Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › Vauhtipyöräkalluppi ja kaasarin säätöjä
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
6.5.2008, 09:18 #145292
Vai toimisikohan tuo paremmin vaikkapa AX:n yksikurkkuisella kaasarilla… Näyttäisi olevan 32 mm noissa 1.1 AX:ssä. Ja kaasareita on purkaamot väärällään.
6.5.2008, 10:28 #145293Tähän väliin pieni kevennys 🙂
Mopo ja moottoripyöräajoilta tuttu sääntö näyttää olevan vielä voimassa, eli jos virityksen jälkeen teho on pudonnut allen 20% tehtaan tehosta, voidaan virityksen katsoa onnistuneen 8)
Itsellä sätkän nokalla Ami 8 pannu, 123 sytytys, orkkis ilmanputsarikotelo ja K&N suodatin, 98 0ct polttoaine ja kulkee mittarin mukaan 130 ja navin mukaan 127 km/h.
Lasse6.5.2008, 11:07 #145294No mikset sitten kokeile ihan tavallista 18 / 24 kurkkuista kuutosen kaasaria,,, ja virittele vaikkapa “turbo putki” ilmaa syöttämään??
Saattais jopa sillä toimia,, kun tuntuu yhdistelmä 18 / 26 kurkkunen juonivan.. Epäilen että kakkos kurkku on koneelle liian suuri,, elikkä ilman virtaus nopeus ei riitä imemään polttoainetta sieltä kautta??
Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂6.5.2008, 12:10 #145295@Musta Hattuinen Mies wrote:
No mikset sitten kokeile ihan tavallista 18 / 24 kurkkuista kuutosen kaasaria,,, ja virittele vaikkapa “turbo putki” ilmaa syöttämään??
Saattais jopa sillä toimia,, kun tuntuu yhdistelmä 18 / 26 kurkkunen juonivan.. Epäilen että kakkos kurkku on koneelle liian suuri,, elikkä ilman virtaus nopeus ei riitä imemään polttoainetta sieltä kautta??
Voisihan tuosta lattialla makaavasta koneesta pölliä kaasarin… Suuttimet vain vaihtoon. Mutta eikö tämä 18/26:nen olekaan rungoltaan kutosen kaasari?
Tuo teoria kurkun liiallisesta suuruudesta hieman ihmetyttää, kun koneessa on sentään isojen pyttyjen lisäksi tuo 300+ nokkakin 😯
Edellinen omistaja oli kyllä ajellut tätä konetta kutosen kaasarilla. Mitkäköhän mahtoivat olla suuttimet..?
Noin pikaisesti analysoiden, tällä hetkellä en pääse nelosella tarpeeksi korkeille kierroksille, jotta saisin ulos parhaan tehon. Pitäisi vissiin kiihdyttää jostain hirmuisesta alamäjestä… 8)
Olisiko kenelläkään kuvaa ‘turboputkesta’? Mistä kohdin ropellikoppaa se lähtee?
6.5.2008, 12:32 #145296edestäpäin katsottuna oikeasta yläkulmasta, kaasarin palautusjousen kiinnityspisteen oikealla puolella- vastapäätä laturia. Usein kutosen tuulipelleissä on kyseisessä kohdassa “peltiplätkä”.
Jimmi Porist'
044-339238kuusi
jimmi65(ät)gmail.com6.5.2008, 12:36 #145297@2cvjimmi wrote:
edestäpäin katsottuna oikeasta yläkulmasta, kaasarin palautusjousen kiinnityspisteen oikealla puolella- vastapäätä laturia. Usein kutosen tuulipelleissä on kyseisessä kohdassa “peltiplätkä”.
Onko kokemuksia, kuinka paljon pitää suuttimien numeroa muuttaa, jos tuollaisen putkilon paikalleen ruuvaa?
6.5.2008, 13:54 #145298Tässä on jälkiasennus turboputki:
http://www.pp-2cv.be/FR/News/Soufflante.htm
Aikanaan Ami8 koneessa muutin kakkoskurkun suutinta 95:stä 97:aan, en muista mikä oli ykkösen koko. Näin löytyi kulkua kakkoskurkulla ja taloudellisuutta ykkösen alkuperäisellä ajellessa.
Saman meinaan tehdä nyt omaani, kun saan turboputken paikalleen.
Mulla on myös mitattuna kiihdytysarvot 3 ja 4 vaihteella 80:stä 100 km/h vakio ilmanputsarilla, K&N putsarilla ja vielä kun saan kiinni turboputken mittaan sen ja sitten voi tehdä taulukon. K&N antaa 1-2 sek nopeamman kiihtyvyyden, vaihteiden kesken ei eroa parannuksessa.
Lasse6.5.2008, 14:09 #145299@dieselflosse wrote:
Onko kokemuksia, kuinka paljon pitää suuttimien numeroa muuttaa, jos tuollaisen putkilon paikalleen ruuvaa?
Ostin itse aikoinaan tuon Dyane 6 turbo paketin kone ja vaihteisto täydellisenä Linjamaan Eerolta ja hän sanoi silloin että kakkoskurkun suutin on vitosen (5) isompi kun normaalisti….
Nyt on ymmärrettävä se seikka että se jäähdytys ropellin tuottama pieni ylipaine ilman puhdistajassa vaikuttaa vasta siellä 5000 kierrosta/minuutissa,, joten muutos vaikuttaa vasta kun kakkoskurkku avautuu ja koneen imemän ilman tarve lisääntyy ratkaisevasti…
Joten kakkoskurkun suutin vaatii vain muutoksen suuttimiin…😀
Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂6.5.2008, 16:49 #145300@dieselflosse wrote:
Mutta eikö tämä 18/26:nen olekaan rungoltaan kutosen kaasari?
On. “Varsinaiset” visat olivat 21/26 kurkkuisia.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]6.5.2008, 19:24 #145301Kokeiles ihan piruuttais ajaa kiihytystorvilla. Teet ekaksi laipan mihin hitsaat kurkuille torvet. Tosin epäilen että sulla kulkisi paremmin yksikurkkusella tarpeeksi isolla imurilla. Nuo sinun nopeuslukemat ovat minusta aivan normaali kutosen ellei vähän vähemmän. Tai sitten tee erilliset putket imusarjaan ja nosta kaasari ylös, varot vain jäätymistä. Putket voi olla vaikka kumia tai muuta kohan lähtö sekä loppu on omaa. En tiedä ymmärsitkö mitä tarkoitin mutta yritä edes.
6.5.2008, 19:56 #145302Eiköhän tuon saa helpomminkin kulkeen uskoisin????
😯Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂7.5.2008, 06:06 #145303Taitaa vain olla niin, että uskoin liikaa tuon 652:n imukykyyn. Lähdin liikkeelle aivan liian suurista suuttimista.
Eilen nappasin kakkosen suuttimen pöydälle ja kolvasin umpeen. Sitten ‘dremelillä’ 115 reikä (siis 125->115) ja suutin paikalleen. Aamulla töihin tullessa testattuna huippua tuli ehkä vain hitunen lisää, mutta sen saavuttaminen oli paljon aiempaa helpompaa.
Eli, suutinyhdistelmä 115/115 on taas lähempänä maalia. Nyt voisi kehitellä jonkinmoisen turpoputken (osuvampi nimi tuolle röörille :wink:) tai sitten koittaa vielä pienentää suuttimia. Pitäisi jostain löytää 110 poranterä, tietysti voisi hurauttaa millisellä ja nitkauttaa pari kertaa…
Ilmeisesti sätkän orkkissuuttimet ovat sellaiset, että ykköskurkulla on isompi ja kakkosella pienempi (102.5/87.5 ja yhden löytämäni ohjeen perusteella toimisi paremmin suuttimilla 105/95).
Tuosta voisi spekuloora, kuinka paljon isommat tuo 652:nen voisi vaatia ja mikä on vielä kireän nokan vaikutus. Tuo 115 ykköskurkulle alkaa olla aika lähellä, toisaalta Guzzin 350:ssä oli isommat suuttimet kuin 650:ssä…
Ps. Kohta voin huippunopeuden sijaan keskittyä mahdollisimman sujuvaan ajoon. Tarttui meinaan matkaan sellainen vanhemman mallinen mittari, jossa suurin lukema on 100 😆
7.5.2008, 06:38 #145304Suuttimissa verrattuna kuutiotilavuuteen pitää miettiä sitä että kun kaasarin kurkun halkaisia esim pysyy samana niin pienempi kone saa aikaiseksi pienemmän ilman virtauksen kaasarin kurkun läpi,, joten voi päätellä että suutin pitää olla isompi sen vuoksi kun kaasutin toimii ohivirtaus periaatteella joka imee matkaansa polttoauneen.. Eli toimii ejektori periaatteella jossa ohi virtaava ilma saa aikaan alipaineen kaasarin kurkussa olevaan ejektori putkeen….
Elikkä huomaamme että eivät kulje kuutiotilavuus ja kaasuttimen kurkun koko käsilädessä,, eikä suutin koot,, kun on muitakin muuttujia yhtälössä
💡 😀Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂7.5.2008, 06:46 #145305Musta Hattuinen Mies wrote:Suuttimissa verrattuna kuutiotilavuuteen pitää miettiä sitä että kun kaasarin kurkun halkaisia esim pysyy samana niin pienempi kone saa aikaiseksi pienemmän ilman virtauksen kaasarin kurkun läpi,, joten voi päätellä että suutin pitää olla isompi sen vuoksi kun kaasutin toimii ohivirtaus periaatteella joka imee matkaansa polttoauneen..Quote:No tietennii… Enpä tullut tuota ajatelleeksi.Ei muutakuin kutosen minisuuttimet sisään ja kaahailemaan 😯
7.5.2008, 06:58 #145306Vielä kun otetaan huomioon se että kuutio tilavuus on kohonnut vain 25 kuutiosenttimetriä/sylinteri,, niin ero on pieni.. Nyt vielä imu/pakosarja eivät ole isontuneet???
Nokka akselin muutos myös voi viedä asioita huonompaan suuntaan,, kun kaikki asiat ovat suhteessa toisiinsa… eli kompromisseja keskenään ja valittu hyvän yhdistelmän aikaan saamiseksi.. Jostain tingitään jotta toiset ominaisuudet saadaan esille???
❓ 💡Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂 -
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.