Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Yleinen keskustelu › Varoitus vakuutusyhtiöiden sumutuksesta
- Tämä aihe sisältää 25 vastaukset, 16 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 22.9.2017 at 19:16 pij21 toimesta.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
8.4.2017, 06:50 #239893
Tuohon jukan aloituksessa mainittuun 20€ maksuun.
Vakuutuksen voi uusien pykälien mukaan kokonaan irtisanoa, ilman romutuspakkoa. Siis pitkäaikaisessa projektissa ei tarvitse olla mitään vakuutusta, ellei katso sitä tarpeelliseksi. Silloin loppuvat perusmaksutkin.
11.4.2017, 14:36 #239968OK, hyvä uutinen jos noin on. Lähitapiolaan pistin aiheesta pari viikkoa sitten palautetta, mutta kukaan ei ole vaivautunut sieltä kommentoimaan.
13.4.2017, 10:53 #240004Hyvää keskustelua !!
Kannattaa myös tarkistaa kaskon ehtojen muuttuminen, jos vaihtaa liikennevakuutuksen muotoa. Kasko muutui myös uusille ehdoille ja yllätys yllätys huonommille, kun vanhaa “tuotetta” ei enään myydä ja hintakin oli uudessa korkeampi.
Tuo perusmaksun huima korotus uudessa vakuutusmuodossa tuntuu erityisesti rättärin kohdalla. Vanha 50% bonuksilla oleva vakuutus kannatti jättää, kun maksu bonuksen kasvaessa tulee halvemmaksi kuin uudessa, jossa perusmaksu huimasti isompi vaikka bonus 80%.
Vanha totuus: prosentteja ei voi syödä !!
Lasse26.4.2017, 15:53 #240328Otinpa sätkän liikenteeseen.Koko vuoden vakuutusmaksu 80%bonuksilla 141,59
26.4.2017, 18:54 #240330Otinpa sätkän liikenteeseen.Koko vuoden vakuutusmaksu 80%bonuksilla 141,59
Hauskoja nämä hinnoittelut yhtiöillä. Hertassa 75% bonukset ja vuosimaksu 4 erässä maksettuna 4x 19,83 eli 79,32 eur.
4.5.2017, 10:57 #240514Tänään tuli Lähitapiolalta vihdoin vastaus. Hyvä uutinen on, että vakuutusta ei tarvitse olla liikennekäytöstä poistetussa kulkupelissä lainkaan, jolloin välttyy minimimaksulta. Uuden vakuutuksen joutuu tosin sitten ottamaan aikanaan uusilla ehdoilla…
Huvittavaa, että viittaavat moottorin kokoon ja tehoon. Omassa tapauksessani 0,4 litraa ja alle 20 kW 🙂
Vastaus:
Kiitos viestistänne ja palautteestanne.
Ajoneuvolla tulee olla liikennevakuutus, mikäli sitä käytetään liikenteessä. Jos ajoneuvolla ei ajeta, sille voidaan tehdä liikennekäytöstä poisto ja liikennevakuutus voidaan irtisanoa sen jälkeen kirjallisesti. Kilpiä ei tarvitse tässä yhteydessä palauttaa. Jos ajoneuvo otetaan käyttöön, sille tulee tehdä uusi liikennevakuutus.
Uudessa liikennevakuutuksessamme on uudistettu niin hinnoittelu kuin bonusmalli.
Lähtökohtanamme on ollut vahingottomuus ja hyvien kuskien palkitseminen. Haluamme myös kannustaa asiakkaitamme hyvään liikennekulttuuriin entistä nopeammalla bonuskertymällä. Tämän lisäksi pyrimme hinnoittelussamme siihen että hinnoittelutekijöiden vaikutukset vastaavat entistä paremmin riskejä. Käytännössä tämä tarkoittaa että vakuutusmaksua on kohdistettu sinne missä sattuu enemmän vahinkoja ja vastaavasti alennettu sieltä missä vahinkoriskikin on alhaisempi. Tämä tuo vakuutuksenottajiemme maksut yhä oikeudenmukaisemmiksi mutta käytännössä myös lainsäädäntökin edellyttää meiltä tätä niin sanottua riskivastaavuuden periaatetta.
Yksittäisessä tapauksessa vakuutusmaksuun voi vaikuttaa usea eri tekijä. Koska olemme uudistaneet tuotteemme kokonaisuutena bonuksen lisäksi myös muut maksuperustekijät vaikuttavat eri tavalla vakuutusmaksuun kuin aiemmin. Olemme muun muassa tarkentaneet kotipaikan vaikutusta maksuun joissakin kunnissa. Myös vakuutuksenottajan ikä vaikuttaa alentavasti tai korottavasti lopulliseen vakuutusmaksuun niissä ikäryhmissä joissa vahingot ovat vähentyneet tai lisääntyneet. Vastaavasti myös itse ajoneuvoon liittyviä hinnoittelutekijöitä on tarkennettu vastaamaan paremmin riskiä, jolloin esimerkiksi ajoneuvon sylinteritilavuus, teho ja paino voivat vaikuttaa eri tilanteissa eri tavalla lopulliseen maksuun.
Vakuutuksenantaja ei voi muuttaa vakuutustuotetta automaattisesti uuteen tuotteeseen ilman asiakkaan hyväksyntää. Tätä säätelee vakuutussopimuslaki. Vanhoja tuotteita ei ole pakko muuttaa uuteen vaan ne ovat voimassa, kunnes ajoneuvo myydään tai poistetaan rekisteristä.
Pienin perittävä vakuutusmaksu kultakin voimassa olevalta vakuutuskaudelta on vakuutusehtojen mukaisesti 20 euroa, ellei vakuutuskirjaan ole toisin merkitty. Tällä maksulla katetaan yleisiä vakuutuksen käsittelyyn liittyviä kuluja.
LähiTapiolan tuotteessa yhdelle ajoneuvolle sattunut vahinko ei laske muiden ajoneuvojen voimassaolevien vakuutuksien bonuksia. Vahinko toki huomioidaan kokonaan uutta vakuutustarjousta laskettaessa.
Olemme pahoillamme ettemme voineet tällä kertaa vastata odotuksiinne kilpailukykyisellä hinnalla mutta kiitämme palautteestanne sillä haluamme asiakasomisteisena vakuutusyhtiönä kehittää tuotteitamme ja palveluitamme mahdollisimman hyvin vastaamaan asiakkaidemme odotusarvoja.
15.5.2017, 10:16 #240696Käykääpäs katsomassa Trafin tietoja nettipalvelusta; kuinka monella lukee kuutiotilavuuden ja käyttövoiman lisäksi tehotiedot? Jos lukee, niin mikä vuosimalli?
Törmäsin tähän kilpailuttaessani sopimuksia, Trafin sivuilta poimittu teholukema vaikuttaa loppusummaan…
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]15.5.2017, 12:06 #240699Dodiin, talouden kovakatoista (2kpl) suli summasta 500e, kun otti uuden bonusjärjestelmän käyttöön JA siirsi puolisolle oman vahinkohistoriansa. Kyllä, luit oikein: tämän siirtymävuoden aikana on mahdollista siirtää avo- tai aviopuolisolle oma vahinkohistoria, jonka jälkeen molempien historia elää omaa elämäänsä, eli mahdolliset puolison töppäilyt eivät vaikuta omiisi. (Tahtoo siis sanoa, että se kummalla on parempi historia kannattaa hyödyntää toisen hyväksi loppusummaa pudottaakseen)
Se miksi joillakin maksut laskevat ja toisilla nousevat uuden järjestelmän myötä johtuu sijainnistasi gaussin käyrällä. Ts. kaikki vahingot on gaussitettu ikävuosien suhteen ja raaka totuus on, että nuorilla ja vanhoilla kolisee eniten. Tarkkoja lukemia en tiedä, mutta villi veikkaus “halvasta alueesta” on ikävuosien 25-55 välissä.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]16.5.2017, 00:37 #240713Trafin rekisterissä tiedot saattavat olla ihan mitä vaan. Yhtä kuljinta rekisteröintikatsastaessa katsastaja ei löytänyt mistään oikeaa teholukemaa, lopulta järjestelmään kirjattiin se minkä minä sanoin oikeaksi. Sellainenkin tapaus on nähty, että uutta autoa rekisteröitäessä coc-todistuksessa oli väärä tieto, mutta katsastaja näpytteli kuitenkin omasta päästään oikean numeron järjestelmään mitään kysymättä.
24.5.2017, 13:52 #240869Dodiin, syystä tai toisesta kalustoani jakautui kahteen yhtiöön. 81% bonarit ja 149e vuodessa, sekä 80% bonusta ja 135e vuodessa. Täällä kehähölmölandiassa maksoin ennen yli 300e kaikista rättikattoisista ja Xantia taisi olla pahimmillaan jotain 700e/vuosi. Nyt xanttukin alle 200e per vuosi.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]22.9.2017, 19:16 #244370Olen samaa mieltä Isoo-Jukan kanssa. Kilpailutin vakuutukset OP-Pohjolassa ym ja karmeeta luettavaa niin liikkennevakuutuksista kuin kaskovakuutuksista, jos telot omistuksessasi olevia ajoneuvoja kaikista lähtee ns “poonukset” vakuutusyhtiön toimesta. Kuitenkin mainostaavat että “pienikolhu” ei muuta vakuutusta. Mutta todellisuudessa kaikkien autojen vakuutukset muuttuu heti riippumatta vaikka kuten minä 1950 luvulla syntynyt ja ei yhtään liikennevakuutus ja vapaaehtoisia vakuutuksia ole käytetty tuona aikana jolloin olen ajoneuvon omistanut, aika silmän lumetta nuo vakuutusyhtiöiden lupaukset, olkaa tarkkana
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.