Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › Vauhtipyörän ex-pultit
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
8.9.2011, 18:02 #126986
No niinhän siinä sittenkin oli käynyt… eipä nämä kuvat paljon selitystä kaipaa.
Jimmi Porist'
044-339238kuusi
jimmi65(ät)gmail.com8.9.2011, 20:10 #163005Tästä opimme että älkää hyljätkö hyviä alkuperäis osia,, jos ovat vielä ehyviä ja valmiita uusio käyttöön…
Niin kuin vaikkapa pultti tavara… Ovat ehdottomasti laatu tavaraa joihin voi luottaa….. 😯Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂9.9.2011, 11:57 #163006Mulle on tulossa pari uutta vauhtipyörän pulttia burtonilta. Jos Hannu tai joku toimittaa mulle käytetyn vanhan pultin, voin tehdä momenttiavaimella testin että kumpi katkeaa helpommin.
12.3.2012, 16:40 #163007Nyt tarvittaisiin pikaista neuvoa miten nuo viisi pultin pätkää tuolta kampiakselin sisältä saataisiin auringonvaloon. “Help help huusi Janne, mummolla vain heilui lanne”
Jimmi Porist'
044-339238kuusi
jimmi65(ät)gmail.com13.3.2012, 05:15 #163008Eiköhän ne lähe kun ekaksi poraat lyöntitapille reiän, ja kierrät pois. Minusta paljon parempi kuin vastakierre tapit.
13.3.2012, 07:08 #163009Näin tein, mutta ei liiku, niin ei liiku > lämpöä-aikaa-öljyä…
Tuon lyöntitapin kohdalta kun ei ole aikaisempaa kokemusta, niin pelkona on, että tulee väännettyä se poikki… ja sitten vasta kuse**a ollaankin. 😀
Jimmi Porist'
044-339238kuusi
jimmi65(ät)gmail.com13.3.2012, 07:25 #163010Mainitut tapit ovat varmasti asiallisimpia työkaluja työhön.
Itse olen pariin kertaan onnistunut poistamaan katkenneen pultin sylinterikannesta niin, että poraa mahdollisimman keskelle pulttia suoran reiän, jota asteittain suurentaa, kunnes aletaan olla kieteiden tasolla. Yllättäen sitten seinämien ohentuessa jännitteet hellittävätkin (pientä naputtelua meisselillä avaussuuntaan sekä keskiötä kohden) ja jämä alkaa pyöriä ja ulostullessaan puhdistaa mahdollisesti hieman vioittuneet kierteet.
Kampuran kanssa on kuitenkin panokset suuremmat ja kärsivällisyys tarpeen. Ehkä tämä niksi vasta viimeisenä käyttöön.
Itse en ole kertaakaan uusinut alkuperäisiä vauhtipyörän pultteja eikä toistaiseksi ole yhtään katkennut tai irronnut. Momenttiavain on ollut lähes aina käytössä, ei kuitenkaan viimeeksi, kun homma tehtiin saksalaisella leirintäalueella silmälaakerin korkattua totaalisesti kesken ajon.
13.3.2012, 07:58 #163011Onhan ne liimattu, siis pultit..? Jos on, niin lämpöä jotta “liima sulaa”…
On hitusen vaikia tuo, ja ei tosiaan ole ns. ilmaista uusintaa tuossa kohteessa. Voisi kysäistä koneistamosta, saattaa yllättää iloisesti edullisuudellaan, onnistumisen varmuuteen varsinkin suhteutettuna..?
Tuota poraamis -kikkaa käyttäen on tullut joskus onnistuttua, on mielestäni parempi kuin vastakierretapit (ne olisi saanut jäädä keksimättä), tosin kohteet ovat olleet sellaisia mitkä ovat sitten tarvittaessa saanut pelastaa toisin mikäli ei onnistu…
13.3.2012, 17:56 #163012Onkos mietitty miksi ne katkesi ?…parivuottasitten vaihdoin vauhtipyörän ja jostain opuksesta katsoin momentin , mielestäni momentti oli väärä eli liian löysä joten kiristin enemmin..en muista paljon mutta ohjeen mukaan olisi ollut liian vähän…
13.3.2012, 18:57 #163013Muistelisin, että on 4 kpm:n luokkaa eli kyllä se ihan kohtuullinen kireys on.
13.3.2012, 19:58 #163014Momentti on 3,7 – 4,5 kpm
Taisivat olla huonoa erää – muutamalla muullakin on katkeillut. Tämä yksilö oli alle tuhat kilsaa rempan jälkeen ajettu nelkku > odottelen tässä, että koska tuosta omasta nelkusta vastaavat pultit katkeaa… ovat samasta pulttierästä.
Tuohon remonttiin lisään sen verran, että “NAPS”.
Mainittu tappi työkaluna olisi varmasti ollut oiva, jos olisi etukäteen muokannut vääntöosaan sorvauttamalla sopivan kavennuksen, että olisi mennyt katkenneeseen pulttiin kiinni asti. Nyt jäi sen kierteettömän matkan auki eli noin sentin ja tämä aiheutti sen, että kyseisen tapin kiertymisominaisuudet nousivat kynnyskysymykseksi ja eihän se kestänyt, vaan meni poikki.
Taas tuli yksi verkonpaino lisää…JYMiltä kone lainaan ja Hissun Kissu luovuttaneen rikkoutuneelle koneelle uuden karhean kammen, kunhan HK:n kutoistaminen/652-koneistus etenee.
Jimmi Porist'
044-339238kuusi
jimmi65(ät)gmail.com14.3.2012, 04:02 #163015@Isoo-Jukka wrote:
Muistelisin, että on 4 kpm:n luokkaa eli kyllä se ihan kohtuullinen kireys on.
Juu noin muistin minäkin..oli mimittäin mennyt varmaan opuksessa väärinpäin eli vauhtipyörä 2 ja kytkinasetelma 4 kpm.
14.3.2012, 07:01 #163016Mikäs opus se on? Tuolla kiristyksellä saa kyllä kytkinasetelman pikkupultit poikki ja vauhtipyörän irtoamaan.. Ei kai Killan julkaisuja?
14.3.2012, 08:25 #1630172cv-Wikiin tallenettu taulukko kiristysmomenteista…
https://www.2cv.fi/wiki/index.php?title=Moottorin_pulttien_kiristys_tiukkuudet
Kehoitan huomioimaan että momenttiavaimissa saattaa olla jokin virhekerroin joten kannattaa jättää säätö hiukan pienemmälle ohjearvosta turvallisuus syistä kuten vauhtipyörän pultit suositus — > 3.8 – 4.5 kpm,, kiristetään arvoon 4.0 kpm..
Alkuperäinen ehjä venymäton vauhtipyörän pultti kestää tuon kiristyksen varmasti.. 💡Jos käytössä on “Nyytton” asteikko avain,, niin esim: 3.8 – 4.5 kpm = noin 38 – 45 “Nyyttonia”…. 🙄
Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂14.3.2012, 10:26 #163018Painovirheitä voi olla korjaamokäsikirjassakin, esimerkkinä muistuu heti pösön 403 auto jostain 60:kyt luvulta. Keinuvipuakselin pukeille annettiin kirjassa arvo 1,7 kpm. mikä on aivan liian pieni, oikea noin 3,5. Kandee aina kysästä kaverilta jos hiukan epäilyttää, tai ainakin hetki miettiä voisko tuo olla noin.
Hausjärvi / Hy-Ri
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.