Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Varoitus tukivarsista

Esillä 10 viestiä, 1 - 10 (kaikkiaan 10)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #123163

    Törmäsimpäs viikonloppuna tällaiseen tapaukseen: Kyseinen kuljin on uudelleenrakennettu -89 ja silloin tukivarret on maalattu moneen kertaan entisellä myrkkymaalilla nimeltä Inerta. Em. kuljin oli kesät talvet ajossa vuoteen 2005 saakka jolloin omistaja siirtyi ainoastaan kesäajoon. Takana on tuon rakentelun jälkeen 170 tkm. Ihmettelin kun aurauskulmat olivat ok mutta söi yhtä rengasta jatkuvasti. Tarkastin renkaan kulman pystyakselilta ja nitkahtanuthan se oli. Aloin suoristaa tukivartta pitkällä jatkovarrella ja hyvinhän se suoristui. Oikeastaan liian hyvin, meni nimittäin yli asti ja ihan heittämällä. Meni sormi suuhun ja lähempi tarkastelu toi karun totuuden esiin.

    Po. kulkimella olin lähdössä kohti helsinkiä kolme aikuista kyydissä. Olisi voinut käydä huonosti ellei ongelmaa oltaisi huomattu. Mutta tarkemmin itse tukivarteen: Siis 170tkm takana ilman sen kummempia käsittelyjä, maalipinta päällisinpuolin täysin ehjä! Joten se mikä tästä tekee hieman erikoista on se, että tukivarsi oli lahonnut sisältä päin. Kuulin, että muuan kiltakapteeni (Aulis Heikkilä?) oli kirjoittanut aikoinaan varoituksen sanan samasta aiheesta ja vinkin asian korjaamiseksi: Reikä tukivarteen, kierteet, öljyä sisään ja pultti kiinni. Yksinkertaista, mutta varmasti toimivaa. Tukivarsi tuli vaihdettua samassa sykäyksessä, mutta samalla päädyin ratkaisuun, että tämä varsi saa sisäistä hoitoa ja aivan varmasti saa myös omat tukivarret tiinastanikin, vaikka en enää suolassa ajaisi metriäkään.

    Sellaista tälläkertaa.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #138705

    Nyt on molemmat tukivarret vaihdettu eteen (Kp:n jousivarvan silmukka oli pahasti venynyt) ja käsitelty öljyllä. Ei oo paha homma etuihin nähden. m5 reikä kylkeen ja m6 kierteet ja pultti päälle. Ei tarvi paljon öljyä valuttaa sisään, koska kyl se siellä hakeutuu jos jonkinlaisiin lokeroihin ja nousee seinämiä pitkin ylöspäin koheesion avulla.

    Ja lisäys aiempaan kilometrilukuun: Tukivarret alkuperäiset, joten 370 000km takana. Tuo 170 tkm on maalauksen jälkeen.

    Kuvia laitan jos jotakuta kiinnostaa.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #138706

    @Akaile wrote:

    Nyt on molemmat tukivarret vaihdettu eteen (Kp:n jousivarvan silmukka oli pahasti venynyt) ja käsitelty öljyllä. Ei oo paha homma etuihin nähden. m5 reikä kylkeen ja m6 kierteet ja pultti päälle. Ei tarvi paljon öljyä valuttaa sisään, koska kyl se siellä hakeutuu jos jonkinlaisiin lokeroihin ja nousee seinämiä pitkin ylöspäin koheesion avulla.

    Ja lisäys aiempaan kilometrilukuun: Tukivarret alkuperäiset, joten 370 000km takana. Tuo 170 tkm on maalauksen jälkeen.

    Kuvia laitan jos jotakuta kiinnostaa.

    laita jokunen kuva. homma kiinnostaa varmaan muitakin. Tukivarsi on sen verran oleellinen osa henkivakuutusta. taidanpa ottaa vaarin siitä öljyreikä-ohjeesta ,kun saan “uuden” eurooppalaisen käykerön.

    #138707

    Jälkikäteen ajateltuna Tiinaani yksi parannus jonka olisin voinnut takatukivarsien osalta tehdä on ainakin tukivarren etupuolen käsittely massalla tai paksulla rasvaöljyseoksella. Jo vuoden päästä oli sen verran paljon pieniä kiveniskemiä rikkomassa maalipintaa…Siihen kun ei enää massaa päälle kannata laittaa.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #138708

    Nämä on juuri tyypillisiä vikoja, joita voi kuvitella alkavan ilmenenmään, kun osilla on ikää 30-40 vuotta ja enemmänkin ja hapettumat saaneet muhia riittävän pitkään.

    Öljyäminen varmasti asiallinen toimenpide viimeistään nyt ja tilanteen seuraaminen ulkoapäinkin. Tuon poratun reiän voi toki tukkia ihan tiukasti istuvalla muovitulpallakin.

    #138709

    @Isoo-Jukka wrote:

    Nämä on juuri tyypillisiä vikoja, joita voi kuvitella alkavan ilmenenmään, kun osilla on ikää 30-40 vuotta ja enemmänkin ja hapettumat saaneet muhia riittävän pitkään.

    Öljyäminen varmasti asiallinen toimenpide viimeistään nyt ja tilanteen seuraaminen ulkoapäinkin. Tuon poratun reiän voi toki tukkia ihan tiukasti istuvalla muovitulpallakin.

    Pääsin vihdoin pakkasten mennessä kumolleen, vaihtamaan tukivarren tiinaani. Järkytys oli suuri kun näin missä kunnossa palaset olivat. sisältä syöpyneet osittain paperinohueksi. Päältäpäin ei vielä kesällä voidellessani oktapit, näkynyt mitään hälyttävää. Alkaako nyt olla sellainen vaihe sitikkaurheilussa jolloinka onnettomuudet alkavat yleistyä??
    Tuo öljyäminen on hyvä vinkki – tein sen tähän uudisasennukseen. kiitos neuvoista kaikille. Heikoin paikka taitaa olla juuri se ohuin kohta siellä alhaalla hitsisauman vieressä. Siellä omassa tukivarressanikin seinämät olivat tosi ohuita. Taitavat olla muutenkin ohuempia sieltä.

    laitoin kuvia onnettomasta luomuksesta sivulleni http://rattisitikka.blogspot.com


    tarkempi katselu on johtanut seuraavanlaiseen havaintoon …nyt jälleen kunnossa olevalla ajellessa katselin eteen valuvaa asfalttinauhaa – maantietä – silloin tällöin putkahtavia teräväreunaisia reikiä. Voisin kuvitella tukivarsiongelmani syntyneen siten, että olenpudonnut tällaiseen maantiereikään jolloin tukivarsi on saanut mojovan tällin ja samalla murtuman. Siitähän sinne sitten pääsi suolaa ja muuta kosteutta täydentämään vahinkoa-pikkuhiljaa. Murtumajäljet olivat sen sorttisia – osa vanhoja.
    Nyt taas kevät pukkaa päälle ja kadut reikiintyvät. Eilen sai Turun puolessa oikein väistellä näitä koloja.

    #138710

    Myöskään hiekkapuhallusta ei kannata pahasti ruostuneille varsille kovin moneen kertaan harrastaa, koska sekin ohentaa jo ennestään ohentuneita tukivarsia vielä lisää. Varsinkin jos on sellainen “ammatti”-puhaltaja joka päästää menemään täysillä paineilla… Kyllä tukivarsien vahvistaminen on ihan varteenotettava vaihtoehto, mutta siinäkin olisi hyvä olla jo hieman kokemusta hitsauksesta entuudestaan..

    Nm. Koputtaa puuta, ettei onnettomuustilastot kasva

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #227106

    Tämän aiheen nosto liittyen Mikan postaukseen: https://www.2cv.fi/mestarin-suusta-kuultua-tarkista-vartesi/

    Jos ihan rehellisiä ollaan niin en niputtaisi hitsaamalla enää noin haljennutta tukivartta. Syy on siinä, että vaikka sen paikallisesti saa takaisin nippuun niin siinä on kaksi mahdollista ongelmakohtaa:
    1. Muut sisäiset vauriot. Noin paha ruostuminen indikoi mahdollisesti paikallisia ohentumia muissakin kohdin.
    2. Puikolla hitsatessa isolla virralla saattaa saada lämpölaajeneman vuoksi mutkalle tuon varren, jolloin “ehjätty” varsi alkaa syömään rengasta. Rakenteeseen saattaa myös jäädä sisäinen jännitys, joka paukauttaa varren halki seuraavasta ohentumasta. Tukivarren kaariosuutta kannattaisi hitsata vain TIGillä ja silläkin vaiheittain puolelta toiselle n. 10-15cm pätkissä. Tämä siksi, että nuo em. lämpötilamuutokset pysyvät minimissä ja balanssissa. (Voima ja vastavoima) En tiedä, miten tehtaalla ovat hitsanneet varret, mutta veikkaisin, että jigissä, joka pitää varren kulmat oikeina koko prosessin ajan.

    Tavallisia tukivarsia on edelleen helposti saatavilla, joten älkää säästelkö niissä. Tulee nimittäin rumaa jälkeä, jos maantienopeudessa lähtee rengas kävelemään… 🙁

    PS: Ehjä tukivarsi soi irrallisena “kauniisti” vasaralla napauttaessa. Rikkinäinen särähtää.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #227138

    Tuli tästä videosta vielä mieleen, että yleensä tukivarsia tarkastellessa ne ovat kivan stabiilisti, eikä hirveämmin ajattele kuinka merkittävää kyytiä ne oikeastaan saa. Katsokaapa video sillä ajatuksella, että mitäpä jos siellä on hiusmurtuma tai hauras sauma:

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #227187

    Tuli tästä videosta vielä mieleen, että yleensä tukivarsia tarkastellessa ne ovat kivan stabiilisti, eikä hirveämmin ajattele kuinka merkittävää kyytiä ne oikeastaan saa. Katsokaapa video sillä ajatuksella, että mitäpä jos siellä on hiusmurtuma tai hauras sauma:

    Kiitti,
    Huomenna haalarit pääle Kulkimen alle ja tihrustamaan noita varsia!!

    jiipee

Esillä 10 viestiä, 1 - 10 (kaikkiaan 10)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.