Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › Vauhtipyörä
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
3.3.2005, 21:30 #132241
Juu muistan keskustelun, mutta aattelin, että jos taustalla seuraa joku dyanemies/nainen tms. (muistaakseni acadianessa ainakin on turboputki) niin osallistukaa rohkeasti keskusteluun niin ei tartte kahden juipin kahdestaan pähkäillä 😆
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]4.3.2005, 08:20 #132242Jos turboputkea haaveilet niin tutustu seuraavaan sivustoon: http://www.2cv.be/FR/News/Soufflante.htm
4.3.2005, 09:56 #132243On hyvin mahdollista että noissa käyrissä ei ole edes mukana käytännössä vallitsevaa imuilman lämpötilan erosta seuraavaa muutosta.
4.3.2005, 10:10 #132244Jos mitattu on lähes samaan aikaan, niin sillä asteen osien muutoksella ei ole käytännössä merkitystä… Ja näissä tapauksissa muutoksen tekeminen moottoriin ei vie niin paljoa aikaa etteikö voisi samalla kertaa mitata kumpaakin versiota.
4.3.2005, 15:44 #132245Sori mutta en ymmärrä, siis “asteen osien” tarkoittaa asteen kymmenyksiä?
Käytännössähän konepelti on kiinni ja on ajoviimaa ja kone lämmin tai kylmä. Imuilman lämpötilaero on jotain 0-60C välillä ja 60C ero ilman lämpötilassa vastaa +-17% eroa täytöksessä.4.3.2005, 16:19 #132246Mikä on suurin hyöty mitä turboputkesta saa? Parantaako se tyhjäkäyntiä? Parantaako se koneen käyntiä ylä vai alakierroksilla? Katsoin kyllä sen linkin missä se kuva oli, mutta minusta käyrissä ei hirveän paljon eroa ole…Ja ainahan tuollaisessa mainoksessa vedetään kotiinpäin. Viileää ilmaa saa kyllä siitä putkesta, mutta onko sillä Suomen olosuhteissa mitään merkitystä?
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]4.3.2005, 18:06 #132247Suomen olosuhteissa? Ei sillä ole paljon mitään merkitystä onko ero 15->80C vai 25->85C. Parilitraisessa koneessa jopa 1hv=1C, joten on se selvä että sillä on vaikutusta tässäkin tapauksessa.
4.3.2005, 18:21 #132248Kyllä nämä killan sivujen keskustelut ovat mielenkiintoisia… ne on aina pakko lukea läpi, ihan jo sen vuoksi, että ikinä ei tiedä mihin seuraava vastaus asian vie – nytkin vauhtipyörä-ilmanputsari-kuvat-palstalla-kuvapalvelut-turboputki-???
Jatkakaa arvon herrat, mielenkiintoista luettavaa – muuten miksei Jasun viestin kuvat näkyneet, vaikka oli jonkin BBCoden salakielen mukaisesti esitetty? tarkoitan hakasulku img hakasulku???
Voisiko joku ihan omalla palstalla esitellä esim. juuri tuon BBCoden saloja
… 😯Jimmi Porist'
044-339238kuusi
jimmi65(ät)gmail.com4.3.2005, 18:34 #132249Se on ihan hyvä, että juttua riittää 😆 Lueskelin ne vanhat turboputkijutut läpi ja voishan sitä koittaa…ostaa sitten vaikka bx:n suotimia mistä leikkelee sätkän putsariin… Joutuu kyllä räätälöimään ne levareiden tuuletusputket irti tuulipellistä.
Niin ja vielä sen verran haluan kysyä, että jos nyt unohdetaan tuo matikka, fysiikka ja kemia niin saiskos ihan empiiristä tietoa kuinka se turboputki tuntuu kaasujalkaan? Nameone sullahan ei aluks ollut turboputkea?
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]4.3.2005, 19:13 #132250Mä luulen että kannattaa luottaa enemmän kuin minun mielipiteeseen tuolla ulkomailla asustelevien kokemuksiin, kun siellä on ajettu kilpaa ja ollut rahaa ja materiaalia enemmän näihin testauksiin. Tollaista hevosvoiman eroa on aika mahdoton kaasujalan asennolla arvioida. Enemmän on sillä merkitystä uskooko siihen, kuin käytännön erolla. Mopokin tuntuu tosi tykiltä kun ottaa äänenvaimentimen pois.
Kuva ei näy ilmeisesti johtuen osoitteen formaatista.
4.3.2005, 19:42 #132251Jaa. Mulle on kuitenkin tärkeempää se mitä se on käytännössä kuin paperilla. Mielestäni, kun puhutaan täällä ihan sätkäpiirissä niin ois ihan hyvä, että kehuskeltas toisillemme “joo se tuntuu nyt kyllä tosi hyvälle”… 🙄 Kaippa tuota rööriä joutuu kokeilemaan, kun se tuohon konetyyppiin kuuluukin…
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]5.3.2005, 10:12 #132252@nameone wrote:
Mä luulen että kannattaa luottaa enemmän kuin minun mielipiteeseen tuolla ulkomailla asustelevien kokemuksiin, kun siellä on ajettu kilpaa ja ollut rahaa ja materiaalia enemmän näihin testauksiin. Tollaista hevosvoiman eroa on aika mahdoton kaasujalan asennolla arvioida. Enemmän on sillä merkitystä uskooko siihen, kuin käytännön erolla. Mopokin tuntuu tosi tykiltä kun ottaa äänenvaimentimen pois.
Kuva ei näy ilmeisesti johtuen osoitteen formaatista.
Vai, että mopon kulku paranee kun ottaa pakoputken pois? Ei ainakaan pappa-tunturin kulku parane, äänet on kyllä omaa luokkaansa.
No niin. Itse asiaan.
Itselläni oli turboputki tinskussa. Eli Acadianen(?) kotelo ja siitä kumiputki ilman putsarille. Kokeilin ilman ja putken kanssa. En huomannut minkäänlaista eroa ajossa sekä käynnissäkään.
Oikea turbo se täytyy olla. Muistelen jokunen vuosi sitten nähneeni tehdasvalmisteisen prätkän, olisikohan 500-750 kuutioinen ollut, jossa oli turbo. Turbo saattoi olla Hitachi tai vastaava. Sellaisen ehjä kun saisi jostain, niin voisi ajatella laittavan sätkään. Siitä olisi jo todellista iloa.5.3.2005, 10:17 #132253No minulla on sähköpropelli, mutta kun sen laittaa päälle niin tuntuu että tehot ei ainakaan tipu, vaikka laturi rupeaa tekemään kaksinverroin työtä.
Anyway, minusta tuntuu ainakin että, koneesta ei tunnu samalla tavalla “väljältä” kun koneen lämpö on korkea, niin kuin usein 2cv kone ilman kylmää ilmaa tuntuu.Minun tietääkseni turboputki on laitettu 1:9 mäntiin myös siksi, että mahd. nakutukselta vältyttäisiin. Toinen miksi juuri 9 mäntiin, niin korkeampi puristus tarvisi periaatteessa sytytysennakon myöhäistämistä, tasoittamalla ja viilentämällä imuilman lämpötilaa on voitu pitää kiinni aikaisemmasta sytytyksestä, josta on hyötyä yhteensopivuuden lisäksi myös tehoon ja kulutukseen.
Nyt minulla tuli sitten ensimmäisen kerran hyvä idea miksi turbobutki vaikuttaisi tyhjäkäyntiin…
No siksi että liikennevaloissa seistessä konehuone kuumenee kaksinverroin kuumemmaksi ja ilman turboputkea seos palaa liian nopeasti ja aikaisin, jolloin käynnistä tulee epätasaista ja varsinkin tyhjäkäynnillä voi “potkia takaisin”.Sitten kun Akaile puhuit että siitä kumitorvesta olisi hyötyä vääntöön, niin minun tietääkseni esim. vääntöön vaikuttaa lähinnä imusarjan puoli, eli kaasarin ja palotilan välisen putken paksuus, pituus ja virtaavuus, eikä imutorvi?
5.3.2005, 11:48 #132254Tällä kumitorvella on jonkinlainen merkityksensä. Meillä on pari moottoripyörää joita on modifioitu: Molemmissa alunperin ilmanputsari suoraan kaasarissa—> Jonkin verran imuputkea kaasarin ja putsarin väliin—> vääntö paranee… En kyllä rupea väittelemään kuinka paljon tällä on merkitystä, koska en tiedä mistä tuo johtuu…
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]5.3.2005, 21:44 #132255Niin ja siksi ilmeisesti turboputki rasittaa talvella venttiilejä koska liian laiha seos polttaa (pako) venttiilit. Tähän voisi olla ratkaisu jos kääntäisi seosruuvia vähän auki, niin saisi vielä lisätehotkin, mutta ongelma on että tyhjäkäyntiseos kyllä muuttuu, mutta kun se ei riitä pitämään oikeassa suhteessa kokonaisseosta, vaan vaatisi myös pääsuuttimien tarkistamista…
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.