Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Varvan säätötyökalu

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 13 viestiä, 1 - 13 (kaikkiaan 13)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #125234

    Terve!

    Koitin tuossa eilen pikaisesti amin lentokorkeuden säätöä. Sen verran kova esijännitys noissa jousitangoissa on, jottei ihan kevyellä käänny. Ja tangoista näytti puuttuvan sätkässä ollut rinkula, josta sai näppärästi kiinni putkipihdeillä. En alkanut väkisin survoa, vaan kyselenpä sen sijaan josko jollakulla olisi lainata sitä halkaistua pitkulaista mutteria, jolla säätö oikeasti kuuluisi tehdä?

    Kun saan tangot herkisteltyä, niin sitten säätö käy vaikkapa sormin.

    #152134

    Mulla on.

    #152135

    Huomasin juuri hukanneeni omani. Jos joku noita taas valmistaisi, voisi olla markkinoita.

    #152136

    @HENKKA wrote:

    Mulla on.

    Ookko tänä iltana kotona? Ajelen siitä ohi Jokelasta tullessa. Josko mutteri joutaisi hetken lainaan…

    #152137

    Tottahan muistat kun säädät että säädettävän pyörän tulee olla roikuksissa ja jousi siten lapotilassa ettei korkkaa varvan kierre…. 🙄 😉

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #152138

    @Musta Hattuinen Mies wrote:

    jousi siten lapotilassa 🙄 😉

    Lapotila? Lepotilako? Ei minulla riitä haba käännellä jouset pinkeenä… Ja laiskakin olen, pyörät roikulla pääsee vähemmällä :mrgreen:

    #152139

    Jos yrittää säätää maavaraa kun tukivarsi ei ole ala-asennossa, varpa katkeaa jousipöntön sisältä.

    #152140

    Amin jouset on esijännitettynä ison pöntön sisällä, joten niiden säätämisessä on aina hieman enemmän vastusta. Amin jousituskorkeus poikkeaa melko lailla muista malleista, joten lunttaa mitat oikeista dokumenteista. Lisäksi taka-akselin raideväli on kapeampi kuin 2CV.ssä.

    Kannattaa kopsutella kahdella vasaralla vaikkapa 2 minuuttia sitä kierreklönttiä ennenkuin alkaa väkivaltaisiin toimiin. Tämä kikka auttaa useissa muissakin jumitustapauksissa. Voimalla ei tarvi vasaroida.

    Ja 11 x 1 on varvan kierre. Kevyesti liikkuvan varvan saa säädettyä vaikka pienellä 9mm kiintoavaimella. Hyvin rasvattuna ja kierteet putsattuna säätyy jopa käsin ainakin 2CV:ssä. Rengas siis tietysti ilmassa!

    #152141

    @Isoo-Jukka wrote:

    joten lunttaa mitat oikeista dokumenteista.

    Emmäämitäändokuja lue. Tonttiin tuo pitää saada, että kehtaa ajella. Johan siinä maine menee tuolla pilvissä leijaillessa. :mrgreen:

    Täytyy ilmeisesti hieman käytellä älliä tuon noston kanssa. Olin eilen katsovinani, jotta tanko ei mene suoraan jousipönikän sisään, jos pyörä on ilmassa. Kampeaa sisäänmenon yläreunaan. Hieman alempana tangon kuluku on suorempi, vaikka jousipainetta saattaa hieman esiintyä.

    Sätkän tangon säädossä ei ollut mitään ihmeellistä, kun ensin sai esijännitteen pois. Sitten sitä käänteli käsin, kun vain hieman tunkilla nosti helman alta.

    #152142

    Olisin tarvinnut lainaan tätä varvan säätötyökalua.. löytyisikö keneltäkään Eteläisestä-Suomesta siis lainaksi joksikin aikaa?

    t. Juuso

    o5o-3363486

    #152143

    Mulla on Fransöösenistä ostettu oiva säätötyökalu, jota saa lainata. Kunhan vain Tuusulasta hakee ja palauttaa.

    #152144

    Moro Henkka!

    Ny voisin sen säätötyökalun ottaa lainaan kun ami on nyt käytössä, siis jos vielä joutaa? Saatko sen mukaan, jotta ois siellä missä satut kulkemaan? Eli jos vaikka sulta töistä tai jostain muusta sopivasta paikasta johon satutaan samaan aikaan hakisin?

    t. Juuso

    o5o-3363486

    #152145

    Äkkiä tuon Henkalta hakee, sitten kun tulet säädöllä käymään. Kun vain sovit etukäteen, että työkalu on saatavilla. Meiltä on n. 20km Henkalle.

Esillä 13 viestiä, 1 - 13 (kaikkiaan 13)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.