Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › Vauhtipyörän ex-pultit
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
14.3.2012, 10:33 #163019
Miten minä muistan, että ennen aina neuvottiin laittamaan vanha pultti hivenen tiukempaan, kuin suositus on. Kun vaikka kantta kiristettiin uusilla 2,5 kg, niin vanhat noin 2,7, Tälleen olen tehdyt ja hyvin on pelannu. Aattelin vaan jos on vedynyt pultti, niin eikö se jää “löysään” muuten.
14.3.2012, 12:59 #163020Teräksisellä esimerkiksi pultilla on tietty jousto ominaisuus jonka rajoissa sen voi kiristää moneen kertaan samaan tiukkuuteen..
Jos yli kiristät sen aiheutuu siitä pulttiin venymä kun vielä kiristät lisää tulee vastaan murtoraja ja katkeaminen.. 🙁Jos otetaan esimerkiksi 2cv:n kansipultti,, kyllä pultti itse kestää sen lievän ylikiristyksten.. Mutta entäs se alumiininen koneen runkolohko.. Ennen sanottiin että viisaampi antaa ensin periksi.. 😀
Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂14.3.2012, 15:05 #163021Tere.
Ensin avain naksahtaa, sitten on hyvä vähän vielä kiristää,
joilloin kuuluu uusi naksaus joka ei tule momenttiavaimesta…14.3.2012, 16:22 #163022Jos pultin jämät ei ole kovin syvällä reiässä, niin niihin voisi ehkä hitsata mutterit. Samalla lämpö irrottaisi mahdollisen liimalukituksen.
14.3.2012, 21:16 #163023Kampiakselissa vauhtipyörän kiinnityspultin vastaanottava kierrehän alkaa noin sentin syvyydestä ja jokainen viidestä pultista on poikki juuri tuosta kierteen alusta eli syvällä ovat. 🙁
Jimmi Porist'
044-339238kuusi
jimmi65(ät)gmail.com26.3.2012, 17:12 #163024Olikos ruuveissa minkälaisia tuntomerkkejä ? Minulla kun on tuossa yksi sarja ilmeisesti tarviketavaraa vielä käyttämättömänä.
Näihin on leimattu kantaan asiallisesti 10.9 , mutta ovatko kuitenkin “kiinanlaatua” ?14.4.2012, 08:00 #163025@Musta Hattuinen Mies wrote:
2cv-Wikiin tallenettu taulukko kiristysmomenteista…
https://www.2cv.fi/wiki/index.php?title=Moottorin_pulttien_kiristys_tiukkuudet
Kehoitan huomioimaan että momenttiavaimissa saattaa olla jokin virhekerroin joten kannattaa jättää säätö hiukan pienemmälle ohjearvosta turvallisuus syistä kuten vauhtipyörän pultit suositus — > 3.8 – 4.5 kpm,, kiristetään arvoon 4.0 kpm..
Alkuperäinen ehjä venymäton vauhtipyörän pultti kestää tuon kiristyksen varmasti.. 💡Jos käytössä on “Nyytton” asteikko avain,, niin esim: 3.8 – 4.5 kpm = noin 38 – 45 “Nyyttonia”…. 🙄
Tänään menen yhtä konetta asentamaan ja tuli täältä kätevästi lunttailtua näitä kiristysmomentteja. Sellainen huomio, että jos vetää momenttiin Newton asteikon avaimella niin varsinkin noiden liukumien yläpäässä momenttien kanssa kannattaa olla tarkkana. 4.5kpm on 44,13 Newtonia, joten jos kirraa sen 45 Newtonin tiukkuuteen niin pultti menee melkein Newtonin verran ylitiukkuuteen, enkä ottaisi vauhtipyörän pulttien kanssa sellaista riskiä. Eli tähänkin kiristelyyn pätee tuo Mustahattuisen aiempi varoitus: “kannattaa jättää säätö hiukan pienemmälle ohjearvosta turvallisuus syistä kuten vauhtipyörän pultit suositus — > 3.8 – 4.5 kpm,, kiristetään arvoon 4.0 kpm” =Min 38 N Max 44 N
Hankalaa kun fyysikot eivät ole osanneet yhtenäistää asteikkojaan ajoissa 😆
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]14.4.2012, 17:56 #163026Kannattaa myös huomioida se, että onko pultin/mutterin kierteet ja kanta hyvin rasvattu vaiko ihan kuivana kiristetty. Vaikka momentti on sama, niin kireydessä voi olla suuriakin eroja.
14.4.2012, 21:06 #163027Locktitellä liukastin..44N.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]15.4.2012, 18:20 #163028Katkenneissa pulteissa lukee >
LF
10.9Jimmi Porist'
044-339238kuusi
jimmi65(ät)gmail.com -
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.