakentama neliveto-2cv pärjää Land Rover Defenderille, voit yrittää ladata Top Gear -ohjelman videon osoitteella: http://www.sitruuna.com/raidlaponie/TopGear4x4.MPG” onclick=”window.open(this.href);return false; (27 Mt).

    Pistäkääpä tietoa tietämistänne tarjolla olevista uustuotanto-osista.

    #137112

    Eipä ole porukalta paljon tullut esimerkkejä korvaus- tahi tuunausosista. Osien ei tarvitse olla mitään eksoottisia. Kertokaa vaikka mikä öljynsuodatin käy sätkän suodattimen tilalle jne. Kuvakaan ei ole aina tarpeen. Saadaanpa materiaalia Nyytisiin; kaikki kun täällä keskustelupalstalla eivät vieraile ja jääpä jälkipolvillekin ihmeteltävää.

    Heitänpä itse vettä myllyyn oheisella kummajaisella.

    SÄÄDETTÄVÄ PÄÄSUUTIN

    Kyseessä on 123 Ignition -firman kehittämä ulkopuolelta säädettävä pääsuutin 2-kurkkuiseen 2CV:n kaasariin. Tässä suunnittelun lähtökohtana on ollut erityisesti etanolilla ajo, joka vaatii eri kokoiset suuttimet. Toisaalta tällä on helppo portaattomasti säätää suutinta normaalissakin koneessa. Pitää vain tietää mitä tekee…

    Kaasarin kyljessä olevan pääsuuttimen irroitusta varten tehdyn reiän kautta ruuvataan tuo säädettävä neula tulpan tilalle ja sitten vain säätämään.

    Moni muuten luulee, että pääsuutin on se helposti tyrkyllä oleva suutin toisen uimurikammion pohjalla. Se on kakkoskurkun suutin. Pääsuutin on todella pieni suutin, joka vaihdetaan siis tuon tulpan kautta ruuvaamalla. Ilmeisesti tarkoituksella tehty hieman hankalaksi vaihtaa.

    Tältä näyttää sitten paikallaan oleva säätö kaasarin kyljessä.

    Hankin kapistuksen Skotlannin maailmankokouksesta, mutten vielä ole päässyt testaamaan. Pitäänee kysyä perussäädöt vielä valmistajalta. Nyt en edes varmuudella muista, pitikö se pääsuutin poistaa vaiko jättää paikalleen.

    #137113

    Jatketaampa yksinpuhelua edelliseen aiheeseen viitaten.

    Ruotsissa on jo jonkin aikaa ollut myytävänä liikennebiopolttoainetta (85E). Suomeenhan ollaan samaa puuhammassa suurella innolla jälkijunassa.

    2CV-maailmassa on onneksi jo valmiudet tällaisella polttoaineella ajoon: eli 123 Ignition EVO (jossa 16 erilaista ennakkokäyrää valintakytkimen takana eri 2cv-moottorityypeille ja lisäksi eksperimentaalikäyriä nimenomaan biopolttoaineita varten (suurempi ennakko). Itse ajelen tuollaisella yksiköllä ja Visan käyrällä 652 cc männillä terästetyllä koneellani. Yli 6 litran lukemia ei maantieajossa tahdo saada millään aikaan. No, ehkä talvella.

    Tarkemmin http://www.123ignition.nl/brand/Citroen.html
    Tai ruåttiksi ja nimenomaa flexi-fuelista http://www.123ignition.se/

    Huomaa, että yksikössä on myös mahdollisuus alipaineella tapahtuvaan ennakon säätöön. Kaasarin alta vedetään vain alipaineletku sytytysboksiin.

    FLEXI-FUEL KIT

    Tuosta näet säädettävän pääsuuttimen asennuksen käytännössä (ruotsalaisessa flexi-fuel Acadianessa)
    http://www.korridor.se/aryan/acadiane/sproeier/
    http://darwin.korridor.se/aryan/acadiane/

    #137114

    Jos jotakuta kiinnostaa katsoa videonpätkä 123 Ignition -systeemin tuottaman kipinänajoituksen vakaudesta verrattuna muihin järjestelmiin, voi ladata vireon:

    http://123ignition.nl/downloads/video/ignitions_compaired_15MB.mov (15 Mt) tai
    http://123ignition.nl/downloads/video/ignitions_compaired_5MB.mov (5 Mt)

    Video on valmistajan tuotos, joten sillä silmällä tietysti on siihen suhtauduttava.

    Strobolampulla näkee hienosti kuinka sytytysennakko käytännössä lisääntyy kierrosten mukana.

    #137115

    Vielä liittyen 123 Ignitioniin, löysin heidän käyttöohjeestaan itselleni uuden tiedon: 2-kurkkuisissa kaasareissa on valmius alipainesäädön tarvitsemalle liitännälle. Se löytyy kaasarista kuvan osoittamasta kohdasta, johon porataan pieni esim. 4 mm reikä (ja M5 kierre) sopivaa liitintä varten. Liitin kuvassa on 123:n alipainesäädöllä varustetun yksikön mukana tuleva nippeli.

    Ko. käyttöohje ladattavissa:
    http://123ignition.nl/downloads/manuals/2cv_manual.pdf

    Sieltä näkee tarkempaa myös säädettävästä pääsuuttimesta ja 123 EVO:n eri ennakkokäyristä.

    #137116

    Lainaanpa tänne Jalppista toiselta kohtaa foorumia:

    Venttilin ohjurienkumitkin muuten käypi vw:stä sätkään. Golffin ohjurinkumeja on tullut käytettyä. Niitä saa varmaan jokaisesta tarvikeliikkeestä.

    #137117

    Tämähän näyttää aika hyvätä idealta. Vuotavat pakoputkenliitokset historiaan.

    http://www.pp-2cv.be/FR/News/News.htm

    #137118

    No niin, tuossahan tuo nyt on valmiina niin ei tarvitse enää itse viritellä. Jospas vaikka pukki tois… 😀

    #137119

    Saatan näitä muutaman kappaleen tilata itselleni. Kannattaiskohan yhteistilaus?

    #137120

    Joo, kannatan ajatusta. Tilaisin heti 4kpl. 🙂

    #137121

    Tuli kaivettua tällainen vanha ketju esiin. Olisiko porukalla lisättävää tähän sarjaan?

    #137122

    Tästä huohottimen korvaajasta on ainakin joillain ollut ihan hyviä kokemuksia.

    http://www.ecas2cvparts.co.uk/valve-crankcase-pressure-dump-valve-this-instead-breather-includes-clips-stock-p-1401.html” onclick=”window.open(this.href);return false;

    #137123

    Varvan suojakumiksi soveltuu jopa alkuperäistä paremmin normaali auton hammastangon suojakumi.
    Löytyy ainakin AD-varaosaliikkeistä Koivusen numerolla 802-1 Hammastangon suojakumi yleismalli.

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #137124

    Toi rasvattavat raidetangon päät on hieno juttu. Onnistuuko tuollaisen tekemiseen alkuperäiseen raidetangon päähän vai onko se niin ohutta peltiä ettei kierteiden teko onnistu ?

    @Isoo-Jukka wrote:

    Maailmalla väsätään 2CV:hen enemmän ja enemmän sekä alkuperäisen kaltaisia uusiovaraosia että tuunataan ihan uutta ja usein järkevääkin.

    RASVATTAVAT RAIDETANGON PÄÄT

    Jos haluat nähdä miten Barbourin rakentama neliveto-2cv pärjää Land Rover Defenderille, voit yrittää ladata Top Gear -ohjelman videon osoitteella: http://www.sitruuna.com/raidlaponie/TopGear4x4.MPG” onclick=”window.open(this.href);return false; (27 Mt).

    Pistäkääpä tietoa tietämistänne tarjolla olevista uustuotanto-osista.

    #137125

    Valurautaiset putkenliittimet ovat myös vuotamattomat ja kestävät ja saa suomesta alle 10e hintaan. 🙂

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 20)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.