Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Vauhtipyörä

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 9 viestiä, 61 - 69 (kaikkiaan 69)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #132271

    Jos sulla on liian rikkaalla tyhjäkäynnilläkin niin onko seos ruuvi sitten täysin kiinni vai eikö sitä ole säädetty? Jos kaasarissa on ongelmia niin turboputki ei niitä kompensoi siinä määrin että selviäisit pelkästään sillä…
    Jasu, jos sinulla kerran on ne suutin tiedot siellä tallilla niin laitatko sitten ne kun käyt siellä, ei mikään kiire ole?

    #132272

    No niin jos puhutaan tyhjäkäynnistä, on sen seoksen säätö yksinkertaista.
    Kaasarissahan on säädettävä tyhjäkäynti piiri jossa on kiinteä suutin ja sitten
    seos riivi jolla säädetään seos kohdalleen. Toisin sanoen säädetään ilman virtausta ja määrää suhteessa bensaan. Nyt jos suutin on alkuperäisen kokoinen ja säätö ruuvi oikein säädetty ei käy laihalla eikä rikkaalla. Nyt voi
    pienentää kaasuläpän ruuvista läpän mahdollisimman pienelle, sen takia että
    kone ei silloin saa sieltä ylimääräistä ilmaa ja tyhjäkäynti piiri toimii oikein.
    Kun kaasuläppää lähdetään avaamaan hiljalleen lakkaa tyhjäkäynti piiri pikku hiljaa toimimasta ja siirrytään teho käynnin puolelle. Nyt on rakennettu
    kaasuttimeen täksi siirtymä vaiheeksi apulaite joka rikastaa seosta tässä vaiheessa, kun läppää avataan ja ilmamäärä lisääntyy, eikä teho käynti piiristä vielä ole kerennyt tulemaan polttoaitetta, eli kiihdytys pumppu.
    Kaasarin toiminnan kannalta on erittäin tärkeää tarkistaa kaararin kunto,
    ettei akselella ole väljää ja samalla ilma vuotoja, jolloinka on vaikeuksia
    saada edes sitä tyhjä käyntiä säädettyä kuntoon. Se turbo putki ei vaikuta
    sinne tyhjä käynti puolelle millään tavalla. Sehän vaikutta vasta yläkierroksilla, kun koneen ottama ilmamäärä on niin suuri että kaasuläpän päälypuolella ja ilmanpuhdistajassa esiintyy lievää alipainetta.
    Josta johtuen kaasari ei enää toimi parhaalla tavalla. Elikkä silloin estyy sen jarruilma suuttimen toiminta jolla tasoitetaan huippu kierroksilla poltto
    aineen määrää. Toisaalla pitää myös muidenkin koneen säätöjen olla kohdallaan niinkun venttiileiden ja sytytyksen, jotta voidaan käynti saada
    hyväksi.

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #132273

    Paljon hyvää asiaa, tosin turbobutki edelleen vaikuttaa seokseen vakioon verrattuna myös silloin kun ilma on kylmä tai konehuone kuuma.
    Niinkuin laskut ovat osoittaneet, on lämpötilalla todella suuri merkitys, vaikea uskoa että propelli työntäisi esim. 17% enemmän ilmaa.
    Tosin ei se ilma pyttyyn mene ihan sen lämpöisenä ja miten on jos ilma on ohuempaa, niin eikö alipainekin ole pienempi, jolloin kaasarin bensasuuttimestakin tulee vähemmän tavaraa?

    #132274

    Jooopasta! Se nyt kuitenkin on mulla ollu käytössä kesät talvet +25 asteesta
    -30 asteeseen. pakkasella keula tukkoon ja kesällä auki tarpeen mukaan.
    Totuus kumminkin on se että olkoon kuin kuuma helle tykkää, niin ajossa
    kaasarille tulee ilma ajoviimasta ei konehuoneen lämpö vaikuta siihen pahemmin. Pakkasella keula tukkoon ja öljypohjan suoja paikoilleen eikä
    silloinkaan olosuhteet ole hassummat. Olen suunnitellut tässä että laitan
    kesällä huvilseni sen turbo puthen myös nelkun koneelle ja kokeilen kuis
    se “singeri laulelee”. Voipahan sitten kertoa kavereillekin syksymmällä
    testi tuloksia. Silloin aikoinaan kun laitoin tuon kutosen putken sitä innostui
    joku muukin kokeileen, mutta talvella heillä tuli ongelmia kiian kylmästä
    ilmasta kaasarissa joten luopuivat kokeiluista, minä ratkaisin ongelman ja
    olen sillä ajellut siitä asti! Kunhan tässä tulee kevät ja ilmat lämpiää pitäänee
    tutkia tuosta kutosen kaasarista millaiset kurkut siellä on ja suuttimien koot,
    kun ei muista niitä enää ulkoa?

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #132275

    Ei kun turboputki eroaa tavallisesta kun konehuone on kuuma, eli voi myös sanoa että turboputki vaikuttaa seokseen erityisesti silloin kun konehuone on kuuma. Eiköhän se nyt tullut selväksi, ei vääristellä enempää.

    #132276

    “millaiset kurkut siellä on ja suuttimien koot” Ne kurkut on helppo katsoa: edestäpäin katsottuna kaasarin vasemmalla puolella on pyöreät pallot ja niiden sisällä joku luku (2kpl)… Veikkaisin 21 ja 24. Onko kukaan törmännyt koskaan 24/24 kurkkuiseen kutosen kaasariin? Olen kuullut, että suomessa jonkun dyanen keulilla on sellainen joskus ollut.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #132277

    Minä nyt en vaan käsitä olenko muka tyhmä, totta kait kaasarille menevä
    ilma on lähestulkoon ulko ilman lämpöinen kun se tulee puhallin kotelosta johon vaikuttaa ajoviima, kun maskia ei ole tukittu. Kun taas ilman putkea se otetaan kone huoneesta lämmönvaihtimen vierestä, joka on kesälläkin kuuma, vaikka lämpö onkin käännetty loka suojan alle. En käsitä mitä
    “nanaoome” tarkoittaa?

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #132278

    Puhutte aivan samasta asiasta, mutta eri kieltä 😆

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #132279

    Mä olin vähän epäselvä, pahoitteluni.

Esillä 9 viestiä, 61 - 69 (kaikkiaan 69)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.