Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Vauhtipyöräkalluppi ja kaasarin säätöjä

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 31 - 45 (kaikkiaan 99)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #145277

    Do-diin… Olisikohan tuossa oikeaa tietoa.

    Taulukosta luen, jotta 125+-5 ja 130+-5.

    Vaan kumpi on kummassa kurkussa isompi?

    #145278

    Tausta tietoa?
    Onko nyt siellä paikoillaan Visan kaasutin kurkuilla,, 1 kurkku 26mm ja kakkoskurkku 35mm??
    Jos on niin nuo taulukon suutin koot on varmaan liki oikeat… Järjestystä,, kumpi kumpaankin kurkkuun kuuluu voi kokeilla??
    Vakio kutosessa on kurkut 18/24 ja muistelen että suuttimet jotain 125? ja 120?
    Minulla ei käytännön kokemusta Visan kaasareista,,,, mutta mutu tuntuma olisi että kokeilisin itse ihan vakio suuttimilla ja tulpan väriä seuraamalla.. Toisekseen minkä tyyppiset tulpat sitten kuuluu olla Visan kokoon panossa??
    Ilman puhdistin kuuluisi myös olla varmaan mallia Visa??
    Varmaan todella haastava kokeilu ja aikaa viepä…
    Mulla käytössä ihan vakio kuutonen raskaalla vauhtipyörällä ja Dyane6 vaihteistolla varustettuna turpoputkella… Huippunopeus ja hiihtyvyys kakkoskurkulla mainiot,, eron huomaa huippukierroksilla parempana kiihtyvyytenä.. Huippunopeus on jo riittävä 2cv;n alustelle.. noin 120 km/h..
    PS: Olen mielenkiinnolla seurannut tätä kokeilun edistymistä…
    😯 😉

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #145279

    Terve!

    Tuo kaasari on ihan alkupään visakoneesta (ei turhia sähköohjauksia). Runko näyttää samalta kutosen kaasarin kanssa. Nuo suuttimet vain ovat eri kokoa ja ilmeisesti löytyy muitakin sisäisiä eroja.

    Seuraava aksoni, mitä meinasin tehdä on sovittaa turbomersussa aikanaan käyttämäni vapaasuodattimen tuohon kaasarin jatkoksi. (Sopii suoraan kumitötsän perään, kunhan laittaa holkin. Ja jollain tuo kartio täytyy saada pysymään paikallaan, jottei tötsä irtoa kaasarista).

    Josko vaikka seokset asettuisivat tällä. Seuraavaksi täytyy sitten pienentää tuon fyysisesti isomman suuttimen reikää.

    Ps. Koska itse tykkään lueskella erilaisia projektikuvauksia, niin miksen jaa myös tätä omaa pähkäilyäni muille. Joskus tulee tehtyä hölmöyksiä, joille muut voipi naureskella, mutta saattaa matkalla aina tulla jotain oivalluksiakin, joista on hyötyäkin.

    Ja kuten eräs opiskelukaverini aikanaan totesi biljardia pelatessaan: “Pääasia on, että pallot pyörii ja kaikilla on hauskaa.”

    #145280

    Tämä tarina alkaa täyttämään projektikuvauksen tunnusmerkit. Joku palstan modeista voisi ehkä heittää tämän ketjun tai ketjun lopun (pörinäviestistä eteenpäin) tuonne Projektit -osioon.

    #145281

    Aloitin uuden 652 kaasarikeskustelun, jotta tieto löytyy hakutoiminnolla myöhemmin helpommin 😉

    Siihen suuttimen ronkkimiseen sieltä kammion pohjalta on myös toinen tapa: Ruuvaa sen suuttimen eka auki sieltä huoltoreiän kautta, ottaa ruuvarin pois, ja taivuttelee hitsauslangasta L:n muotoisen koukun. L-koukulla noukkii siististi sen suuttimen sieltä pois ja samaan tyyliin saa helposti sen sinne takaisin. 😉

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #145282

    @Akaile wrote:

    Siihen suuttimen ronkkimiseen sieltä kammion pohjalta on myös toinen tapa: Ruuvaa sen suuttimen eka auki sieltä huoltoreiän kautta, ottaa ruuvarin pois, ja taivuttelee hitsauslangasta L:n muotoisen koukun. L-koukulla noukkii siististi sen suuttimen sieltä pois ja samaan tyyliin saa helposti sen sinne takaisin. 😉

    Konstit on monet, sano…

    #145283

    No niin, eiköhän suutinleikki ala olla toistaiseksi ohi.

    Katsoin ensin tulpat ja päättelin niiden kauniista rusketuksesta ykköskurkun suuttimen olevan likipitäen oikein (koska ajelin pääasiassa pelkällä ykköskurkulla). Kokeeksi kuitenkin vedin pääsuuttimen tarkistettuun arvoon 126 (Ostin päivällä digimauserin ja mittailin sillä sopivat poranterät suuttimien hienosäätöön ja sellainen terä löytyi jäljitelmädremelin pakista).

    Koeajo kuitenkin kertoi tilanteen huonontuneen (126/130 suuttimilla). Peli kulki kunnolla vasta yläkierroksilla, mihin oli aika hankala päästä.

    Sitten taas kolvi kuumaksi ja suuttimet tinaan. Pääsuutin poraten arvoon 116 ja kakkosen suutin tuohon 126:een. Tällä kombinaatiolla päästään mukavasti liikkeelle ja ykkös- ja kakkoskurkun välilläkin veto jatkuu ilman nykäyksiä. Huippunopeutta en tuossa kylätiellä viitsinyt kokeilla. Se selvinnee huomisella työmatkalla.

    Ja se räyhäkäs imuääni… 8). Seuraavaksi pitää tuunata pakoputken pää paksummaksi, jotta saa vielä pakoäänetkin miehistä itsetuntoa kohottavaksi 😆

    #145284

    Terve!

    Kun tuossa ajelin aamulla töihin, tulin siihen tulokseen, että vielä kaasarin kansi täytyy kerran avata. Kyllä tuo pääsuutin pitää kasvattaa 120:een, sitten on hyvä.

    Olisiko kenelläkään ylimääräistä 120:stä pääsuutinta (se pienempikokoinen suutin)? Ovatten Kaasutinexpertiltä päässeet loppumaan. Ja voisihan tuo kakkosenkin vaihtaa tinaamattomaan, joten siihen 125:nen kelpaisi.

    #145285

    Tänään kävin Moposportissa suutinostoksilla. Kakkoskurkkuun löytyi 125:nen (2,5€, jonkun prätkän tyhjäkäyntisuutin), mutta ykkönen on vielä tinatulla sinnepäin suuttimella.

    Kiihtyvyys/käyttöominaisuudet alkavat olla kohillaan. Tavoittelemaani 120:n matkanopeutta tuo ei vielä ihan ota. Kierrosreserviä pitäisi olla, kun kulkee kolmosellakin reilun sata… nelosella ei vain jaksa kiertää tarpeeksi.

    Seuraavaksi pitänee siirtyä niiden Aikaile:n mainitsemien kirjainnumero-koodattujen suutinten kimppuun.

    #145286

    Vauhtipyöristä sain eilen hyvää kenttäkokemusta, kun tulin tänne keskiseen Suomeen tuttuja mäkireittejä pitkin: Alkuperäinen A06/664 kone ohuimmalla vauhtipyörällä; 110kmh ennen mäkeä ja 90kmh mäen jälkeen. Samat mäet raskaimmalla pyörällä ennen mäkeä 100km/h (omalla koneella, jossa sama nokka) ja mäen jälkeen 100km/h. Sen verran tuota eroa löytyy. Ohut on kiva kaupungissa, matka-ajossa tykkään tuosta raskaasta, mäet ja ohitukset menee huokeammin 😉

    Nm. toiset tykkää äideistä, toiset tyttäristä…

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #145287

    dieselflosse
    Kyselin tuolla aiemmin tuota Visan kaasaria? “Onko tuo kokeiltava visan kaasutin kurkuilla,, 1 kurkku 26mm ja kakkoskurkku 35mm??”
    Kun jäi epäselväksi???
    Utelias kun olen??
    💡 😉

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #145288

    Ei visassa noin isoja kurkkuja ole. Ne on 24/26…siis visassa. Dieselflossella 18/26, esisarjan kokoa….

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #145289

    No sitä ajattelin,, kun katselin noita suutin kokoja,, kun kulkivat liki kotosen 18/24 kurkkuista kaasaria nuo suuttimien koot..
    😀 😉

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #145290

    @Musta Hattuinen Mies wrote:

    No sitä ajattelin,, kun katselin noita suutin kokoja,, kun kulkivat liki kotosen 18/24 kurkkuista kaasaria nuo suuttimien koot..
    😀 😉

    Tuossa tallin lattialla makaavassa kutusen koneessa on sama kaasarin runko (arvailen ma), mutta suuttimet näytivät olevan 87,5 ja 105. Ja saattoivat olla jopa niin päin, että ykköskurkulla oli isompi…

    Heitin eilen huvikseni orkkisilmanputsarin takaisin. Imuääni vaimeni oleellisesti. Kulussa en mölinän puuttumisesta johtuvaa psykologista eroa lukuunottamatta huomannut mitään. Ehkä yläpäässä kierrokset leikkaantuvat ihan hitusen aiemmin, mutta siihenkin minulla on vielä pari lääkettä kokeiltavana….

    #145291

    Terve!

    Taas on tullut säädettyä ja kombinaatio on seuraava:

    Pääsuuttimena on n. 115 (porattu itse) ja kakkosena 125, lisäksi laitoin orkkisilmanputsarin koteloineen takaisin.

    Ja sitten toiminta:

    Ykköskurkulla ajeltaessa toimitaan oikein mallikkaasti, etenkin sitkeys on omaa luokkaansa verrattuna peruskutosen koneeseen. Ja kakkoskurkkukin toimii, kunhan ei vaihtele nelosvaihteella. Nelosella ajeltaessa kakkoskurkun avaamisesta on vain hyvin pieni hyöty. Ykköskurkulla ajettaessa saavutetaan sellainen reilun satasen mittarinopeus nelosvaihteella, kakkoskurkku tuo ehkä hikisen kympin lisää, kun tarpeeksi kauan kiihdyttää.

    Kolmosvaihteeseen asti tuo kiertää iloisesti ja kiihtyvyys on aivan eri luokkaa kuin peruskutosella. Nopeutta saa kolmosella kelattua sellaisen reilun satasen. Ja iloisesti tuo kone laulaa. Kulku loppuu perstuntumalla siihen, että ilmanputsarin läpi ei enää virtaa tarpeeksi. Ihan niikuin satsi rikastuisi tietyissä rajakierroksissa. Saman ilmiön saa vielä helpommin aikaan kakkosvaihteella. Tässä kohdin vaparisuodattimella oli pientä eroa, sillä ajessa kierrosten kelaus loppui satsin laihtumiseen. Sinäällään ihan loogista.

    Vaparilla ajettaessa sitkeys on kuitenkin huonompi. (Huom. pienensin pääsuutinta n. 0,02 mm postettuani vaparin).

    Eli, voimassa on vielä kuoppa tuossa 105-110 nelosella ajeltaessa. Muutoin toimii siten, ettei säätelyä enää kaipaisi.

    Ps. Eilen ajellessani +4 asteessa, satsi vaikutti hieman laihalta, kunnes koneen sai kunnolla kuumaksi. Eli, nykyinen kombinaatio on enemmän kesäkelille sopiva.

    Edit: Kutosen koneella sain näillä 135 renkailla kelattua n. 110 mittariin. 125 talvikiekoilla meni 115. Eli, juuri juuri tämä nykytekniikka vetää edelle… Reilusti, jos pitää välillä kiihdyttää 😉

Esillä 15 viestiä, 31 - 45 (kaikkiaan 99)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.