Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › Vauhtipyörä
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
9.3.2005, 21:47 #132271
Jos sulla on liian rikkaalla tyhjäkäynnilläkin niin onko seos ruuvi sitten täysin kiinni vai eikö sitä ole säädetty? Jos kaasarissa on ongelmia niin turboputki ei niitä kompensoi siinä määrin että selviäisit pelkästään sillä…
Jasu, jos sinulla kerran on ne suutin tiedot siellä tallilla niin laitatko sitten ne kun käyt siellä, ei mikään kiire ole?10.3.2005, 00:13 #132272No niin jos puhutaan tyhjäkäynnistä, on sen seoksen säätö yksinkertaista.
Kaasarissahan on säädettävä tyhjäkäynti piiri jossa on kiinteä suutin ja sitten
seos riivi jolla säädetään seos kohdalleen. Toisin sanoen säädetään ilman virtausta ja määrää suhteessa bensaan. Nyt jos suutin on alkuperäisen kokoinen ja säätö ruuvi oikein säädetty ei käy laihalla eikä rikkaalla. Nyt voi
pienentää kaasuläpän ruuvista läpän mahdollisimman pienelle, sen takia että
kone ei silloin saa sieltä ylimääräistä ilmaa ja tyhjäkäynti piiri toimii oikein.
Kun kaasuläppää lähdetään avaamaan hiljalleen lakkaa tyhjäkäynti piiri pikku hiljaa toimimasta ja siirrytään teho käynnin puolelle. Nyt on rakennettu
kaasuttimeen täksi siirtymä vaiheeksi apulaite joka rikastaa seosta tässä vaiheessa, kun läppää avataan ja ilmamäärä lisääntyy, eikä teho käynti piiristä vielä ole kerennyt tulemaan polttoaitetta, eli kiihdytys pumppu.
Kaasarin toiminnan kannalta on erittäin tärkeää tarkistaa kaararin kunto,
ettei akselella ole väljää ja samalla ilma vuotoja, jolloinka on vaikeuksia
saada edes sitä tyhjä käyntiä säädettyä kuntoon. Se turbo putki ei vaikuta
sinne tyhjä käynti puolelle millään tavalla. Sehän vaikutta vasta yläkierroksilla, kun koneen ottama ilmamäärä on niin suuri että kaasuläpän päälypuolella ja ilmanpuhdistajassa esiintyy lievää alipainetta.
Josta johtuen kaasari ei enää toimi parhaalla tavalla. Elikkä silloin estyy sen jarruilma suuttimen toiminta jolla tasoitetaan huippu kierroksilla poltto
aineen määrää. Toisaalla pitää myös muidenkin koneen säätöjen olla kohdallaan niinkun venttiileiden ja sytytyksen, jotta voidaan käynti saada
hyväksi.Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂10.3.2005, 06:14 #132273Paljon hyvää asiaa, tosin turbobutki edelleen vaikuttaa seokseen vakioon verrattuna myös silloin kun ilma on kylmä tai konehuone kuuma.
Niinkuin laskut ovat osoittaneet, on lämpötilalla todella suuri merkitys, vaikea uskoa että propelli työntäisi esim. 17% enemmän ilmaa.
Tosin ei se ilma pyttyyn mene ihan sen lämpöisenä ja miten on jos ilma on ohuempaa, niin eikö alipainekin ole pienempi, jolloin kaasarin bensasuuttimestakin tulee vähemmän tavaraa?10.3.2005, 18:21 #132274Jooopasta! Se nyt kuitenkin on mulla ollu käytössä kesät talvet +25 asteesta
-30 asteeseen. pakkasella keula tukkoon ja kesällä auki tarpeen mukaan.
Totuus kumminkin on se että olkoon kuin kuuma helle tykkää, niin ajossa
kaasarille tulee ilma ajoviimasta ei konehuoneen lämpö vaikuta siihen pahemmin. Pakkasella keula tukkoon ja öljypohjan suoja paikoilleen eikä
silloinkaan olosuhteet ole hassummat. Olen suunnitellut tässä että laitan
kesällä huvilseni sen turbo puthen myös nelkun koneelle ja kokeilen kuis
se “singeri laulelee”. Voipahan sitten kertoa kavereillekin syksymmällä
testi tuloksia. Silloin aikoinaan kun laitoin tuon kutosen putken sitä innostui
joku muukin kokeileen, mutta talvella heillä tuli ongelmia kiian kylmästä
ilmasta kaasarissa joten luopuivat kokeiluista, minä ratkaisin ongelman ja
olen sillä ajellut siitä asti! Kunhan tässä tulee kevät ja ilmat lämpiää pitäänee
tutkia tuosta kutosen kaasarista millaiset kurkut siellä on ja suuttimien koot,
kun ei muista niitä enää ulkoa?Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂10.3.2005, 19:02 #132275Ei kun turboputki eroaa tavallisesta kun konehuone on kuuma, eli voi myös sanoa että turboputki vaikuttaa seokseen erityisesti silloin kun konehuone on kuuma. Eiköhän se nyt tullut selväksi, ei vääristellä enempää.
10.3.2005, 21:38 #132276“millaiset kurkut siellä on ja suuttimien koot” Ne kurkut on helppo katsoa: edestäpäin katsottuna kaasarin vasemmalla puolella on pyöreät pallot ja niiden sisällä joku luku (2kpl)… Veikkaisin 21 ja 24. Onko kukaan törmännyt koskaan 24/24 kurkkuiseen kutosen kaasariin? Olen kuullut, että suomessa jonkun dyanen keulilla on sellainen joskus ollut.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]10.3.2005, 21:57 #132277Minä nyt en vaan käsitä olenko muka tyhmä, totta kait kaasarille menevä
ilma on lähestulkoon ulko ilman lämpöinen kun se tulee puhallin kotelosta johon vaikuttaa ajoviima, kun maskia ei ole tukittu. Kun taas ilman putkea se otetaan kone huoneesta lämmönvaihtimen vierestä, joka on kesälläkin kuuma, vaikka lämpö onkin käännetty loka suojan alle. En käsitä mitä
“nanaoome” tarkoittaa?Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂11.3.2005, 15:35 #132278Puhutte aivan samasta asiasta, mutta eri kieltä 😆
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]11.3.2005, 16:11 #132279Mä olin vähän epäselvä, pahoitteluni.
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.